مرورگر Tuber؛ آیا دسترسی به اینترنت آزاد در چین فراهم شده است؟

سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
خبرنگاران چینی از انتشار مرورگری با نام Tuber برای دسترسی به اینترنت آزاد در چین خبر می‌دهند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد داستان چیز دیگری است.
تبلیغات

دیوار آتش بزرگ چین (Great Firewall) پروژه‌ی عظیم دولت این کشور برای نظارت بر اینترنت است که به‌‌شدت محتوای اینترنت را سانسور می‌کند. دولت چین با استفاده از فناوری‌های مدرن در دیوار آتش بزرگ، تا حد زیادی در اینترنت کشور نفوذ کرده است. یک اپلیکیشن چینی از مدتی پیش امکان دسترسی به شماری از شبکه‌های اجتماعی آمریکایی را به‌صورت محدود و سانسورشده فراهم کرده است؛ این شبکه‌های اجتماعی که شامل یوتیوب و فیسبوک و توییتر می‌شوند در حالت عادی در چین مسدود هستند و نمی‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

اپلیکیشن موردبحث نوعی مرورگر وب است که با نام توبر (Tuber) شناخته می‌شود. کاربران توبر می‌توانند به‌صورت محدود به محتوای بی‌ضرر خارجی نظیر اخبار حوزه‌ی سرگرمی دسترسی داشته باشند؛ البته حتی در این اپلیکیشن نیز تمامی محتوایی که دولت چین آن‌ها را ازلحاظ سیاسی «محتوای حساس» قلمداد می‌کند، مسدود هستند. توبر یکی از ده‌ها جبهه‌ای است که در آن واشینگتن و پکن در حال جدال‌اند. دولت‌های چین و آمریکا سال‌ها است در تلاشند دسترسی ساکنین خود به محتوای تولیدشده توسط کشور دیگر را محدود کنند و چین در این بین عملکرد شدیدتری داشته باشد.

مقامات رسمی چین تقریبا تمامی شبکه‌های اجتماعی آمریکایی را طی دهه‌ی گذشته مسدود کرده‌اند و در هفته‌ها و ماه‌های گذشته شاهد اقداماتی مشابه ازسوی دولت ترامپ بوده‌ایم. ایالات متحده با این اقدامات که فعلا موفقیت‌آمیز نبوده‌اند، در تلاش است دسترسی به اپلیکشین‌های محبوب چینی نظیر تیک‌تاک و وی‌چت را مسدود کنند.

بنیان‌گذار شرکت مادرِ بزرگ‌ترین مالک مرورگر توبر، مشاور سیاسی حزب کمونیست چین است

مرورگر توبر هم‌اکنون برای سیستم‌عامل اندروید دردسترس قرار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷۰ درصد از سهم مالکیت این مرورگر دراختیار یکی از زیرشاخه‌های بزرگ‌ترین شرکت حوزه‌ی امنیت سایبری در چین یعنی چیهو ۳۶۰ (Qihoo 360) قرار دارد. بنیان‌گذار چیهو ۳۶۰، ژو هانگی، مشاور سیاسی حزب کمونیست چین محسوب می‌شود.

شماری از نویسندگان چینی جمعه‌ی گذشته در توییتر به مرورگر توبر اشاره کردند و گفتند این مرورگر نشانه‌ای برای باز شدن اینترنت کشور چین است؛ بااین‌حال متخصصان حوزه‌ی امنیت و کسانی که موفق ‌به کار با توبر شده‌اند می‌گویند این اتفاق قرار نیست رخ دهد.

فردی که ازطریق توبر تلاش کرد مقاله‌های مربوط به سرکوب خونین اعتراضات میدان تیان‌آن‌من در سال ۱۹۸۹ را در وب‌سایت رسمی Falun Gong مشاهده کند، می‌گوید توبر «جعلی» است (Falun Gong گروهی شبه‌مذهبی است که دسترسی به وب‌سایت‌هایش در چین مسدود شده و دولت چین آن را «فرقه‌ای شیطانی» خطاب می‌کند.) کاربر مورد بحث پس از تلاش برای مشاهده‌ی مقاله‌های یادشده، نتوانست به هیچ نتیجه‌ای برسد. این فرد در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرد: «حتی یک محتوای حساس هم در توبر یافت نمی‌شود ... توبر هیچ‌فرقی با دیگر بخش‌های اینترنتِ محدودشده‌ی چین ندارد.»

مرورگر توبر در فروشگاه اپلیکیشن هواوی بیش از ۵ میلیون بار دانلود شده است

کاربران به‌منظور استفاده از توبر باید ثبت ‌نام کنند. در ابتدای فرایند ثبت‌ نام هشداری روی صفحه ظاهر می‌شود که می‌گوید کاربران نباید هفت قانون وضع‌شده توسط دولت چین برای استفاده از اینترنت را زیر پا بگذارند. مجموعه‌قوانین هفت‌گانه‌ی یادشده شامل دستورالعمل‌های خاصی است که در چین مطابق ‌با سیستم سیاسی سوسیالیستی، منافع دولتی، نظم عمومی و موارد دیگر وضع شده‌اند.

در قوانین هفت‌گانه به کارهایی اشاره شده است که کاربران چینی نباید به‌هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی آمریکایی انجام دهند. یک متخصص امنیت سایبری که خود را مدافع آزادی اینترنت معرفی می‌کند، می‌گوید توبر همچون هانی‌پاتی است که توسط دولت چین کنترل می‌شود.

یک متخصص امنیت سایبری در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی South China Morning Post می‌گوید کسانی که به اینترنت آزاد و دور زدن دیوار آتش بزرگ چین علاقه‌مند هستند می‌توانند سراغ استفاده از VPN بروند، نه توبر. البته او می‌گوید دولت چین سابقه‌ی تنبیه افرادی را که از VPNهای غیر مجاز استفاده کرده‌اند، دارد. او می‌گوید دولت چین قصد دارد نظارت خود را بسیار بیشتر کند؛ بدین ترتیب اگر در چین وارد وب‌سایتی که دولت آن را غیر مجاز تعریف کرده است شوید، مجازات خواهید شد. 

اپلیکیشن توبر در عرض تنها دو روز، بیش از ۵ میلیون بار در فروشگاه اپلیکیشن‌ هواوی دانلود شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد توبر اکنون از فروشگاه اپلیکیشن‌ هواوی حذف شده است و نسخه‌ی دانلودشده، کار نمی‌کند. در پی انتشار این گزارش، خبرنگاران با شرکت چینهو ۳۶۰ برای شفاف‌سازی بیشتر ارتباط برقرار کردند اما فعلا پاسخی داده نشده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات