روتر نت‌گیر با پشتیبانی از وای‌فای 6 معرفی شد

شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
مطالعه 5 دقیقه
نت‌گیر از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تجهیزات شبکه است که در ایفا ۲۰۱۹ تعدادی محصول و خدمات جدید در حوزه‌ی ارتباط بی‌سیم را رونمایی کرد.
تبلیغات

شرکت نت‌گیر (Netgear) در جریان نمایشگاه ایفا ۲۰۱۹ چند محصول تازه‌ی خود را معرفی کرد. محصولات جدید قابلیت مهمی به‌نام وای‌فای ۶ دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Orbi Wi-Fi 6 اشاره کرد. قبلا مشخصات کلی این محصول در رسانه‌های فناوری و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود؛ اما نمایشگاه حاضر فرصتی شد تا شرکت سازنده جزئیات بیشتری از محصول جدیدش منتشر کند.

خانواده‌ی محصولات Orbi شرکت نت‌گیر محبوبیت فراوانی در بازار خرده‌فروشی جهانی دارند و هریک از آن‌ها همیشه با جدیدترین فناوری‌های صنعت شبکه معرفی می‌شوند. در نمایشگاه CES 2019 جزئیاتی از قابلیت جدید Orbi و ترکیب آن با وای‌فای ۶ منتشر شد. محصول آن زمان Orbi RBK50 نام داشت که با اتصال بهینه‌ی Backhaul را به‌صورت ۴ در ۴ بین روتر و آنتن‌ها برقرار می‌کرد؛ درنتیجه‌ی چنان تنظیماتی، دو جریان ۲ در ۲ (یکی در کانال ۵ و دیگری ۲.۴ گیگاهرتز) برای دستگاه‌های سمت کاربر ایجاد می‌شد که آن‌ها را به هر بخش از روتر متصل می‌کرد.

محصول جدید که به‌نام Orbi RBK850 هم شناخته می‌شود، همان اتصال ۴ در ۴ را مانند محصول قبلی ارائه می‌کند؛ منتهی تفاوت اصلی آن در تغییر شبکه از وای‌فای ۵ به وای‌فای ۶ است. ازلحاظ نظری، اتصال مذکور اکنون به‌صورت ۲.۴ گیگابیت‌برثانیه خواهد بود (4x4:4 / 80MHZ 802.11ax)؛ درحالی‌که محصول قبلی اتصال ۱.۷۳ گیگابیت‌برثانیه داشت. کلاینت‌های متصل به روتر جدید، استریم 4x4:4 را نیز از آنتن به روتر دریافت می‌کنند. یکی از استریم‌ها به وظایف حاضر در شبکه‌ی ۲.۴ گیگاهرتز اختصاص دارد که سرعت ۱.۲ گیگابیت‌برثانیه را ارائه می‌کند و دیگری به وظایف ۵ گیگاهرتزی اختصاص دارد که سرعت را تا ۲.۴ گیگابیت‌برثانیه افزایش می‌دهد. اتصال Backhaul سیمی هم در محصول جدید نت‌گیر پشتیبانی می‌شود. البته، درصورت پیاده‌سازی اتصال سیمی، استریم‌های فضایی غیرفعال می‌شوند که همین حالت در Orbi RBK50 هم وجود داشت.

Netgear Orbi

روتر Orbi RBK852 مبتنی‌بر پلتفرم کوالکام Networking Pro 1200 فعالیت می‌کند که چندی پیش، در رویداد Wi-Fi 6 Day آن شرکت معرفی شد. دستگاه جدید نت‌گیر ماه آینده به بازار عرضه می‌شود و نسخه‌ی پایه‌ی آن مجهز به روتر و آنتن تکی و قیمتش ۷۰۰ دلاری خواهد بود.

نت‌گیر خانواده‌ی محصولات مبتنی‌بر وای‌فای ۶ را تکمیل کرد

نت‌گیر علاوه‌بر روتر جدید، محصولات دیگری هم در خانواده‌ی Orbi معرفی کرد. Orbi Voice یکی از آن محصولات است که در مسیر تکمیل خانواده‌ی محصولات خانگی هوشمند شرکت معرفی شد. به‌علاوه، آنتن‌های Orbi مخصوص روتر Orbi 802.11ac هم به‌روزرسانی جدیدی با عنوان Universal Mode دریافت می‌کنند که آن‌ها را به ابزارهای گسترش شبکه با قابلیت هماهنگی با هر روتر دیگر (حتی محصولاتی غیر از نت‌گیر) تبدیل می‌کند. محصولات و خدمات مذکور قدمی در مسیر تکمیل خانواده‌ی Orbi هستند تا کاربران بیشتری را به این اکوسیستم جذب کنند.

از محصولات دیگر نت‌گیر در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۹ می‌توان به توسعه‌دهنده‌ی بی‌سیم Nighthawk EAX80 Wi0Fi 6 اشاره کرد. محصول جدید براساس تراشه‌ی برودکام ساخته شده و با تمامی روترهای وای‌فای ۶ حاضر در بازار هماهنگ است. نت‌گیر برای افزایش سهولت استفاده از توسعه‌دهنده‌ی بی‌سیم خود، تنظیماتی براساس اپلیکیشن روی آن لحاظ می‌کند. محصول جدید از ماه آینده با قیمت ۲۵۰ دلار به بازار عرضه خواهد شد.

Netgear Orbi

محصولات جدید نت‌گیر در نمایشگاه ایفا دو سؤال برای کاربران و کارشناسان ایجاد می‌کنند: سؤال اول درباره‌ی دلیل و توجیه قیمت ۷۰۰ دلاری روتر جدید است و دومی این است که با توجه به تازه‌بودن فناوری وای‌فای ۶، آیا کاربران برای خرید محصولی مبتنی بر آن تمایل نشان می‌دهند؟ 

نت‌گیر در پاسخ به‌دلیل قیمت گران دستگاه خود می‌گوید روترهای حرفه‌ای Nighthawk مبتنی‌بر وای‌فای ۶ قیمتی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار دارند و فروش چشمگیری تجربه کرده‌اند. سیستم مشی که در آن‌ها استفاده می‌شود، به‌نوعی دو روتر را در یک دستگاه می‌گنجاند و شاید همین بخش، قیمت را توجیه‌پذیر کند. به‌علاوه، شرکت یک نظرسنجی هم در میان مشتریان بالقوه انجام داد که اکثر آن‌ها هزینه‌ی ۷۰۰ دلاری برای روتر را سرمایه‌گذاری بلندمدت سه تا پنج‌ساله دانسته‌اند. البته به‌احتمال زیاد، کاربران مذکور همگی با خرید دستگاه‌های حرفه‌ای مبتنی‌بر وای‌فای ۶، مانند لپ‌تاپ و گوشی‌های هوشمند، کاربرانی حرفه‌ای محسوب می‌شوند. به‌هرحال، شرکت سازنده انتظار دارد قیمت ۷۰۰ دلاری موجب کاهش مشتریان در دسته‌بندی هدف نشود.

سؤال دوم به بلوغ‌نرسیدن وای‌فای ۶ در وضعیت کنونی مرتبط بود. نت‌گیر می‌گوید وضعیت کنونی استاندارد وای‌فای ۶ با تغییرات فرمور اصلاح‌شدنی خواهد بود. به‌ بیان‌ دیگر، تا زمان تصویب و پیاده‌سازی نهایی استاندارد، به تغییرات سخت‌افزاری در دستگاه‌ها نیازی نیست. دستگاه‌های مبتنی‌بر وای‌فای ۶ که امروزه فروخته می‌شوند، پس از رونمایی نهایی و پیاده‌سازی استاندارد،‌ احتمالا فقط به به‌روزرسانی فرمور احتیاج پیدا خواهند کرد. چنین به‌روزرسانی‌هایی نیز امروزه به فرایندی رایج در دنیای محصولات الکترونیکی بدل شده‌اند.

Netgear Orbi

نکته‌ی مهم دیگر درباره‌ی استانداردهای اتصال بی‌سیم این است که استاندارد نهایی همیشه حداکثر کارایی و ارتباط بین دستگاه‌ها با برند متفاوت را در نظر می‌گیرند. نت‌گیر امروز سیستم‌هایی مبتنی بر تراشه‌های تولیدی سه شرکت بزرگ کوالکام و برودکام و اینتل دارد؛ درنتیجه ناهماهنگی دستگاه‌های این شرکت با استاندارد نهایی دور‌ازانتظار خواهد بود.

وضعیت کنونی بازار محصولات الکترونیکی نشان می‌دهد بازار وای‌فای ۶ باید دیر یا زود شروع به حرکت کند. سیستم‌های کلاینت و گوشی‌های متعددی با پشتیبانی از این استاندارد عرضه شده‌اند. به‌علاوه، استاندارد DOCSIS 3.1 و ISPهای عرضه‌کننده‌ی FTTH، اینترنت گیگابیتی را در مناطق گوناگون جهان به مشتریان عرضه می‌کنند؛ بنابراین، مصرف‌کنندگان به‌مرور تقاضای بیشتری برای اتصال وای‌فای مبتنی‌بر گیگابیت پیدا کرده‌اند. درنتیجه، اقدام نت‌گیر در تکمیل خانواده‌ی محصولات مبتنی‌بر وای‌فای 802.11ax در زمانی بسیار عالی صورت گرفت و مزیت‌های رقابتی زیادی برای آن‌ها به‌همراه خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات