پروژه‌ی مخفیانه‌ی گوگل در ارتباط با باند فرکانسی ۶ گیگاهرتزی فاش شد

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پرونده‌های FCC، پروژه‌ی مخفیانه‌ی گوگل را در ارتباط با باند فرکانسی ۶ گیگاهرتزی فاش کردند.
تبلیغات

گوگل اخیرا از کمیته ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) برای اجرای آزمایشی روی باند فرکانسی ۶ گیگاهرتزی در چند ایالت درخواست مجوز کرده و پرونده‌های مربوطه توسط Business Insider مشاهده شده است. به گفته‌ی رسانه‌های یادشده، گوگل در تلاش است به‌طور مخفیانه باند ۶ گیگاهرتزی را در ۱۷ ایالت مختلف آزمایش کند؛ ولی هنوز مشخص نیست با چه هدفی این کار را انجام می‌دهد.

درحال‌حاضر، اطلاعات جزئی درباره‌ی آزمایش اخیر وجود دارد. گوگل تلاش می‌کند با انجام آزمایش روی باند ۶ گیگاهرتزی، اطلاعات فنی مرتبط با کاربرد این فرکانس را به‌منظور ایجاد ارتباطات پهنای باند پایدار گردآوری کند. گوگل برای مجوز آزمایش در ۲۶ شهر در ۱۷ ایالت به FCC درخواست داده و گفته است که این آزمایش ۲۴ ماه طول می‌کشد. ایالت‌های آریزونا، کالیفرنیا، فلوریدا، جورجیا، ایلینوی، آیووا، کانزاس، نبراسکا، نوادا، کارولینای شمالی، اکلاهما، اورگن، تگزاس، یوتا و ویرجینیا از ایالت‌های مدنظر آزمایش شبکه‌ی ۶ گیگاهرتزی هستند.

احتمالاتی درباره‌ی آزمایش مخفیانه‌ وجود دارد و با درنظرگرفتن «ایجاد ارتباطات پهن‌باند پایدار»، شاید گوگل روی قابلیتی در سرویس اینترنت خانگی متمرکز شده باشد و ممکن است با محصول مرتبط‌ با پروژه‌ی گوگل فایبر برای ارائه‌ی اینترنت پهن‌باند ارتباط داشته باشد.

البته گوگل می‌تواند از باند ۶ گیگاهرتزی برای کاربردهای دیگر استفاده کند. FCC به‌تازگی برای استفاده از باند فرکانسی ۶ گیگاهرتزی مجوز داده است و این شبکه می‌تواند کاربردهای زیادی ازجمله روترهای Wi-Fi 6E و ارتباطات خودرو با خودرو و شبکه‌های سلولی نسل پنجم اینترنت داشته باشد. پس گوگل در استفاده از شبکه‌ی یادشده محدودیتی ندارد.

باند فرکانسی جدید، ارتباطات سریع‌تر و پایدارتر برقرار می‌کند و درمقایسه با باندهای ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتزی می‌تواند پهنای باند بیشتری داشته باشد. درواقع، باند فرکانسی ۶ گیگاهرتزی بیشترین میزان باند اضافه شده به وای‌فای از سال ۱۹۸۹ به حساب می‌آید و بین دستگاه‌ها تداخل کمتری ایجاد می‌کند.

البته از معایب شبکه‌های ۶ گیگاهرتزی می‌توان به پوشش‌دهی کمتر آن اشاره کرد. بین میزان فرکانس‌ رادیویی و پوشش‌دهی دامنه رابطه‌ی عکس وجود دارد. همان‌طور که باند ۵ گیگاهرتزی با داشتن فرکانس رادیویی بیشتر، درمقایسه با باند ۲/۴ گیگاهرتزی فاصله‌ی کمتری را پوشش می‌دهد و نمی‌تواند از میان دیوارها و سایر اشیا عبور کند، ممکن است این مسئله برای شبکه‌های ۶ گیگاهرتزی نیز وجود داشته باشد.

همان‌طور که گفته شد، هنوز جزئیات دقیقی از پروژه‌ی جدید گوگل دردسترس نیست؛ اما پرونده‌ها حاکی از آن است که گوگل از شبکه‌ی وای‌فای جدید برای اهداف باارزش تجاری استفاده می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات