مدیرعامل گوگل: پلت‌فرم جستجوی ما در پنج سال گذشته خیلی‌ بد بوده است.

یک‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
بی‌شک موتور جستجوی گوگل در چند سال اخیر محبوب‌ترین موتور جستجو در جهان بوده است و گوگل توانسته است در کنار ارزش بالای سرویس جستجو خود، برنامه‌های دیگر خود را به پیش ببرد و بدین ترتیب تبدیل به یکی از شرکت‌های عظیم در حوزه فناوری اطلاعات گردد. ولی در این بین سخنان واقع‌گرایانه مدیرعامل گوگل در کنفرانس این شرکت در هفته اخیر توجه منتقدان را به سوی خود جلب کرد. مدیر عامل گوگل در این کنفرانس انتقادات جدی را متوجه پلت فرم جستجوی گوگل درسالیان قبل کرد ولی با این حال وضعیت موتور جستجوی گوگل را هم اکنون بهتر از قبل دانست.
تبلیغات

لری‌پیج طی یک سخنرانی در کنفرانس اخیر گوگل در انگلستان نکته جالبی را بیان کرد. او از عدم کارایی مناسب سیستم جستجوی گوگل در پنج سال پیش سخن گفت و آن را آنطور که شایسته یک سیستم جستجو باید باشد، ندانست. البته پس از آن نسبت به بیان نکات جالبی از تلاش شرکتش برای بهبود جستجو سخن گفت و سیستم کنونی را بسیار بهتر از گذشته دانست.

"من فکر می‌کنم که اگر شما از جستجوی گوگل در پنج سال پیش استفاده می‌کردید از نحوه عملکرد نا مناسب آن شگفت زده می‌شدید" و در ادامه لری پیج گفت: " ولی حالا همه می‌دانید که سیستم جستجو بسیار بهتر شده است."

گوگل سال پیش اعلام کرد که موتور جستجویش الزاما بهترین نتایج را به کاربر ارایه نمی‌کند. این بیانیه به این دلیل منتشر شد که برخی از صاحبان وب‌سایت طی عملیات بهینه‌سازیی، موتور جستجو گوگل را فریب می‌دادند تا اطلاعات کم اهمیت مندرج در سایت‌های آنها در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار گیرند. در جواب این عملیات، گوگل الگوریتم پاندای خود را به منظور کاهش رتبه سایت‌های بی‌کیفیت راه‌اندازی کرد.

بر اساس گفته‌های لری‌پیج، می‌توان برداشت کرد که تغییرات زیادی به منظور پیشرفت موتور جستجوی گوگل صورت گرفته است، البته این تغییرات به صورت جزیی و تدریجی صورت گرفته‌اند تا ذهن کاربران و رسانه‌ها درگیر آنها نشود.

اما این تمام ماجرا نیست. گوگل به تازگی ویژگی جدیدی با نام Knowledge Graph را به موتور جستجوی خود اضافه کرده است. پایگاه عظیمی از اطلاعات مربوط به پانصد میلیون شخص، مکان و یا موارد دیگر که گوگل اطلاعات اساسی مربوط به موضوع، بیوگرافی کوتاه، یک نقشه و یا نکات تاریخی آن‌ها را جمع‌آوری کرده و به طور خودکار در گوشه سمت راست بالای صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد. تعدادی از منتقدین عقیده دارند که این امکان جدید باعث سرقت ترافیک و آمار بازدیدکنندگان سایت‌های مرجع می‌شود که اطلاعات نمایش داده شده از آنها استناد شده است. ولی گوگل به طور کلی با این نظر مخالف است و سیستم خود را دقیقا در خلاف این انتقاد و جذب ترافیک بیشتر برای منابع می‌داند.

جک مِنزل، مدیر محصول موتور جستجوی گوگل در این باره گفت: ما متوجه شدیم که با ارائه اطلاعات جمع‌بندی شده، میزان قابل ملاحظه‌ای از وقت مردم از دست نمی‌رود. در واقع این سیستم‌ نه‌تنها باعث کم کردن ترافیک منابع می‌شود بلکه باعث می‌شود تا مردم برای کسب جزئیات بیشتر به وب‌سایت‌های منبع مراجه کنند. در واقع Knowledge Graph باعث سرعت بخشیدن به کسب اطلاعات مورد نیاز کاربر می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات