اینترنت آرشیو میزبان بازی‌ها و انیمیشن‌های مبتنی‌بر Flash شد

اینترنت آرشیو میزبان بازی‌ها و انیمیشن‌های مبتنی‌بر Flash شد

اینترنت آرشیو رسما اعلام کرد صفحات وبی که در پلتفرمش ذخیره می‌شوند، از‌این‌پس حاوی بازی‌ها و انیمیشن‌های فلش نیز خواهند بود. 

اینترنت آرشیو (Internet Archive) کتابخانه‌ی دیجیتالی غیرانتفاعی است که بیشتر به‌‌دلیل خلق سرویس Wayback Machine شناخته می‌شود. اینترنت آرشیو با انتشار اطلاعیه‌ای رسما تأیید کرد که از‌این‌پس انیمیشن‌ها و بازی‌های مبتنی‌بر فلش (Flash) را نیز در صفحات وب حفظ می‌کند، آن هم درحالی‌که ادوبی قصد دارد نرم‌افزار وب منسوخ‌شده‌ی فلش را در انتهای سال جاری میلادی به پایان راه برساند.

در نظر داشته باشید که صفحات آرشیوشده در کتابخانه‌ی نهاد اینترنت آرشیو کپی کاملی از صفحه‌ی اصلی است؛ به‌همین‌دلیل، بازی‌های فلش همان‌گونه که در حالت عادی ‌تجربه می‌شوند، در اینترنت آرشیو نیز ‌تجربه خواهند شود. بدین‌ترتیب، عناصر اولیه و اصلی روزهای آغازین اینترنت برای مرورگرهای وبی حفظ می‌شود که امروزه نمی‌توانند آن‌ها را اجرا کنند. اینترنت آرشیو می‌گوید کاربران هم‌اکنون می‌توانند در بین بیش از ۱،۰۰۰ بازی و انیمیشن ذخیره‌شده در وب‌سایت این نهاد جست‌و‌جو کنند. از بین این بازی‌ها می‌توانیم به Peanut Butter Jelly Time و All your base are belong to us اشاره کنیم.

به‌گفته‌ی اینترنت آرشیو، شبیه‌سازی بازی‌های فلش به‌لطف نوعی ابزار شبیه‌ساز فلش با نام Ruffle فراهم می‌شود که هنوز مراحل توسعه را می‌گذراند و ابزار شبیه‌ساز Ruffle درون وب‌سایت این شرکت گنجانده شده است. توسعه‌دهندگان Ruffle می‌گویند این ابزار با اکثر پروژه‌های مبتنی‌بر فلش سازگاری ندارد که در دوران پس از سال ۲۰۱۳ انجام شده‌اند. بااین‌همه، Ruffle امروزه به بلوغ مناسبی رسیده است و به افراد نسل جدید امکان می‌دهد به محتواهای قدیمی دسترسی پیدا کنند. 

فلش در ابتدا در صفحات وب بسیار حیاتی بود؛ اما مدت‌ها بعد برای خلق نوآوری‌های جدید، مشکلات فراوانی ایجاد می‌کرد. برای مثال، باعث می‌شود صفحات حاوی عکس و متن هنگام اجرای انیمیشن‌ها بسیار بد عمل کنند. با‌این‌حال به‌گفته‌ی اینترنت آرشیو‌، فلش در آن دوران اهمیت بسیار زیادی داشت؛ زیرا استفاده از آن نسبتا ساده بود. اینترنت آرشیو می‌افزاید:

فلش به افراد مبتدی امکان می‌داد بدون نیاز به دانستن اطلاعات عمیق درباره‌ی سیستم‌‌عامل‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی، محتواهای گرافیکی بسیار پیچیده خلق کنند؛ محتواهایی که به‌زیبایی روی مرورگرهای وب اجرا می‌شدند. 

سال ۲۰۱۷، ادوبی اعلام کرد قصد دارد به پشتیبانی از فلش پایان دهد؛ اما فرایند کنار‌گذاشتن فلش از سال‌ها پیش آغاز شده بود. سال ۲۰۱۰، اپل اعلام کرد اجازه‌ی اجرای محتوای فلش را روی سیستم‌عامل iOS نمی‌دهد. سال‌های بعد، ادوبی تصمیم گرفت به پشتیبانی از فلش در پلتفرم موبایل پایان دهد. زمان زیادی نگذشت که مرورگرهای وب محبوب، یعنی گوگل کروم و مایکروسافت اج و سافاری، در هر صفحه‌ی وبی که برایشان مقدور بود، به‌صورت پیش‌فرض HTML5 را انتخاب کردند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

منبع theverge

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید