یوتیوب قابلیت Community Contributions را حذف کرد

سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یوتیوب Community Contributions را تنها دو روز پس از هفته‌ی بین‌المللی ناشنوایان حذف کرد. Community Contributions قابلیتی به‌منظور جمع‌سپاری زیرنویس ویدئوها است که برای ناشنوایان پرکاربرد بود.
تبلیغات

روز گذشته، یوتیوب در اقدامی بحث‌برانگیز قابلیت کاربردی Community Contributions را از ویدئوها حذف کرد. Community Contributions به تولیدکنندگان محتوا امکان می‌داد کپشن‌ و زیرنویس ویدئوهایشان را جمع‌سپاری (Crowdsource) کنند. پیش‌تر در جولای ۲۰۲۰ (تیر و مرداد ۱۳۹۹)، یوتیوب اعلام کرده بود که در پی انجام چنین اقدامی است و همین موضوع باعث شد در زمانی کوتاه، صدای اعتراض جامعه‌ی ناشنوایان و کم‌شنوایان و طرفداران محتوای چندرسانه‌ای خارجی دربیاید؛ با‌این‌حال، تمامی این اعتراض‌ها باعث نشدند گوگل از مواضع خود کوتاه بیاید.

اهالی مانتین‌ویو تصمیم خود را گرفته بودند؛ اما در زمانی بسیار نادرست قابلیت Community Contributions را حذف کردند: دقیقا دو روز پس از هفته‌ی بین‌المللی ناشنوایان (آخرین هفته‌ی کامل ماه سپتامبر). اگر مدیر کانال یوتیوب قابلیت Community Contributions را فعال می‌کرد، بینندگان می‌توانستند کپشن یا زیرنویس ویدئو را به زبانی که به آن تسلط دارند، بنویسند و برای مدیر کانال بفرستند. مدیر کانال نیز پس از بررسی اصلاحات می‌توانست درصورت صلاح‌دید، آن‌ها را به ویدئو اضافه کند. 

قابلیت Community Contributions در یوتیوب / YouTube

درحال‌حاضر، یوتیوب برای زیرنویس‌کردن ویدئوها سراغ استفاده از ابزارهای ماشینی می‌رود که عموما پر از خطا هستند. همچنین، زیرنویس‌هایی که یوتیوب روی ویدئو نمایش می‌دهد، عموما چند ثانیه تأخیر دارند و ممکن است هنگامی‌که زیرنویس را می‌خوانید،‌ حرف‌های دیگری در ویدئو زده شوند. افزون‌براین، اگر بخواهید ویدئو را عقب ببرید و باردیگر منتظر زیرنویس ماشینی بنشینید، احتمالا متون ‌نمایش‌داده‌شده بسیار بی‌معنی‌تر خواهند بود.

قابلیت Community Captions زیرمجموعه‌ی Community Contributions بود و زیرنویس‌های ماشینی را به‌عنوان نقطه‌ی آغاز کار نمایش می‌داد و کاربر می‌توانست به‌صورت دستی خطاها را رفع کند. همچنین، کاربر امکان اضافه‌کردن متن‌هایی را به زیرنویس داشت که ابزار داخلی یوتیوب نمی‌توانست با شنیدن صدای ویدئو آن را تشخیص دهد و امکان قراردادن نشانه‌هایی خاص برای افراد ناشنوا یا کم‌شنوا درون زیرنویس فراهم بود. 

یوتیوب می‌گوید میزان استفاده از قابلیت Community Contributions کمتر از حد انتظار بوده است و افراد سودجو زیرنویس‌ها را پر از محتوای اسپم کرده‌اند. در بیانیه‌ی جدید یوتیوب می‌خوانیم:

امیدوار بودیم از Community Contributions به‌طور گسترده استفاده شود و باکیفیت‌ترین زیرنویس‌ها را برای خالقان محتوای ویدئویی شامل باشد. بااین‌حال، متوجه شدیم Community Contributions به‌ندرت استفاده می‌شود و کاربران گزارش‌های زیادی درباره‌ی اضافه‌شدن محتوای هرز و توهین‌آمیز به زیرنویس‌ها ثبت کرده‌اند.

به‌نظر می‌رسد جامعه‌ی کاربران یوتیوب با این ادعا موافق نیست؛ زیرا به‌دنبال حذف Community Contributions، دادخواست آنلاین جدیدی ثبت شد که از یوتیوب می‌‌خواست در تصمیمش تجدیدنظر کند. تا زمان نگارش این مقاله، دادخواست مذکور بیش از نیم‌میلیون حامی داشته است. در بخش توضیحات این دادخواست آمده است:

حذف‌کردن Community Captions باعث می‌شود تعداد بسیار زیادی از بینندگان یوتیوب امکان تماشای محتوا را از دست بدهند. Community Captions مطمئن می‌شد که بسیاری از ویدئوها دردسترس هستند و بدون این قابلیت امکان دسترسی به آن‌ها وجود نخواهد داشت.
صفحه زیرنویس در یوتیوب

ابزار داخلی یوتیوب برای زیرنویس‌کردن ویدئوها آن‌قدر دقیق نیست که همه‌ی کاربران به آن اتکا کنند؛ به‌همین‌دلیل، تصمیم یوتیوب برای حذف Community Contributions به‌وضوح کاربران را به‌سمت گزینه‌هایی جایگزین و پولی نظیر Amara.org سوق می‌دهد.

یوتیوب در بخشی از بیانیه‌‌اش حرف‌های قبلی خود را نقض می‌کند. این شرکت گفته بود یکی از دلایل حذف Community Contributions اندک‌بودن استفاده‌کنندگان از آن بوده است؛ اما در بخشی دیگر از بیانیه گفته می‌شود بسیاری از کاربران متکی‌بر قابلیت Community Contributions هستند. یوتیوب می‌گوید به‌دلیل استفاده‌ی تعداد زیادی از کاربران از Community Contributions، قصد دارد هزینه‌ی ۶ ماه اشتراک Amara.org را برای تمامی تولیدکنندگان محتوا پوشش دهد که در ۶۰ روز اخیر حداقل در سه ویدئو از قابلیت مذکور استفاده کرده‌اند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات