آمازون مک مینی اپل را به سرورهای خود اضافه کرد

سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
آمازون در خبری غیرمنتظره از اضافه‌شدن مک مینی به سرورهای AWS خبر داد. قیمت اینستنس‌های EC2 Mac گران است و امکان دسترسی به نسخه‌ی کامل مک مینی را فراهم می‌کند.
تبلیغات

آمازون امروز مراسمی با محوریت خدمات تحت‌وب آمازون (AWS) برگزار کرد و در بخش آغازین آن، شگفتانه‌ی ویژه‌ای را شاهد بودیم. آمازون رسما اعلام کرد قصد دارد مک مینی اپل را به سرورهای ابری خود بیاورد. اینستنس‌های (Instance) جدید EC2 که مبتنی‌بر سیستم‌عامل مک او اس (macOS) هستند و آمازون آن‌ها را EC2 Mac می‌نامد، درحال‌حاضر به‌صورت آزمایشی دردسترس قرار گرفته‌اند.

به‌لطف اضافه‌شدن اینستنس‌های جدید به سرورهای آمازون، توسعه‌دهندگان می‌توانند سیستم‌عامل مک OS را به‌سادگی بر بستر سرورهای ابری EC2 آمازون اجرا کنند؛ البته قیمت اینستنس‌ها قرار نیست ارزان باشد. گفتنی است اینستنس بخشی از سرور شامل پردازنده و حافظه‌ی مجازی است که دراختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

آمازون می‌گوید جامعه‌ی هدف اینستنس‌های جدید مبتنی‌بر مک توسعه‌دهندگانی هستند که به‌دنبال توسعه‌ و آزمایش نرم‌افزارهای مک و iOS در سرورهای ابری می‌گردند. آمازون می‌گوید به‌لطف اینستنس‌های جدید، می‌توان به نسخه‌ی کاملی از مک مینی از راه دور دست پیدا کرد و شکی نداریم که توسعه‌دهندگان خواهند توانست کارهای زیادی با این روش انجام دهند.

معرفی اینستنس های مک مینی در سرور EC2 آمازون

چندی پیش، اپل در  مراسمی اختصاصی نخستین کامپیوتر‌های سری مک مجهز به پردازنده‌ی M1 را معرفی کرد که در بین آن‌ها، نسل جدید مک مینی هم دیده می‌شود. درحال‌حاضر، آمازون قصد ندارد از مک مینی M1 استفاده کند و از مدلی مجهز به تراشه‌ی Core i7 اینتل سری کافی لیک (Coffee Lake) بهره می‌برد. مک مینی سرورهای آمازون تراشه‌ای با ۶ هسته‌ی حقیقی و ۱۲ هسته‌ی استدلالی است که سرعت کلاک پایه‌ی ۳٫۲ گیگاهرتز و سرعت کلاک بوست ۴٫۶ گیگاهرتز و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم دارد. کامپیوتر‌ی مذکور از سیستم‌عامل مک او اس موهاوی (macOS 10.14 Mojave) و مک او اس کاتالینا (macOS 10.15 Catalina) برخوردار است.

مک مینی M1 اپل فعلا به سرورهای آمازون اضافه نشده است؛ اما این اتفاق در اوایل ۲۰۲۱ رخ می‌دهد

خدمات تحت‌وب آمازون با استفاده از قابلیت‌های شبکه‌سازی داخلی مک، کامپیوتر‌های مذکور را به سیستم نیترو (Nitro System) متصل می‌کند تا امکان دسترسی سریع به شبکه و حافظه‌ی ذخیره‌سازی فراهم شود. این یعنی ازلحاظ تئوری می‌توان بلوک‌های ذخیره‌سازی خدمات تحت‌وب آمازون را به‌راحتی به اینستنس‌های جدید EC2 متصل کرد.

همان‌طورکه انتظار می‌رود، اعضای تیم AWS می‌کوشند مک مینی‌ نسل جدید اپل را نیز به دیتاسنترهای خود اضافه کنند. برنامه‌ی فعلی این است که اینستنس‌های حاوی مک مینی M1 اوایل سال آینده‌ی میلادی از راه برسند. و آمازون می‌گوید قطعا در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۱ این اتفاق خواهد افتاد. آمازون و اپل اعتقاد دارند که نیاز به مک‌های مجهز به تراشه‌ی اینتل به‌ این ‌زودی‌ها از بین نمی‌رود؛ به‌خصوص با درنظرگرفتن این حقیقت که هنوزهم توسعه‌دهندگان زیادی تمایل دارند آزمایش اپلیکیشن‌هایشان را روی دستگاه‌های مجهز به تراشه‌ی اینتل انجام دهند.

مک او اس کاتالینا درحال اجرا روی سرور آمازون

دیوید برَون، قائم‌مقام واحد EC2 تیم خدمات تحت‌وب آمازون، می‌گوید مک مینی‌های اضافه‌شده به سرورهای آمازون مشمول هیچ اصلاحی نشده‌اند و آمازون صرفا وای‌فای و بلوتوث را از این دستگاه‌ها حذف کرده است. این کار باعث شده به‌راحتی بتوان مک مینی‌های اپل را درون رک‌های یک واحدی (1U Rack) جای داد. برون گفت اضافه‌کردن مک مینی به سرورهای آمازون کاری بسیار دشواری بوده است. در نظر داشته باشید که آمازون سخت‌افزار مک مینی را مجازی‌سازی نمی‌کند و درواقع با تهیه‌ی اینستنس‌های EC2 Mac به دستگاه اختصاصی خود دسترسی پیدا می‌کنید که هیچ‌کس دیگری امکان دسترسی به آن را ندارد.

به‌گفته‌ی برون، تهیه‌ی اینستنس‌های ذکرشده همچون تهیه‌ی مک مینی از فروشگاه اپل است و همان تجربه‌ی کاربری را ارائه می‌دهد. برخلاف دیگر اینستنس‌های EC2، برای ۲۴ ساعت آغازین کار با اینستنس‌های مک باید مبلغی به‌عنوان پیش‌پرداخت بدهید. پس‌از‌آن، شرایط مثل دیگر اینستنس‌ها می‌شود و باید به‌ازای هر ثانیه استفاده از اینستنس مک پول بدهید. آمازون می‌گوید به‌ازای هر ساعت ۱٫۰۸۳ دلار از مشتری دریافت می‌کند؛ بااین‌حال، از شرکت‌هایی هزینه‌ی بسیار کمتری دریافت می‌شود که اینستنس‌های مک را درون سرورهای خود گنجانده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات