ادعای کارمند سابق اوبر درمورد نفوذ و سرقت اطلاعات از رقبا

سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
یکی از کارکنان سابق اوبر اظهاراتی در مورد تلاش‌های غیر قانونی اوبر برای نفوذ و سرقت اطلاعات از شرکت‌های رقیب مطرح کرده است.
تبلیغات

نامه‌ای به‌ شکل عمومی افشا شده است که ادعا می‌کند شرکت اوبر با کلاهبرداری، هویت افراد موجود در پلتفرم‌های رقیب را جعل می‌کند و خود را به‌جای آن‌ها جا می‌زند و همینطور شبکه‌های رقیب را هک و به‌صورت غیر قانونی مکالمات آن‌ها را شنود می‌کند.

این نامه توسط یکی از کارمندان سابق اوبر نوشته شده است. این فرد ادعا می‌کند که وی ابتدا به‌طور غیر قانونی تنزل درجه پیدا کرد و سپس از شرکت اخراج شد. نامه‌ی اخیر حاوی جزئیات زیادی در مورد یک گروه در اوبر است و ادعا می‌شود کار آن گروه، جاسوسی در مورد رقیبان و جمع‌آوری اسرار تجاری آن‌ها است.

بر اساس یک نامه که در روز جمعه توسط قاضی پرونده‌ی شرکت وی‌مو مطرح شد، یک گروه امنیتی در اوبر وجود دارد که سیستم‌های کامپیوتری رقیبان را هک می‌کند، داده‌ها و اطلاعات آن‌ها را می‌دزدد و مکالمات خصوصی آن‌ها در یک هتل را ضبط می‌کند.

نامه توسط وکیلی برای دفاع از ریچارد جیکوبز نوشته شده است. جیکوبز مدیر سابق اطلاعات جهانی شرکت اوبر است. این نامه در ماه مه سال جاری میلادی به یک وکیل داخلی شرکت اوبر نوشته شد. کار این وکیل داخلی این است که به شکایات کارکنان رسیدگی کند.

یکی از سخنگویان اوبر می‌گوید این شرکت هنوز هیچ‌کدام از ادعاهای مطرح‌شده در نامه را تأیید نکرده است. او به بیزنس اینسایدر می‌گوید:

ادعاهای نامه در مورد ما و همچنین وی‌مو به اثبات نرسیده است. شیوه‌ی جدید هدایت و رهبری ما مشخصا بر‌ اساس صداقت، درستی و انصاف است و ما به قدرت ایده‌ها و فناوری خودمان تکیه داریم.

جیکوبز در ماه آوریل از اوبر اخراج شد. وکیل جیکوبز می‌گوید شرکت او را به این دلیل اخراج کرده است که از  فعالیت‌های غیر اخلاقی و غیر قانونی، سرباز زده است. این فعالیت‌ها که وکیل جیکوبز جزئیات دقیقی در نامه برای آن‌ها ارائه داده است، ادعا می‌شود که توسط گروه عملیات‌ تهدید اوبر انجام شده است. وکیل جیکوبز در نامه نوشته است:

این گروه مکررا در حال کلاهبرداری و دزدی بوده و اعضای شخص ثالثی استخدام کرده‌ است تا اطلاعات یا داده‌های غیر مجاز را به دست بیاورد.

به‌عنوان مثال در این نامه ادعا شده است که بین تاریخ ۱۴ تا ۱۶ دسامبر سال ۲۰۱۶، این گروه به یک گروه در واتس‌اپ نفوذ و اطلاعات آن‌ها را جمع‌آوری کرد. وکیل جیکوبز در نامه نوشته است:

جیکوبز در مورد نفوذ به گروه‌های واتس‌اپ گزارش داد و گفت این عمل آن‌ها غیر قانونی است و شرکت اوبر باید از این کار دست بکشد؛ ولی کسی به حرف‌های او توجه نکرد.

ادعا می‌شود که شرکت اوبر شبکه‌ها را هک می‌کند و برای آن‌ها باگ می‌سازد. در نامه اینگونه آمده است که اوبر در زمینه‌ی به‌ دست آوردن غیر قانونی اسرار تجاری کار می‌کرد. این نامه در مورد گروه عملیات تهدید ادعا کرد:

۱. از راه دور به اطلاعات و مراودات محرمانه شرکت دسترسی داشت.

۲. هویت راننده‌ها را جعل کرد و خود را به جای آن‌ها جا زد تا بتواند به عملکردهای کلیدی برنامه‌های راننده‌ها دسترسی پیدا کند.

۳. اطلاعات رانندگان احتمالی را دزدید تا بتواند موقعیت و جایگاه بازار اوبر را تقویت کند.

۴. با به‌ دست آوردن پایگاه کد باعث شناسایی کدهای مورد استفاده شد تا جزئیات بیشتری در مورد چگونگی عملکرد برنامه‌ و نرم‌افزار به‌ دست بیاورد.

اوبر

به عبارت دیگر، این نامه، اوبر را به هک کردن شبکه‌های رقیبان و دزدیدن کدها متهم کرد. این کدها می‌توانند به اوبر اجازه دهند عملیات‌ شرکت رقیب را ردیابی کند و سایر داده‌های آن را نیز بدزدد. وکیل جیکوبز در نامه ادعا کرده است که اوبر پایگاه داده‌ی یک شرکت تاکسی‌رانی را هک کرد. این پایگاه داده حاوی اطلاعاتی در مورد رانندگان این شرکت بود. هدف اوبر این بود که سعی کند از اطلاعات به‌دست‌آمده از هک، برای استخدام این رانندگان در تیم خود استفاده کند. در کنار همه‌ی این‌ها، گفته می‌شود اوبر با دستور تراویس کالانیک (مدیر عامل) باگ‌هایی در شبکه به‌وجود آورد تا از افراد یک هتل جاسوسی کند.

تیم‌های نظارتی متعددی به فضاهای خصوصی هتل و کنفرانس‌ها نفوذ کردند. این مکان‌ها همان جاهایی بودند که گروه مدیرانی اجرایی در طول مدت اقامتشان از آن‌ها استفاده می‌کردند. حداقل در یک نمونه، عاملانی (که توسط سازمان سیا آموزش دیده بودند) برای این اهداف به‌ کار گرفته شدند. این عاملان قادر بودند مکالمات خصوصی میان این مدیران اجرایی را ثبت و ضبط کنند که شامل یک داستان واقعی از مطبوعات می‌شود و اوبر به خاطر آن ۳.۴ میلیارد دلار از دولت عربستان بودجه دریافت کرد. نکته‌ی مهم‌تر این است که تاکتیک‌های جمع‌آوری اطلاعات مستقیما توسط سولیوان و از طرف تراویس کالانیک، مدیر عامل سابق اوبر، اعمال شده است. بر اساس اطلاعات و باور ما، این دو مدیر اوبر در کنار سایر اعضای تیم اجرایی، اطلاعاتی را به‌طور زنده (شامل عکس‌ها و ویدیوها) از جاچینتو دریافت می‌کردند.

وکیل جیکوبز می‌گوید اوبر حتی جاسوسانی در داخل شرکت‌های رقیب پرورش می‌داد تا اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های آن‌ها به‌ دست بیاورد. ادعا می‌شود که این گروه فعالیت‌های خودش را مخفی کرد. بر اساس گفته‌های موجود در نامه، گروه عملیات تهدید اوبر کارهای زیادی برای پوشش فعالیت‌های خود انجام داد.

در نامه آمده است که این گروه از گوشی‌های موبایل معروف به برنر استفاده می‌کرد (ردیابی این گوشی‌ها کار بسیار سختی است) و از طریق خدمات پیام‌رسانی رمزشده برای ارتباط برقرار کردن استفاده می‌کرد؛ مثلا سرویس پیام‌رسان رمزشده ویکر (Wickr)، که در آن پیام‌ها بعد از فرستاده شدن، به‌سرعت حذف می‌شوند. وکیل جیکوبز در نامه نوشته است که اعضای گروه برای برقراری ارتباط از مکالمات رمزی و خاصی استفاده می‌کردند تا اگر این مکالمات زمانی لو رفت، کسی نتواند علیه آن‌ها شکایت کند و از آن‌ها در دادگاه استفاده کند.

وکیل جیکوبز در نامه گفت که این تیم از یک استراتژی قوی برای نابودسازی، مخفی کردن، پوشش و باطل کردن سوابق و مدرک‌های خود استفاده می‌کند تا از تحقیقات دولتی جلوگیری کنند و اگر در آینده برای آن‌ها دادگاهی تشکیل شود از اتهامات جلوگیری کنند.

این نامه به‌عنوان بخشی از دادگاه وی‌مو (‌شرکت تابع شرکت آلفابت) رو شد  که در ماه آوریل، علیه شرکت اوبر پرونده‌سازی کرد و مدعی شد که اوبر اسرار تجاری را می‌دزدد. اکثر اتهامات واردشده توسط نامه مربوط به زمانی است که تراویس کالانیک هنوز مدیر عامل اوبر بود. کالانیک در ماه ژوئن، بعد از اینکه مشخص شد محیط بدی برای محل کار در شرکت به‌وجود آمده است، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

اوبر

بعد از اینکه نامه در جلسه‌ی دادگاه رونمایی شد، دارا خسروشاهی، مدیرعامل جدید اوبر در یک توییت تصدیق کرد وی از اینکه کارکنانش از برنامه‌های مثل ویکر و تلگرام استفاده می‌‌کردند، آگاه بوده است. او گفت که پس شروع کارش به‌عنوان مدیرعامل، سریعا استفاده از این نرم‌افزارها را ممنوع کرده است. در همان روز، تونی وست، مشاور عمومی جدید شرکت اوبر به کارکنان گفت:

به اعتقاد من، ما نباید دیگر شاهد این رفتار در اوبر باشیم و این رفتار به گذشته مربوط است. من از درگیری‌های چند روز پیش هیچ چیز جدیدی نمی‌دانم. اما اگر بخواهم شفاف صحبت کنم، باید بگویم هرکسی به هراندازه‌ای که روی پروژه‌ی اطلاعات شرکت‌های رقیب کار می‌کند یا بر اشخاص خاصی نظارت دارد، همین الان این کار خود را متوقف کند. لازم است اضافه کنم که من از اقدامات نظارتی که غیر قانونی هم تلقی می‌شوند، هیچ چیز نمی‌دانم. اما اگر حرف‌های من را می‌شنوید، باید بگویم مسئله این نیست که کار ما غیر قانونی است یا خیر؛ مسئله این است که ما باید از خودمان سؤال کنیم که آیا این کارهای ما درست هستند یا خیر.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات