برنامه‌نویس مگاآپلود به یک سال زندان محکوم شد

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳
مطالعه 2 دقیقه
احتمالا خبرهایی پیرامون کیم دات‌کام مدیر سایت مگاآپلود شنیده‌اید؛ کیم در سال ۲۰۱۲ به خاطر تسهیل دانلود غیرقانونی به دستور پلیس فدرال آمریکا در نیوزیلند بازداشت شد. اما او تنها کسی نیست که مورد درخواست کیفری آمریکا قرار گرفته است. اندروس‌نام برنامه‌نویس سرشناس مگاآپلود به دلیل نقض قوانین کپی‌رایت به یک سال زندان محکوم شد.
تبلیغات

 اندروس نام برنامه‌نویس ۳۶ ساله که در هلند زندگی می‌کند، هفته گذشته با دریافت حکم بازداشت به آمریکا سفر کرد. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که اندروس به دلیل تعدی از قوانین کپی‌رایت به یک سال زندان محکوم شد.اندروس از وجود محتوای فایل‌های کپی‌رایت در سایت مگاآپلود مطلع بود. این فایل‌ها شامل محتوای دارای حق کپی از موشن‌پیکچرز و برنامه‌های تلویزیونی بوده و حتی برخی از این آن‌ها در لیست عدم تکثیر اف‌بی‌آی است. به گفته دادگاه، اندروس اعتراف کرد که شخصا این فایل‌ها را از سایت مگاآپلود نیز دانلود کرده است.

کیم دات‌کام در حساب توئیتر خود، نظام قانونی آمریکا را برای این تصمیم محکوم کرد. روتکن، وکیل مگاآپلود با انتشار بیانیه‌ای گفت:

می‌توان از موقعیت اندروس برای عدم محکومیت استفاده کرد، زیرا اندروس استونیایی بوده و در یک کشور خارجی زندگی می‌کند، به همین دلیل احتمال ارتکاب جرم وجود داشته و توانایی دفاع از خود را ندارد؛ دادگاه نیز از شرایط مالی ضعیف اندروس سواستفاده کرده است. حقایق ذکر شده در دادگاه یعنی نقص قوانین کپی‌رایت فضای ابری، جزو مسائل کپی‌رایت ثانویه بوده و جرم جنایی محسوب نمی‌شود. ظاهرا دادگاه اندروس را متقاعد کرده بود که اعتراف کند کیم برای حفظ قوانین کپی‌رایت تلاشی نکرده و وزارت دادگستری ضعف خود را در برابر حکم مگاآپلود نشان داد؛ زیرا می‌توانست بجای اجرای این حکم، اعلانیه‌ای را به منظور نقض کپی‌رایت در سایت آپلود کرده و دسترسی مستقیم را برای حذف کردن فایل‌ها و لینک‌های غیرقانونی داشته باشد.

پیش از این مگاآپلود در سال ۲۰۱۲ نیز به دلیل نقض آشکار و گسترده‌ی کپی‌رایت مورد درخواست کیفری قرار گرفته و تمامی مدیران سایت توسط پلیس فدرال آمریکا و نیوزیلند دستگیر شده بودند. پلیس فدرال این سایت را از دسترس خارج کرده و کیم را متهم کرد که بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به دارندگان پروانه‌های حق پخش ضرر زده‌است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات