ادوبی فلش تا خاموشی کامل راه درازی دارد

چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
مطالعه 5 دقیقه
وب‌سایت انگجت به سراغ چند وب‌سایت بزرگ و مطرح رفته و دلایل پافشاری آنها بر استفاده از فناوری ادوبی فلش را جویا شده است. ادوبی فلش با وجود ایرادات اساسی که دارد و تقریبا همه روی ان اتفاق نظر دارند، هنوز بخش عمده‌ای از دنیای وب را در تسخیر خود دارد. در ادامه با نظر مدیران وب‌سایت‌های بزرگ درباره ادوبی فلش و برنامه‌های آنها برای آینده آشنا خواهید شد.
تبلیغات

ایده ی کلی  مصاحبه ی خبرنگار سایت انگجت در این مقاله شنیدن نظرات  سایت‌های بزرگی است که از محصول ادوبی فلش استفاده می‌کنند؛ محصولی که بخاطر حفره‌های امنیتی دنباله‌دار آن و استفاده‌ی بی حد و حصر از منابع کامپیوتری، محبوبیت خود را با شیب خیلی زیادی از دست داد. به امید اینکه مسئولین این سایت‌ها جواب قانع کننده‌ای برای چرایی استفاده از محصول ادوبی فلش داشته باشند.

متاسفانه اکثر سایت‌های پیشرو که متکی به تکنولوژِی فلش هستند، علاقه‌ای به ارائه‌ی توضیحات نشان ندادند؛ سایت‌هایی مثل HBO, NBC, CBS, Zynga, King, Showtime, Pandora و Spotify که برای استفاده از سایت‌هایشان باید پلاگین فلش را داشته باشیم، حاضر به اظهار نظر در این مورد نشدند و سایتهایی نظیر Hulu, Slacker Radio و BBC درخواست‌های ما را بی جواب گذاشتند.

adobe flash 1

با این حال، این پروژه برای نظرسنجی در مورد محصول ادوبی فلش به صورت کامل شکست خورده محسوب نمی‌شود. سایت‌هایی که مشتاقانه به درخواست‌های خبرنگار انگجت جواب دادند، تماما از برنامه خود برای عبور از ادوبی فلش در طول یک سال آینده خبر دادند. اما آن چه که مشخص است، حتی اگر دوره‌ی فلش تمام شده محسوب شود، تا حذف کامل این محصول از دنیای وب راه طولانی وجود دارد.

اگر به شخصی نیاز دارید که برای شما توضیح دهد که چرا ادوبی فلش باید از دنیای وب خداحافظی کند پیشنهاد می‌کنیم سراغ مصاحبه ی استیو جابز بروید. در آن زمان، جابز به صورت کامل توضیح داد که چرا هیچگاه ادوبی فلش در آیفون و و آیپد دیده نخواهد شد.

به عنوان مثال از نظر امنیتی، که جزء اصلی ترین نگرانی ها محسوب می شود، در این نرم‌افزار به صورت پی در پی حفره های امنیتی کشف می‌شود که در آخرین نمونه‌ی آن یک هکر ناشناس با استفاده از حفره‌های امنیتی ادوبی فلش به منابع یک تیم هکر با اصالت ایتالیایی که همکاری نزدیک با سازمان‌های دولتی دارند نفوذ کرده و حدود ۴۰۰ گیگابایت اطلاعات محرمانه شامل اطلاعات مشتریان، فاکتور‌‌ها و قراردادها را منتشر کرد.

همه ی این اتفاقات دست به دست هم داده تا اکثریت، نه تنها خواستار حذف ادوبی فلش از موبایل‌ها که از سیستم‌‌های کامپیوتری شوند. الکس تاموس، مدیر امنیت فیس‌بوک ماه گذشته در حساب توییتر خود نوشت:

ادوبی فلش باید روز آخر زندگی‌اش را تعیین کند.

اخیرا سایت Occupyflash نیز از بازدیدکنندگان سایت خود درخواست حذف پلاگین ادوبی فلش را داشته است. این سایت از توسعه‌دهندگان خواسته است در سایت‌های خود از تکنولوژِی‌های مشابه مانند HTML5 استفاده کنند.

با همه ی این تفاسیر این روزها شاهد آن هستیم که گشت و گذار در سایت های بدون نیاز به ادوبی فلش بسیار آسان بوده و مرورگرها همواره در حال بروزرسانی خود در جهت استفاده از HTML5 هستند. هم اکنون هر دو سایت نتفلیکس و یوتیوب دیگر خود را از دست ادوبی فلش رها کرده‌اند و با استفاده از پخش‌کننده‌ی HTML5 از بازدیدکنندگان خود استقبال می‌کنند. به همین شکل Google Play و Rdio نیز به اچ‌تی‌ام‌ال ۵ مهاجرت کرده‌اند. شرکت آمازون نیز در حال آزمایش یک پخش‌کننده مبتنی بر HTML5 است.

adobe flash 2

محدودیت هایی که در دایره ی تکنولوژی برای حذف کلی ادوبی فلش از دنیای وب وجود دارد، کار را برای گذر از این محصول سخت‌تر نیز کرده است، تقریبا همه ی سایت‌هایی که خبرنگار انگجت با آنها صحبت کرده است در این موضوع که  «انتقال از تکنولوژی ادوبی فلش به سایر تکنولوژی ها تا همین اواخر بسیار هزینه بر و سخت بود» هم عقیده بودند.

« اساسا، وجود فلش برای حل برخی از مشکلات ضروری است». این را آدام دیننبرگ، مدیر فنی یکی از معروف‌ترین سرویس‌های پخش موزیک می‌گوید. او در ادامه می‌افزاید:

پخش موزیک مخصوصا اگر به صورت زنده باشد سختی های خیلی زیادی دارد و پروتکل پخشی که به صورت واقعی از http پشتیبانی بگیرد وجود نداشت تا صاحبان سایت ها را مجاب کند امکاناتی که شرکت ادوبی به کاربران خود ارائه می‌داد را کنار بگذارند. امروز دیگر هیچ دلیلی برای گسترش سایت‌های پخش بر اساس تکنولوژی فلش وجود ندارد؛ اما مهاجرت از این تکنولوژی به سایر تکنولوژِی‌ها، فرایندی زمانبر خواهد بود.

سایت Autodesk به آرامی به سمت تکنولوژِی HTML5 و نسخه WebGL در سایت ویرایش عکس آنلاین خود حرکت می‌کند. طبق اعلام این شرکت، باید این روزها منتظر انتشار نسخه ی بتای سایت Pixlr باشیم. تاموس هرمان مدیر هنرهای دیجیتالی شرکت اتودسک در این رابطه می‌گوید:

 اگر شما نگاهی به دو سال قبل داشته باشید، من فکر می‌کنم روزهای سخت‌تر از امروز در پیش داشتیم؛ چرا که تکنولوژی مثل امروز بالغ نبود... محدودیت‌های خیلی شدیدی در HTML5 وجود داشت که الان دیگر هیچ یک از آنها وجود ندارد.

هرچند به علت تنوع کاربران سایت Pixlr، و استفاده‌ی آنها از مرورگرهای قدیمی و محدودیت پشتیبانی این مرورگرها از تکنولوژِی HTML5، آنها هیچ برنامه ای برای متوقف کردن نسخه‌ی فلش سایت ویرایش عکس خود را ندارد!

طبق آمار منتشر شده  w3tech  موسسه‌ی آماری تکنولوژِی‌های مورد استفاده در وب، ۱۵.۶ درصد از ۱۰۰۰ سایت برتر فعلا از تکنولوژی ادوبی فلش استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که این رقم پنج سال قبل به ۲۸.۹ درصد رسیده بود. این امر کاملا طبیعی است که هر چه سایت‌ها از لحاظ وسعت بزرگتر باشند، رهایی از این محصول سخت‌تر و زمانبرتر خواهد بود.

adobe flash 3

به نظر نگارنده  مدیر شرکت autodesk به موضوع خوب و خیلی مهمی اشاره می کند. برای بسیاری از کاربران دنیای وب که از هر قشری تشکیل می‌شوند، مهم نیست که یک سایت از چه تکنولوژی استفاده می کند؛ در نظرسنجی‌های مختلفی که صورت گرفته است برای بسیاری از کاربران انطباق یک وب‌سایت با کلیه‌ی مرورگرها بسیار مهم‌تر از نوع تکنولوژی است که مورد استفاده قرار گرفته و این به تنهایی نشان می‌دهد که ادوبی فلش تا خاموشی کامل راه درازی دارد.

 نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات