سرعت دانلود بتای اینترنت استارلینک ۱۱ تا ۶۰ مگابیت‌بر‌ثانیه است

شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
نتایج آزمایش سرعت اینترنت کاربران آمریکایی ازطریق نسخه‌ی بتای استارلینک نشان می‌دهد اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس درحال‌حاضر سرعت دانلود ۱۱ تا ۶۰ مگابیت‌برثانیه ارائه می‌دهد.
تبلیغات

براساس آزمایش‌های انجام‌شده ازطریق ابزار آزمایش سرعت اینترنت شرکت Ookla، یعنی Speedtest.net،‌ کاربران نسخه‌ی بتای اینترنت پهن‌باند ماهواره‌ای استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX Starlink) به سرعت دانلود بین ۱۱ تا ۶۰ مگابیت‌برثانیه دسترسی پیدا کرده‌اند. همین ابزار آزمایش سرعت اینترنت نشان داده است استارلینک سرعت آپلود بین ۵ تا ۱۸ مگابیت‌بر‌ثانیه ارائه می‌دهد.

این آزمایش‌ها ظاهرا در دو هفته‌ی اخیر ثبت شده‌اند و نشان می‌دهند زمان تأخیر یا نرخ پینگ اینترنت استارلینک بین ۳۱ تا ۹۴ میلی‌ثانیه برآورد می‌شود. در نظر داشته باشید که اعداد یادشده نتیجه‌ی مطالعه‌ای جامع و دقیق روی سرعت و تأخیر اینترنت استارلینک نیستند؛ بنابراین، مشخص نیست هنگامی‌که ماهواره‌های پروژه‌ی استارلینک کاملا به فضا فرستاده و امکان استفاده از اینترنت فراهم شود، بازهم این سرعت دانلود و آپلود و تأخیر را شاهد خواهیم بود یا خیر. خبرنگاران برای کسب جزئیات بیشتر با اسپیس‌ایکس ارتباط برقرار کرده‌اند؛ اما این شرکت فعلا ترجیح داده است در این رابطه سکوت کند.

کاربران انجمن ردیت لینک مستقیم به ۱۱ آزمایش سرعت اینترنت استارلینک را منتشر کرده‌اند که افرادی ناشناس انجام داده‌اند. کاربری دیگر آزمایش‌هایی را گردآوردی کرد تا تصویر گرافیکی زیر را بسازد. به‌لطف تصویر زیر، می‌توانید نگاهی جامع به چندین آزمایش سرعت انجام‌شده با اینترنت استارلینک بیندازید.

برای مشاهده‌ی تصویر بالا در ابعاد اصلی، روی آن کلیک کنید.

همچنین، کاربری دیگر به‌تازگی آزمایش‌های بیشتری روی ردیت آپلود کرده است که نشان می‌دهد شماری از کاربران استارلینک در حال تجربه‌ی زمان تأخیر ۲۰ و ۲۱ میلی‌ثانیه‌ای هستند. تمامی کسانی که برای دریافت نسخه‌ی بتای استارلینک ثبت‌نام می‌کنند، ‌به امضای قرارداد عدم‌افشا موظف هستند و این یعنی اجازه ندارند کوچک‌ترین جزئیاتی از اینترنت استارلینک را با بقیه به‌اشتراک بگذارند. هنوز فاصله‌ی زیادی تا راه‌اندازی نهایی پروژه‌ی استارلینک داریم؛ بنابراین، استناد به اعداد و ارقام این مقاله به‌عنوان عملکرد نهایی اینترنت پهن‌باند استارلینک کاری منطقی نیست. 

اسپیس‌ایکس پیش‌تر به کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC) گفته است استارلینک درنهایت خواهد توانست به سرعت اینترنت گیگابیتی دست یابد. در بخشی از پروند‌ه‌ی این پروژه در FCC که تاریخ ثبتش به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد، اسپیس‌ایکس می‌گوید استارلینک هنگام بهینه‌سازی نهایی می‌تواند پهنای باند زیاد به‌میزان حداکثر یک گیگابیت‌بر‌ثانیه به‌ازای هر کاربر و سرویس پهن‌باند با تأخیر کم برای کاربران عادی و کسب‌و‌کارهای آمریکا ارائه دهد. اسپیس‌ایکس تاکنون حدودا ۶۰۰ ماهواره به مدار زمین فرستاده و مجوز FCC را برای ارسال تقریبا ۱۲،۰۰۰ ماهواره دریافت کرده است. 

ظاهرا نسخه‌ی بتای اینترنت استارلینک اسپیس‌ایکس ۵ تا ۱۸ مگابیت‌بر‌ثانیه سرعت آپلود ارائه می‌دهد

گرچه ۶۰ مگابیت‌برثانیه فاصله‌ی زیادی تا اینترنت گیگابیتی دارد، هنوزهم سرعت بسیار مناسبی برای اینترنت به‌حساب می‌آید. این سرعت هم‌رده با سرعتی است که برخی سرویس‌های اینترنتی ارائه می‌دهند و بسیار بیشتر از سرعت ارائه‌شده‌ی اکثر ارائه‌دهند‌گان سرویس DSL در مناطق غیرشهری است. قطعا در مناطق غیرشهری با سرعت اینترنت کمتر، استقبال زیادی از استارلینک را شاهد خواهیم بود.

شمار زیادی از کاربران در ردیت گفته‌اند امروزه مجبورند از اینترنتی با سرعت یک مگابیت‌بر‌ثانیه یا کمتر استفاده کنند؛ ازاین‌رو، آغاز به ‌کار اینترنت استارلینک می‌تواند خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ی برای آن‌ها باشد. Ookla در گزارش سرعت اینترنت در دسامبر ۲۰۱۸ (آذر و دی ۱۳۹۷) اعلام کرد میانگین سرعت دانلود در ایالات متحده ۹۶٫۲۵ مگابیت‌برثانیه و میانگین سرعت آپلود در این کشور ۳۲٫۸۸ مگابیت‌بر‌ثانیه است. استارلینک فعلا در برنامه‌ی اولیه‌ی خود قصد دارد اینترنت ماهواره‌ای را به پنج‌میلیون مشترک در ایالات متحده ارائه دهد. 

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، چند ماه پیش در مصاحبه‌ای گفت پروژه‌ی استارلینک زمان تأخیر کمتر از ۲۰ میلی‌ثانیه را هدف قرار می‌دهد تا گیمرها بتوانند بازی‌های نیازمند به پاسخ سریع را بدون مشکل اجرا کنند. ماهواره‌های اسپیس‌ایکس در مدار پایینی زمین حضور دارند و فاصله‌شان از سطح زمین به ۵۴۰ تا ۵۷۰ کیلومتر می‌رسد. این موضوع باعث می‌شود ماهواره‌های اسپیس‌ایکس بتوانند از ماهواره‌های ثابت زمینی حاضر در فاصله‌ی ۳۵٬۰۰۰ کیلومتری تأخیر بسیار کمتری ارائه دهند.

یک ماه پس از ادعاهای ایلان ماسک، رئیس هیئت‌مدیره‌ی FCC گفت احتمالا دستیابی به این هدف امکان‌پذیر نیست. FCC می‌گوید از پروژه‌ای که اسپیس‌ایکس پیگیری می‌کند، حمایت خواهد کرد؛ اما شک دارد که اسپیس‌ایکس و شرکت‌های مشابه بتوانند به تأخیر کمتر از ۱۰۰ میلی‌ثانیه دست پیدا کنند.

در آزمایش سرعت Ookla، پینگ و تأخیر با یک عدد اعلام می‌شوند. گرچه نتایج آزمایش Ookla با ادعاهای ایلان ماسک همخوانی ندارند، بهتر از انتظارات FCC عمل کرده‌اند. گزارشی که Ookla سال گذشته منتشر کرد، نشان می‌دهد ۳۵ شهر برتر دنیا برای تجربه‌ی بازی‌های آنلاین پینگ ۸ تا ۲۸ میلی‌ثانیه ارائه می‌دهند. آزمایش‌های تأخیر به فاصله‌ی کاربر با سرور نیز مربوط می‌شود و از این معیار تأثیر می‌پذیرد. آزمایش‌هایی که نتایج آن‌ها در ردیت منتشر شده است، با سرورهایی در لس‌آنجلس و سیاتل ارتباط دارند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی سرعت دانلود اینترنت استارلینک چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات