کدام پلتفرم‌ها مراسم عزاداری محرم را آنلاین پخش می‌کنند؟

شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
دنیاگیری ویروس کرونا باعث شده است امکان عزاداری در هیئت‌ها در ماه محرم فراهم نباشد. زومیت درادامه فهرست پلتفرم‌هایی را اعلام می‌کند که مراسم‌های عزاداری را به‌صورت زنده پخش می‌کنند.
تبلیغات

دنیاگیری ویروس کرونا در سال جاری تقریبا تمامی جوانب زندگی روزمره را دستخوش تغییر کرد. به‌موجب این دنیاگیری،‌ دولت‌ها قوانینی سرسختانه برای فاصله‌گذاری اجتماعی وضع کردند و درنتیجه‌ی آن، برگزاری مجالسی با حضور خیل عظیمی از افراد ناممکن شد. همین موضوع باعث شده است ایرانی‌ها نتوانند با فرارسیدن ماه محرم همچون سال‌های قبل،‌ در هیئت‌ها مشغول عزاداری شوند. فضای آنلاین بستر بسیار مناسبی برای مشاهده‌ی محتوای ویدئویی ارائه می‌دهد و پلتفرم‌های مختلف باتوجه‌به نیاز مردم، تصمیم گرفته‌اند مراسم هیئت‌ها را به‌صورت زنده پخش کنند تا با وجود دنیاگیری کووید ۱۹، مسلمانان همچنان بتوانند عزاداری کنند. 

از همان روزهای ابتدایی ماه محرم، سرویس‌های متعددی ارائه‌ی خدمات را شروع کردند و با استقبال مناسب مردم نیز مواجه شدند. اپراتورهای موبایل و البته شرکت‌های مختلف ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی نیز وارد کار شدند و اینترنت مصرفی برای مشاهده‌ی مراسم‌های محرم را رایگان اعلام کردند.

براساس اطلاعیه‌ی رسمی منتشرشده روی وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، مشترکان اینترنت همراه اول، ایرانسل، شاتل، آسیاتک و مخابرات در ماه محرم «به‌منظور تماشای مراسم‌های هیئت‌های آنلاین بر بستر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» از اینترنت رایگان بهره‌مند هستند. اگر به تماشای ویدئوهای مربوط به هیئت‌های آنلاین علاقه‌مند هستید، درادامه زومیت را همراهی کنید تا پلتفرم‌هایی را معرفی کنیم که مراسم‌ عزاداری را آنلاین پخش می‌کنند. 

آپارات

امروزه، آپارات پلتفرم ویدئومحور شناخته‌‌شده‌ای برای کاربران ایرانی است که افراد زیادی روزانه به آن سر می‌زنند. آپارات در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام می‌کند که ۳۷۰ هیئت تصمیم گرفته‌اند امسال مراسم خود را در این پلتفرم زنده پخش کنند. آپارات می‌گوید روزانه بیش از ۳۷۰ مراسم مذهبی مربوط به ماه محرم شامل سخنرانی و مجلس روضه و هیئت‌های مهم را زنده پخش می‌کند. طبق بیانیه‌ی آپارات، بیش از ۱۲۱ هزار IP روزانه مشغول تماشای مراسم‌های مذهبی در این پلتفرم هستند. این آمار پس از هفت روز از آغاز ماه محرم به‌دست آمده است. 

از نخستین روز ماه محرم، آپارات صفحه‌ای ویژه برای مراسم‌های این ماه تدارک دیده و افراد زیادی در طول روز از این صفحه بازدید می‌کنند تا مراسم‌ها را ببینند. آپارات می‌گوید مراسم‌های عزاداری را با زمان‌بندی مشخص برای کاربران پخش می‌کند.

مداحان معروف نظیر محمود کریمی، عبدالرضا هلالی، مجید بنی‌فاطمه، میثم مطیعی، جواد مقدم، مهدی رسولی، مهدی سلحشور، سعید حدادیان، محمدحسین پویانفر، حسین سیب‌سرخی، حنیف طاهری، حسین طاهری، مهدی توکلی و محمدرضا طاهری همگی در پخش زنده‌ی آپارات حضور پیدا کرده و به مداحی مشغول شده‌اند. همچنین، به‌دفعات واعظان معروف در هیئت‌هایی نظیر هیئت محبین اهل‌بیت در قم و هیئت نورالرضا و هیئت ابن‌الرضا سخنرانی کرده‌اند که این سخنرانی‌ها از آپارات زنده پخش شده‌اند. 

هیئت‌آنلاین سرویس ویدئویی ویژه‌ای است که صرفا برای پخش ویدئوهای عزاداری راه‌اندازی شده است. این سایت به‌تازگی فراخوانی جدید روی صفحه‌ی اصلی خود قرار داده و از هیئت‌های مذهبی دعوت کرده در پلتفرمش ثبت‌نام کنند تا مراسم عزاداری‌شان زنده پخش شود. هیئت‌آنلاین صرفا به وب‌سایت محدود نیست و اپلیکیشنی مستقل هم دارد.

وب‌سایت و اپلیکیشن هیئت‌آنلاین میزبان بیش از ۱،۵۰۰ هیئت مذهبی در سراسر کشور است. همان‌طورکه اشاره کردیم،‌ حجم اینترنت مصرفی کاربران در سرویس‌های عزاداری، نظیر هیئت‌آنلاین، کاملا رایگان است. ازجمله هیئت‌های حاضر در سرویس هیئت‌آنلاین حسینیه‌ی امام‌خمینی‌(ره) است. 

تکیه

تکیه با شعار «حسینیه‌ای بدون زمان و مکان» فعالیت‌هایش را پیگیری می‌کند و روزانه ویدئوهای متنوعی را روی خروجی خود قرار می‌دهد که مربوط به مراسم‌های مذهبی محرم هستند. سامانه‌ی تکیه ادعا می‌کند که می‌تواند فرصت حضور در همه‌ی هیئت‌های ایران را به عزاداران ارائه بدهد. سامانه‌ی تکیه مراسم‌ عزاداری را زنده پخش می‌کند تا مردم در خانه‌ی خود بتوانند عزاداری کنند.

در سرویس تکیه، امکان مشاهده‌ی پخش زنده‌ی مراسم در اماکن متبرکه‌ای همچون حرم امام‌حسین‌(ع)، حرم امام‌رضا‌(ع) و... وجود دارد. این سامانه ویدئو مربوط به عزاداری در ده‌ها هیئت را زنده پخش می‌کند تا کاربران در بسیاری از شهرهای ایران، بتوانند به تماشای مراسم هیئت شهر خود بنشینند. 

آی‌گپ

آی‌گپ در بین کاربران ایرانی به‌‌دلیل ارائه‌ی سرویس پیام‌رسانی شناخته می‌شود و روند پخش زنده‌ی مراسم‌های مذهبی را آغاز کرده است. آی‌گپ که پلتفرم خود را «بهترین» و «امن‌ترین» راه ارتباطی خطاب می‌کند، به شما امکان می‌دهد ازطریق گوشی هوشمند در هر جا که حضور داشته باشید، مراسم‌های عزاداری را تماشا کنید. سرویس ویژه‌ی محرم آی‌گپ که با شعار «هر خانه یک حسینیه است» از شب اول محرم دردسترس کاربران قرار گرفته است، با هماهنگی هیئت فاطمیون هرشب از ساعت ۲۱ تا ۲۳، مراسم عزاداری مسجد جمکران را اختصاصی پخش می‌کند. آی‌گپ از پخش زنده‌ی تعزیه در پهنه‌ی‌ رودکی بعد از نماز مغرب و عشاء نیز خبر می‌دهد. 

آی‌گپ امکان دسترسی متنی و صوتی به زیارت عاشورا را فراهم می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد ازطریق نوعی بات خاص، به مداحی‌های دلخواهتان دسترسی پیدا کنند. آی‌گپ میزبان بازی جدیدی با عنوان «زنجیر» شده است که معلومات مذهبی کاربران را می‌سنجد. 

سامانه‌ی خیمه‌های آنلاین رابط کاربری متفاوتی درمقایسه‌با بسیاری از سامانه‌های مشابه برای پخش عزاداری دارد. در این سرویس، می‌توانید مستقیما نام هیئت مدنظر خود را جست‌و‌جو کنید و مراسم عزاداری در حال برگزاری را ببینید. خیمه‌های آنلاین با همکاری مستقیم پایگاه خبری شرجی راه‌اندازی شده است. این سامانه مراسم عزاداری حرم امام‌حسین‌(ع) را به‌همراه مراسم‌های متعدد دیگر پخش می‌کند و محتوای ویدئویی ویژه‌ای نظیر ویژه‌برنامه‌ی «شیرکتل» دارد. 

هرمزگان تی‌وی اخیرا بخشی مجزا در وب‌سایت خود برای ماه محرم ایجاد کرده است. هرمزگان تی‌وی مراسم عزاداری را از حرم‌های مختلف زنده پخش می‌کند. این سامانه تکیه‌های حسینی مجازی هرمزگان را نیز پخش می‌کند. 

فیلو

فیلو سرویسی ویدئومحور است که به کاربران برای کسب درآمد از اشتراک ویدئو کمک می‌کند. با مراجعه به سایت فیلو، می‌توانید مجموعه‌ای از ویدئوهای مربوط به مراسم عزاداری را پیدا و آن‌ها را تماشا کنید. 

فیلیمو

فیلیمو یکی از اعضای خانواده‌ی بزرگ آپارات است که تنوع چشمگیری از فیلم‌ها و سریال‌ها را به کاربران ارائه می‌دهد. این سرویس محبوب نیز محتوای مذهبی متنوعی برای کاربران در ماه محرم در نظر گرفته است.

لایو استیج

لایو استیج از صفحه‌ای مجزا برای مشاهده‌ی هیئت‌ها برخوردار است که به شما امکان می‌دهد مراسم‌های عزاداری را زنده تماشا کنید. لایو استیج برخلاف سرویس‌های دیگر، از شما می‌خواهد پیش از ورود به صفحه‌ی هیئت‌ها، در سایت ثبت‌نام کنید. پس از ثبت‌نام در سایت امکان دسترسی به هیئت‌ها برایتان فراهم می‌شود. 

تلویدیو

تلویدیو یکی از پلتفرم‌های نوپا در زمینه‌ی پخش عزاداری است. مدیر رسانه‌ی تلویدیو به زومیت می‌گوید این پلتفرم در آغاز انتشار ویروس کرونا راه‌اندازی شده و از آن‌جایی که فاز آزمایشی را طی می‌کند، درحال‌حاضر صرفا در شهرستان بشرویه واقع در استان خراسان جنوبی تحت پوشش قرار دارد. علاقه‌مندان به تلویدیو می‌توانند ازطریق سایت و اپلیکیشن اندرویدی آن، برای مشاهده‌ی مراسم‌های مذهبی اقدام کنند. تفاوتی که تلویدیو با برخی از پلتفرم‌ها دارد، این است که جشن‌ها و دیگر مراسم‌های مذهبی را پوشش می‌دهد، درحالی‌که اکثر پلتفرم‌ها صرفا در حوزه‌ی مراسم عزاداری فعالیت می‌کنند. 

دیگر پلتفرم‌ها

درکنار پلتفرم‌های یادشده، پلتفرم‌های دیگری هم برای پخش زنده‌ی عزاداری اعلام آمادگی کرده‌اند که در بین آن‌ها، نام‌های آشنایی هم به‌چشم می‌خورد. براساس بررسی‌ها،‌ سرویس تماشاخونه و رسانا تی‌وی نیز روند پخش مراسم هیئت‌های مذهبی را آغاز کرده‌اند. افزون‌براین، پلتفرم‌هایی مثل ابرآروان، لحظه‌نگار، تلوبیون، روبیکا و شیوش نیز در پخش مراسم‌های مذهبی همکاری می‌کنند. همراه اول نیز از همکاری نزدیک با پلتفرم «عقیق» برای پخش مراسم‌های مذهبی خبر داده است. 

شما کاربران محترم نیز اگر پلتفرم دیگری می‌شناسید که در این مقاله ذکر نشده است، حتما نام آن را با ما و دیگر خوانندگان زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات