در تایلند اگر در فیس بوک لایک کنید ممکن است 15 سال زندانی شوید

جمعه ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۷
مطالعه 2 دقیقه
در زمان های قدیم اگر تایلندی ها در مورد پادشاه بدگویی می کردید ممکن بود جان خود را از دست بدهند. اما حال اگر تایلندها نظر خود را در فیس بوک مطرح کنند ممکن است 15 سال زندانی شوند. در حال حاضر بیش از 10 هزار صفحه درفیس بوک وجود دارد که در آنها تصاویر و مطالب اهانت آمیز به خانواده سلطنتی تایلند درج شده است.
تبلیغات

دولت تایلند رسما به مردم این کشور هشدار داده که اگر کاربر شبکه اجتماعی فیس بوک هستند حق ندارند محتوای اهانت آمیز به خانواده سلطنتی منتشر و یا به اشتراک بگذارند. اگر شخصی این کار انجام دهد همانند افرادی که به پاداشاه این کشور خیانت کرده اند با او برخورد خواهد شد یعنی 15 سال زندانی خواهد شد.

در این بیانیه اعلام شده که کاربرانی که مطالب مخالف پادشاهی درج کرده اند می بایست نظرات و متون درج شده در شبکه های اجتماعی را پاک کنند. در دنیایی که در اکثر کشورهای آن حرف از دموکراسی و آزادی بیان است چنین مجازاتی شگفت انگیز به نظر می رسد.

یک شهروند سویسی در سال 2007 و یک شهروند استرالیایی در سال 2009 نیز به دلایل مشابه زندانی شدند. مرد سویسی که تصویر شاه را با اسپری نقاشی کرده بود به 10 سال حبس محکوم شد. البته او شانس آورد و شاه چند ماه بعد حکم آزادی او را صادر کرد. شهروند استرالیایی نیز خوش شانس بود. او نیز که به دلیل نوشتن مقاله بر علیه خانواده سلطنتی به 3 سال حبس محکوم شده بود، بخشیده شد.

پس اگر در تایلند زندگی می کنند حواصتان جمع باشد که بر علیه پادشاه و اطرافیانش چیزی در فیس بوک منتشر نکنید.

منبع: Oddity Central

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات