پینترست انتخاب بهتری نسبت به اینستگرم برای فیسبوک بود
من قصد آن را داشتم که مقایسهای میان شرکتهایی که این روزها نقش مهمی بازی میکنند مثل اینستاگرام که 2 روز پیش توسط فیسبوک خریداری شد، داشته باشم. وقتی داشتم لیست خود را آماده میکردم، متوجه این موضوع شدم که با وجود آن که بسیاری از شرکتهای موجود در لیست من ممکن است ارزش چند صد میلیون دلاری داشته باشند، تعداد کمی از آنها ارزشی در حد و اندازه اینستاگرام دارند. یکی از این شرکتها که بسیار شبیه به Instagram است، Pinterest است. گزینههای دیگر نیز با فاصلهای زیاد در حال رقابت با یکدیگرند.
حال فیسبوک اینستاگرام را خریده است و این طور که به نظر میرسد دلیل این تصمیماش نیز، مزایای متعدد این شبکه اشتراکگذاری عکس است. اجازه دهید نگاهی به این ویژگیها بیاندازیم و مقایسهای کوتاه بین Instagram و Pinterest داشته باشیم.
ذاتا اجتماعی
- Instagram: مقصود اصلی این نرمافزار آن است که تصاویر و عکسها را با دیگران به اشتراک بگذاریم. دوربینهایی که با آنها عکس میگیریم تا تصویر را روی حافظه شخصیمان داشته باشیم دیگر قدیمی شدهاند.
- Pinterest: این نیز از ذاتی اجتماعی برخوردار است. علاقهمندیهایتان را به همراه تصاویر و به صورت بصری با دیگران به اشتراک بگذارید.
رشد روزافزون
- Instagram: رسیدن تعداد کاربران از صفر به 30 میلیون طی دو سال آمار بدی نیست! صحبتهایی وجود دارد مبنی بر اینکه تیم اینستاگرام متوجه شده بود که میزان رشد تعداد کاربرانش رو به کاهش است. اگر چنین است آنها به موقع اینستاگرام را فروختند.
- Pinterest: طبق گزارشی از سوی خود پینترست، این شبکه اجتماعی 17 میلیون کاربر در ماه دارد. این شبکه چند ماه زودتر از اینستاگرام در مارس ۲۰۱۰ آغاز به کار کرد.
تهدید برای فیسبوک
- Instagram: با وجود آن که 30 میلیون کاربر بخش کوچکی از یک میلیارد کاربر فیسبوک است، اما همین تعداد نسبتا کم، بسیار پرشور و مصر در حال فعالیتی هستند که یکی از پایههای فیسبوک نیز است: اشتراکگذاری عکس.
- Pinterest: کاربران این شبکهاجتماعی نوع دیگری از فعالیت را انجام میدهند که اساسا قلب تپنده فیسبوک است: اشتراک گذاشتن مواردی که دوست دارند و چیزهایی که یاد میگیرند. فیسبوک نمیتواند بهسادگی از کنار این مورد نیز بگذرد.
نسخه موبایل
- Instagram: در این بخش اینستاگرام برنده است. یک برنامه کاربردی عالی برای موبایل که امکان اشتراکگذاری را بهسادگی ممکن میسازد. برنامههای مناسب بسیاری برای عکاسی وجود دارند، اما تعداد معدودی (اگر نگوییم هیچ کدام) از آنها ابزارهای مناسبی برای ساخت و اشتراکگذاری تصویر از موبایل را در اختیار کاربر قرار میدهند.
- Pinterest: پینترست هنوز در بخش موبایل یک وزنه محسوب نمیشود. نرمافزاری برای آیفون ارائه شده و خود سایت براساس استانداردهای HTML5 به خوبی کار میکند. هنوز برای اندروید و آیپد اپلیکیشنی ارائه نشده است، اما این تنها حوزهای است که پینترست با کاستی مواجه است.
کاربر چه چیزی را دوست دارد
- Instagram: همچون هر اپلیکیشن عکاسی دیگر، اطلاعات مربوط به تاریخ و مکان عکس گرفته شده را ثبت میکند. بنابراین سرویسی چون فیسبوک میتواند تقریبا بهسادگی بدون نیاز به نرمافزار تشخیص تصویر بفهمد چه اتفاقی در عکس میافتد. فیسبوک همچنین میتواند با استفاده از اطلاعات دیگر شما در شبکه اجتماعی متوجه شود چه شخص دیگری در آن مکان وجود داشته است. این اطلاعات میتواند بهشدت برای تبلیغات، ارزشمند باشند.
- Pinterest: کاربران این شبکه حتی با ارزشتر هستند. آنها در سایت اعلام میکنند به چه چیزهایی علاقهمند هستند (طراحی منزل، اتومبیل، مد زمستانه و ...) و سپس برای منابعی که در صفحه شان "سنجاق میکنند" لینکی را فراهم میکنند. این اطلاعات برای تبلیغ کنندگان از اطلاعات موجود در اینستاگرام ارزشمندتر هستند.
در بیشتر حوزه های کلیدی، پینترست حداقل به اندازه اینستاگرام جالب و پر مایه است. در یک حوزه که همان بازاریابی و تبلیغات است، بهطور کامل اینستاگرام را از صحنه رقابت خارج میکند.
پینترست 27 میلیون دلار درآمد داشته است و ارزش آن 200 میلیون دلار است. این آمار و ارقام نسبت به درآمد 50 میلیون دلاری و ارزش 500 میلیون دلاری اینستاگرم (تا قبل از خرید آن توسط فیسبوک) ضعیفتر هستند. از آنجا که پینترست میتواند رشد کند و درآمد بیشتری داشته باشد و در مسیر سود دهی قرارگیرد، فروش ناگهانی آن مثل اتفاقی که برای اینستاگرام افتاد بسیار محتمل است. اگر حباب بزرگ شده این شبکه اجتماعی ناگهان نترکد، میتواند به ارزشی بیشتر از اینستاگرام برسد. برخی معتقدند خریداران بالقوه این شبکه اجتماعی، فیسبوک و حتی گوگل و آمازون هستند (توئیتر که آه در بساط ندارد!)
من معتقدم کمپانیهایی چون Spotify، Evernote و Dropbox نیز بهطور بالقوه میتوانند سرنوشت Instagram را داشته باشند. اما در هیچ کدامشان آن ترکیب طعم اجتماعی با اطلاعات بازاریابی که اینستاگرام و پینترست دارند را شامل نمیشوند.