خروج هواوی و ZTE از زیرساخت شبکه آمریکا ۱٫۸ میلیارد دلار هزینه در‌بر دارد

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کمیسیون فدرال ارتباطات در گزارشی جدید گفت اپراتورهای آمریکایی برای جایگزینی تجهیزات هواوی و ZTE با تجهیزات جدید در زیرساخت‌های شبکه، باید متحمل هزینه‌ی ۱٫۸ میلیارد دلاری شوند.
تبلیغات

طبق گزارش جدید کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC)، خارج‌کردن تجهیزات هواوی و ZTE از زیرساخت شبکه‌ی آمریکا بیش از ۱٫۸ میلیارد دلار هزینه به اپراتورهای کوچک تحمیل خواهد کرد. FCC در گزارش خود نوشت دولت ۱٫۶ میلیارد دلار از این مبلغ را برای بازپرداخت واجدشرایط می‌داند؛ اما کنگره‌ی ایالات متحده هنوز برای تخصیص بودجه‌ی لازم به‌منظور عملی‌کردن این کار اقدام نکرده است.

در ماه‌ها و سال‌های اخیر، نگرانی مقام‌های آمریکایی بابت استفاده از تجهیزات شرکت‌های چینی هواوی و ZTE در زیرساخت‌های شبکه‌ی آمریکا به‌شدت افزایش پیدا کرده است. شاید جایگزینی تجهیزات چینی با تجهیزات دیگر برای اپراتورهای بزرگ مشکل چندانی ایجاد نکند؛ اما بسیاری از اپراتورهای کوچک آمریکایی نمی‌توانند زیر بار هزینه‌های سنگینی دوام بیاورند که باید برای این کار بپردازند؛ به‌همین‌دلیل، با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند.

بنابر اعلام رسانه‌های خبری معتبر، Eastern Oregon Telecom گفته جایگزینی تجهیزات ۵۰۰،۰۰۰ دلاری متعلق ‌به هواوی بیش از ۱،۵۰۰،۰۰۰ دلار هزینه روی دست آن‌ها می‌گذارد. هزینه‌ی ۱٫۵ میلیون دلاری یادشده برای اپراتوری در ابعاد Eastern Oregon Telecom بسیار هنگفت است و این شرکت نمی‌تواند آن را بپردازد. گزارش جدید کمیسیون فدرال ارتباطات به‌وضوح نشان می‌دهد این مشکل در بین اپراتورهای آمریکایی مشکلی شایع است و تقریبا تمامی آن‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. 

گزارش جدید کمیسیون فدرال ارتباطات نگاهی ویژه به اپراتورهایی می‌اندازد که از صندوق خدمت‌رسانی همگانی ایالات متحده کمک مالی دریافت کرده‌اند. صندوق خدمت‌رسانی همگانی آمریکا مبالغ زیادی به اپراتورها داده تا ارائه‌ی پوشش گسترده‌ی اینترنت را در مناطقی امکان‌پذیر کند که پوشش مناسبی ندارند. این صندوق مالی تمامی اپراتورهای حاضر در آمریکا را شامل نمی‌شود که به تجهیزات تولید هواوی و ZTE مجهز هستند. همچنین، ممکن است اپراتورهای واجدشرایط بیشتری هم وجود داشته باشند؛ اما این اپراتورها هنوز فهرست تجهیزاتشان را اعلام نکرده باشند. به‌همین‌دلیل، گفته می‌شود جایگزینی تجهیزات چینی با تجهیزات جدید به‌احتمال زیاد بیش از ۱٫۸ میلیارد دلار هزینه در‌بر خواهد داشت. 

ماه جون ۲۰۲۰ (خرداد و تیر ۱۳۹۹)، کمیسیون ارتباطات فدرال رسما از هواوی و ZTE به‌عنوان تهدیداتی برای امنیت ملی آمریکا یاد کرد. در پی این اتفاق، کمیسیون ارتباطات فدرال اعلام کرد شرکت‌های مخابراتی آمریکایی اجازه ندارند از کمک‌های مالی دولت به‌منظور خرید تجهیزات تولید هواوی و ZTE برای تقویت زیرساخت‌های شبکه‌ی خود بهره بگیرند. بااین‌حال از آن زمان تاکنون، اقدامات بسیار کمی برای حذف هواوی و ZTE از زیرساخت‌های شبکه‌ی اپراتورهای آمریکایی انجام شده است؛ زیرا اکثر اپراتورها بدون دریافت کمک مالی مستقیم از دولت، نمی‌توانند ازپس هزینه‌های جایگزینی تجهیزات شبکه بربیایند. 

همان‌طورکه اشاره کردیم، کنگره‌ی آمریکا هنوز بودجه‌ی مشخصی برای جایگزینی تجهیزات چینی با تجهیزات جدید مشخص نکرده است؛ بااین‌حال، کنگره مدتی پیش فرایند شناسایی اپراتورهایی را آغاز کرد که در این زمینه هزینه کرده‌اند تا هزینه‌های لازم را به آن‌ها بازپرداخت کند. این اقدام کنگره بخشی از لایحه‌ی شبکه‌های ارتباطی ایمن و مطمئن است که مارس گذشته (اسنفد ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹) ثبت شد.

آجیت پای، رئیس هیئت‌مدیره‌ی کمیسیون فدرال ارتباطات، در بیانیه‌ی جداگانه‌ای که برای رسانه‌ها ارسال کرد، از کنگره خواست سریع‌تر دست ‌به ‌کار شود و بودجه‌ی لازم را به این پروژه‌ی عظیم اختصاص دهد. وی گفت با شناسایی حضور تجهیزات و سرویس‌های ناامن در شبکه‌‌های آمریکا، اکنون می‌توان فعالیت‌های جدیدی را آغاز کرد تا بتوان مطمئن شد زیرساخت‌های شبکه، به‌خصوص در اپراتورهای کوچک و اپراتورهای حاضر در مناطق غیرشهری، متشکل ‌از تجهیزات ساخت تولیدکنندگان مطمئن باشد.

آجیت پای درادامه‌ی بیانیه‌‌اش گفت: «باردیگر به‌شدت از کنگره درخواست می‌کنم بودجه‌ی مناسبی برای بازپرداخت به تمامی اپراتورهایی اختصاص دهد که هرگونه تجهیزات یا سرویسی که به‌عنوان تهدیدی برای امنیت ملی شناسایی شده، [با تجهیزات مطمئن] جایگزین کرده‌اند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات