کوالکام: دسترسی به 5G در سال ۲۰۱۹ محقق می‌شود

جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام برای عرضه 5G با شرکت‌های بزرگی همچون اسپرینت و نوکیا وارد مذاکره شده است؛ این شبکه که سرعت آن ۱۰۰ برابر بیش‌تر از 4G است، در سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد.
تبلیغات

طی نشست فناوری اسنپدراگون کوالکام که در حال حاضر در هاوایی در جریان است، این شرکت اطلاعات جدیدی از برنامه‌های خود برای ارائه شبکه 5G در اختیار قرار داد. کوالکام از چندی پیش در تلاش بود تا فناوری 5G را به نام خود به ثبت برساند و حتی اولین مودم 5G جهان به نام اسنپدراگون X50 را اوایل سال جاری معرفی کرد که یکی از تجهیزات مورد استفاده در این شبکه به حساب می‌آید.

ظاهرا کوالکام در مورد مودم جدید خود با توسعه دهندگان و شرکت‌های زیرساخت شبکه وارد مذاکرات شده است. به اعتقاد این شرکت، دسترسی به شبکه 5G تا سال ۲۰۱۹ محقق خواهد شد.

در صنعت تلفن‌ همراه، 5G گام بزرگی در حیطه شبکه به حساب می‌آید. حدود یک دهه است که شبکه 4G استفاده می‌شود و حال زمان آن رسیده که تحول شگرف دیگری در حوزه شبکه تلفن‌های همراه به وقوع بپیوندد که تحقق آن به وسیله 5G میسر خواهد بود.

برخی کارشناسان بر این باورند که سرعت شبکه 5G حدود ۱۰۰ برابر بیش‌تر از شبکه‌های 4G خواهد بود. در این شبکه جدید، سرعت انتقال داده‌ها بر حسب گیگابیت بر ثانیه محاسبه می‌شود؛ در صورتی که این معیار در شبکه‌های 4G مبنی بر مگابایت بر ثانیه است.

علاوه بر این، 5G بهره‌برداری از پهنای باند بیش‌تر را میسر می‌سازد که البته با توجه به نفوذ بیش از پیش اینترنت اشیاء در بازار و همچنین گسترش مشتریانی که محصولات بیش‌تری در شبکه وای‌فای به اشتراک می‌گذارند که معمولا به افت سرعت اینترنت می‌انجامد، امری حیاتی محسوب می‌شود.

کوالکام برای شروع آزمایش اجرای 5G با شرکت‌های بزرگی همچون اسپرینت، ورایزن، نوکیا، زدتی‌ای و ... وارد مذاکره شده است. انجام این آزمایشات از نیمه دوم سال جاری آغاز شد. با این حساب به نظر می‌رسد که کوالکام به‌خوبی از پس آماده‌سازی و ارائه شبکه 5G برآید.

ممکن است این سؤال برای بسیاری از افراد پیش بیاید که قصد کوالکام از سرمایه‌گذاری روی 5G چیست؟ در واقع به‌منظور اینکه گوشی هوشمند شما به فناوری 5G مجهز شود، به یک شبکه و زیرساخت آن نیاز خواهید داشت؛ اما یک مودم نیز این توانایی را دارد که شما را به شبکه جدید متصل کند. اینجا است که کوالکام و اسنپدراگون X50 وارد عمل می‌شوند. اسنپدراگون X50 از سرعت شبکه 5G پشتیبانی می‌کند که انجام این عمل بسیار دشوارتر از آن است که فکر کنید. از آن جایی که 5G به نسبت 4G از پهنای باند بالاتری برخوردار است، کوالکام باید با آن سازگار شود. پهنای باند مورد استفاده در شبکه 5G،ا۲۸ گیگاهرتز است؛ در صورتی که شبکه 4G LTE از پهنای باند ۳ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. از این رو مودم کوالکام مجبور است با طیف گسترده‌تری از گروه‌ها سازگار شود.

به نظر می‌رسد مودم اسنپدراگون X50 تا زمانی که شبکه 5G در دسترس قرار نگیرد، به بازار عرضه نخواهد شد. از آن جایی که کوالکام و دیگر شرکت‌ها انتظار ندارند شبکه 5G تا سال  ۲۰۱۹ در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد، این فرصت به کوالکام اجازه می‌دهد که یک یا دو مودم جدیدتر و پرسرعت‌تر که با زیرساخت‌های شبکه جدید تطابق بهتری دارد روانه بازار کند. در واقع مودم قبلی از هیچ گونه جذابیتی برخوردار نیست و طراحی ساده‌ای دارد؛ اما تنها دلیل عرضه آن به بازار، اسنپدراگون X50 است. کوالکام این دستگاه را برای چندین ماه مورد آزمایش قرار داد تا میزان عملکرد آن را در مصرف باتری و سرعت شبکه بسنجد.

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، شبکه 5G در اوایل سال ۲۰۱۹ در دسترس قرار خواهد گرفت؛ اما انتظار نداشته باشید که کامل باشد. اگر زمان عرضه شبکه 4G LTE راکه حدود ۸ سال پیش بود به خاطر داشته باشید، احتمالا سروصدایی را که ابتدای حضور خود به پا کرده بود نیز به یاد می‌آورید. پیش‌بینی می‌شود که این امر در مورد شبکه 5G نیز صدق کند؛ فقط امیدواریم کمی نرم‌تر از گذشته صورت بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات