ادوبی فلش تا انتهای سال ۲۰۲۰ از مایکروسافت اج و اینترنت اکسپلورر حذف می‌شود

یک‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که قصد دارد در پایان سال جاری میلادی به پشتیبانی از پلاگین ادوبی فلش در مرورگرهای اینترنت اکسپلورر ۱۱ و اج خاتمه دهد.
تبلیغات

مایکروسافت سال‌ گذشته برنامه‌های خود را برای حذف ادوبی فلش (Adobe Flash) از تمامی مرورگرهای وبش تا پایان سال ۲۰۲۰ تشریح کرد. روز گذشته شاهد انتشار بیانیه‌ی جدیدی ازسوی مایکروسافت بودیم که به همین موضوع ارتباط دارد. مایکروسافت در بیانیه‌ی جدید خود می‌گوید برای مشتریان سازمانی، پشتیبانی از ادوبی فلش در مرورگرهای وب‌ برای مدت‌زمانی طولانی‌تر ارائه خواهد شد.

طی دهه‌ی گذشته با افزایش محبوبیت و قابلیت‌های HTML5، میزان استفاده از ادوبی فلش به‌شکلی محسوس کاهش پیدا کرد و امروزه عملا می‌توانیم آن را منسوخ‌شده به‌حساب بیاوریم. بسیاری از محققان حوزه‌ی امنیت مدعی هستند که پلاگین ادوبی فلش امنیت پایینی دارد و استفاده از آن در مرورگرهای وب‌ نگران‌کننده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد امنیت ادوبی فلش پایین‌تر از WebGL و WebAssembly و HTML5 است.

ادوبی پیش‌تر اعلام کرده است که قصد دارد در ماه دسامبر ۲۰۲۰ (آذر و دی ۱۳۹۹) به‌صورت رسمی به پشتیبانی از پلاگین فلش خاتمه دهد. مایکروسافت نیز گفته است که می‌خواهد در همان حول و حوش، ادوبی فلش را از مرورگرهای اج مبتنی‌بر کرومیوم، اج قدیمی و اینترنت اکسپلورر ۱۱ حذف کند.

اگر هم‌اکنون کاربر نسخه‌ی جدید مایکروسافت اج هستید بهتر است بدانید که پلاگین داخلی ادوبی فلش در ژانویه‌ی سال آینده‌ی میلادی (دی و بهمن ۱۳۹۹) به‌صورت خودکار از مرورگر حذف خواهد شد. مایکروسافت در همین ماه، ادوبی فلش را به‌صورت پیش‌فرض روی نسخه‌ی قدیمی اج و اینترنت اکسپلورر ۱۱ نیز غیرفعال خواهد کرد و برنامه دارد با انتشار به‌روزرسانی جدیدی ازطریق Microsoft Update Catalog در پاییز امسال، ادوبی فلش را به‌طور کامل حذف کند.

پلاگین ادوبی فلش نسبت‌به HTML5 و موارد مشابه، امنیت پایین‌تری دارد

مایکروسافت در بیانیه‌ی جدید خود می‌گوید به‌روزرسانی موردبحث به‌صورت اختیاری ازطریق بخش Windows Update و WSUS (خدمات به‌روزرسانی ویندوز سرور) در اوایل ۲۰۲۱ دردسترس قرار می‌گیرد و چند ماه بعد به‌عنوان به‌روزرسانی پیشنهادی به کاربران ارائه خواهد شد. مایکروسافت می‌گوید این به‌روزرسانی، دائمی است و نمی‌توان پس از نصب کردن، آن را حذف کرد. 

مایکروسافت در تابستان ۲۰۲۱ به‌روزسانی جدیدی را برای حذف تمامی APIها، قوانین گروهی و رابط‌هایی که به‌منظور مدیریت پلاگین ادوبی فلش در نسخه‌ی قدیمی اج و اینترنت اکسپلورر ۱۱ در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۸ فعالیت می‌کنند، منتشر خواهد کرد. مشتریان سازمانی مایکروسافت همچنان ازطریق حالت جدید IE Mode در نسخه‌ی کرومیوم مرورگر اج خواهند توانست پس از ۲۰۲۰ نیز به فلش دسترسی پیدا کنند. مایکروسافت در بیانیه‌ی خود می‌نویسد: «مرورگر اج کرومیوم خواهد توانست ازطریق «حالت اینترنت اکسپلورر» اجازه‌ی بارگذاری پلاگین ادوبی فلش را بدهد. اینترنت اکسپلورر ۱۱ نیز به‌صورت ذاتی چنین امکانی را فراهم می‌کند». مایکروسافت همچنین می‌نویسد با ادوبی فلش پلیر به‌عنوان دیگر پلاگین‌های متفرقه رفتار خواهد کرد و این یعنی ازسوی شرکت، تحت پشتیبانی قرار نخواهد گرفت. 

ادوبی فلش تا ۱۰ سال پیش، بخش بسیار مهمی از اینترنت بود. بااین‌حال این پلاگین ویژه، برای دستگاه‌های موبایلی چندان مناسب نبود. تصمیم اپل برای عدم اجازه به بارگذاری ادوبی فلش در سیستم‌عامل iOS نقش مهمی در آغاز فرایند کنار گذاشتن ادوبی فلش داشت. به‌علاوه روی کار آمدن استانداردهایی همچون HTML5 درنهایت باعث شدند ادوبی فلش کم‌کم به روزهای پایانی‌اش نزدیک شود.

ادوبی در سال ۲۰۱۷ با انتشار بیانیه‌‌ای مطبوعاتی اعلام کرد در بازه‌ی زمانی چندساله، پلاگین فلش را به پایان راه می‌رساند. امروزه بسیاری از وب‌سایت‌ها استفاده از فلش را کنار گذاشته‌اند، بااین‌حال هنوز هم برخی سازمان‌ها هستند که به آن متکی هستند و برای مهاجرت از فلش به پلاگین‌ جدید، به کمک نیاز دارند.

آن دسته از مشتریان سازمانی مایکروسافت که پس از ۲۰۲۰ هم به پشتیبانی ادوبی فلش نیاز دارند می‌توانند با شریک تجاری رسمی ادوبی یعنی HARMAN ارتباط برقرار کنند. ادوبی در بیانیه‌ای جدید جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر کرده است. 

درصورت تمایل می‌توانید با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری درباره‌ی حالت IE Mode مرورگر اج مبتنی‌بر کرومیوم کسب کنید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات