هوش مصنوعی گوگل در خدمت بهبود و گسترش ربات‌ ها

پنج‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
چندی است که ربات‌ها به عنوان رابطی میان کاربران و برنامه‌ی کاربردی استفاده می‌شوند. با اینکه در حال حاضر ربات‌های پیام‌رسان در برخی موارد کارایی مطلوبی دارند، اما واقعیت این است که راه زیادی را تا توسعه‌ی مطلوب آنها در پیش داریم. در گزارش پیش رو به بررسی و شرح عملکرد کمپانی گوگل به عنوان کمپانی پیشتاز در زمینه‌ی هوش مصنوعی و رابط‌های پرسش‌گر می‌پردازیم.
تبلیغات

ربات‌ها (bot) به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بخش کلیدی از فناوری هستند. آنها کاربران را قادر می‌سازند تا از یک برنامه‌ی پیام‌رسان برای اعمال و تایپ درخواست‌های ساده‌ی انگلیسی به برخی سرویس‌ها همانند اوبر (Uber) استفاده کنند. رابط کاربری درست مانند ارسال پیام کوتاه به یک دوست است و طبیعتا برای ما وارد کردن یک پیام به این رابط از دانلود و همچنین از کاربرد برخی برنامه‌های پیچیده‌ی محلی بسیار آسان‌تر است.

 با اینکه ربات‌ها و سیستم‌عامل‌های مبتنی بر ربات بیشتری مانند Slack پا به عرصه گذاشته‌اند، اما این نکته جالب توجه است که گوگل تقریبا ۲۰ سال زمان را برای تکمیل چگونگی پاسخ به پرسش‌نامه‌های متنی صرف کرده است. ربات‌های امروزی باید موارد زیادی را در زمینه‌ی تفسیر طبیعی زبان، هوش مصنوعی، و رابط کاربری از یافته‌های گوگل استفاده کنند.

 یک نمونه‌ی عالی از ربات را می‌توان به سفارش اوبر روی Slack دانست که روش نسبتا ساده‌ای است؛ زیرا Slack در تلفن همراه تشخیص می‌دهد که شما در کجا قرار دارید. با این حال، بسیاری از ربات‌ها در حال حاضر به سرعت در حال پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های پرشماری هستند. به عنوان مثال، ترتیب دادن یک پرواز از خطوط هوایی از طریق متن، واقعا به اندازه‌ی استفاده از یک سیستم سفارش خطوط هواپیمایی با پاسخ صوتی خسته‌کننده است.

تبادل مداوم پیام‌ها با یک ربات خسته‌کننده است

شاید در نهایت روزی برسد که ربات‌ها به اندازه کافی هوشمند شوند و مثلا بدانند که وقتی یک درخواست پرواز از فرودگاه SFO به فرودگاه JFK می‌دهید، دقیقا چه می‌خواهید. اما واقعیت این است که ربات‌ها برای رسیدن به مرحله‌ای که تشخیص دهند شما برای تفریح به سفر می‌روید یا برای تجارت، راه بسیار طولانی را در پیش دارند. در زمینه‌ی مثال فرودگاه می‌توان اشاره کرد که شاید شما بسته به اینکه سفر تفریحی یا تجاری داشته باشید، فرودگاه‌های متفاوتی را برای ترتیب دادن بازدیدها و ملاقات‌های خود مد نظر داشته باشید. از سویی شاید هم بخواهید با یک شرکت هوایی خاص سفر کنید تا از بعد مسافت یا هزینه صرفه‌جویی کرده باشید.

ربات پیام رسان

گوگل چگونه به جایگاه فعلی رسیده است؟

 کمپانی گوگل به مدت طولانی در زمینه‌ی پژوهش‌های مربوط به پرسش‌های متنی پیشتاز بوده است. هفت سال پیش، این فعالیت با تفسیر اهداف پرسش‌ها و بازگرداندن کارت‌هایی همراه با پاسخ به پرسش‌های ارایه شده در بخش بالایی نتایج جستجو آغاز شد. در طول این سال‌ها، کارت های گوگل (Googles cards) به برنامه‌های بسیار تعاملی تبدیل شده‌اند که همه‌ی زمینه‌ها را از آب و هوا تا موسیقی، شعر و پرواز پوشش می‌دهند.

 گوگل عبارات اختصاری انگلیسی همانند «پروازها از SF به LA» را دریافت می‌کند و در ادامه، کارت‌های تعاملی را به عنوان نتایج جستجو ارایه می‌دهد. کارت‌های تعاملی رابط کاربری بسیار کارآمدتری نسبت به ارسال و دریافت پیاپی پیام با یک ربات به شمار می‌روند. ما باید متن را ارسال کنیم اما آخرین موردی که تمایل به انجامش داریم این است که مجبور شویم متن بیشتری را دریافت کنیم.

ربات پیام رسان هوش مصنوعی

 برنامه‌های کارت‌های تعاملی گوگل

اگر بخواهیم با همان مثال پرواز به بررسی ادامه دهیم، می‌توانیم اشاره کنیم که با کلیک بر روی گزینه‌ی show flights در کارت یا کلیک بر روی تب Flights کاربر به یک صفحه‌ی نمایش کامل منتقل می‌شود که این صفحه یک برنامه‌ی کاربردی کوچک و کاملا تعاملی است و قادر است تا کاربران را در تمام مراحل خرید بلیط پرواز راهنمایی کند. ربات‌ها به احتمال زیاد به زودی با استفاده از یک برنامه‌ی تمام صفحه‌ی میکرو با این روش تجهیز شده و برای فعل و انفعالات پیچیده‌تر آماده می‌شوند.

کارت های تعاملی گوگل

برای اینکه به یک نتیجه‌ی نهایی از ناکارمد بودن سیستم‌های صرفا متنی برسیم، می‌توانیم اشاره کنیم که چند سال پیش، گوگل محصول جستجوی اس ام اسی خود را پس از اینکه کارت‌های تعاملی و برنامه‌های کاربردی میکرو پا به عرصه گذاشتند، از دور خارج کرد. این برنامه‌ها و کارت‌های تعاملی به خوبی و به طور گسترده در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفتند.

 انتخاب محیط مناسب پیام

معمولا اغلب افراد برای نوشتن یک متن تا زمانی که به یک کامپیوتر دسترسی پیدا کنند، صبر می‌کنند. به عبارتی آنها تمایل کمتری به نوشتن یک متن با گوشی دارند. همانند این اتفاق در زمینه‌ی ربات‌ها نیز تا حدودی روی می‌دهد. ربات‌ها زبانی طبیعی برای وظایف و محیط‌های متفاوت با مقوله‌های متنی متفاوتی هماهنگ‌سازی می‌شوند.

هنگام استفاده از یک رابط صرفا صوتی، تعاملات عموما به پرسش‌های ساده و پاسخ محدود شده است. در هنگام تایپ با یک گوشی هوشمند، پرسش‌های پیچیده‌تر می‌تواند باعث حصول کارت تعاملی یا همچنین برنامه‌ی کاربردی پیچیده‌تری باشد. در پایین، طرح مختصری از نمونه‌های موجود برای هر گزینه‌ی تعاملی را می‌توانید ببینید:

گزینه های تعاملی گوگل

 سیستم عامل‌های ربات نوظهور باید به پلتفرم‌های برنامه‌ای تبدیل شوند

پرسشی که با خواندن عنوان بالا به ذهن می‌رسد این است که منظور از تبدیل شدن به پلتفرم‌های برنامه‌ای برای سیستم عامل‌های پیام‌رسانی مانند Slack و فیس‌بوک مسنجر که در حال حاضر از ربات‌ها پشتیبانی می‌کنند، چه خواهد بود؟ با نگاهی به مسیر گوگل، می‌توان چنین برداشت کرد که آنها به زودی نیاز پیدا خواهند کرد تا رابط‌های برنامه‌ی کاربردی خود را تقویت کنند؛ به طوری که برنامه‌های کاربردی کارتی و حتی برنامه‌های کاربردی میکرو قابلیت رشد و بهبود را در پلتفرم‌های آنها داشته باشند.

 حمایت از برنامه‌های کارتی و برنامه‌های میکرو مستلزم به کار گرفته شدن نسل جدیدی از رابط‌های برنامه‌ی کاربردی مبتنی بر html همچون رابط‌های برنامه‌ی کاربردی اعتباری گوگل (Google’s card API) خواهد بود. از سویی، فیسبوک نیز پلتفرم FBML یا زبان نشانه‌گذاری فیسبوک (Facebook Markup Language) را از رده خارج کرده است. اما شاید React.js قادر به پر کردن جای خالی آن باشد. کاربران از برنامه‌های هزینه‌بر و بی‌رویه با تعداد انبوهی از ویژگی‌های غیرضروری خسته شده‌اند و این یک فرصت بزرگ برای برنامه‌های سبک با مبنای html است تا به صورت پویا و در مقیاس زمان حقیقی بتوانند پاسخگوی کاربران باشند.

 گوگل همچنین به پرسش‌های ساده حتی پیش از آنکه کامل شوند پاسخ می‌دهد. این امر نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که پلتفرم‌های پیام‌رسانی نیز به احتمال زیاد به زودی اضافه خواهند کرد.

 جستجوی گوگل وقتی در حال تایپ هستید برخی پرسش‌ها را از شما می‌پرسد

جستجوی گوگل پرسش هوش مصنوعی

ربات‌ها با در نظر گرفتن شماری از پرسش‌ها باید به سوال شما حتی قبل از آنکه ارسالش کنید، پاسخ دهند. این همان کاری است که گوگل در حال حاضر در مرورگر کروم برای برخی عبارت‌ها مانند آب و هوا و نقل قول‌ها انجام می‌دهد.

 در بلند مدت، ربات‌ها باید زمانی که رویداد خاصی مرتبط با شما در حال رخ دادن باشد، به شما پیام دهند. در حال حاضر، ربات‌ها دارای عملکرد کاملا پرگویانه و اطناب‌آمیز هستند و همه‌ی واقعیات مرتبط و غیر مرتبطی را که در یک سیستم مرجع همچون Github یا Salesforce ارایه می‌شود را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

 باز هم، ما می توانیم از دستاوردهای گوگل استفاده کنیم. سیستم گوگل نو (Google Now) می‌تواند به صورت فعالانه، اعلان‌ها و کارت‌های برنامه‌ای تعاملی را بر پایه‌ی سلیقه و نیاز شما برایتان ارسال کند.

گوگل نو

 گوگل به احتمال زیاد، چنین تجربه‌ی مشابهی را با Hangouts مسنجر خود نیز ادغام خواهد کرد و همانطور که آلیستر کرول اوریلی در جایی اشاره می‌کند، گوگل همچنین در حال یکپارچه‌سازی برنامه‌های هوشمند و برنامه‌های میکرو برای ارایه در محصول Inbox خود است.

 آغاز یک جنگ در زمینه‌ی پلتفرم‌ها برای توسعه‌دهندگان

بعد از نزدیک به یک دهه از پیدایش iOS و آندروید، داشتن فرصتی برای به چالش کشیدن کارکردهای شبه‌برنامه‌ای و همچنین فشرده کردن برنامه بر اساس پرسش از کاربر و سلیقه‌ی وی، بسیار مهیج و خوشایند به نظر می‌رسد. در حالت شرکتی، کاربران احتمالا انتظار خواهند داشت که تمام ابزارهای شرکتی آنها از نوع پرسش‌گرانه باشد و همچنین کارت های تعاملی و کنشگرانه و برنامه‌های کاربردی کوچک را ارایه دهد.

 ارزش استفاده از ربات‌ها برای کاربران سازمانی به تازگی جلوه‌ی بیشتری پیدا کرده است. ربات‌های سازمانی (Enterprise) به احتمال زیاد برای تقویت هوش در زمینه‌ی مکالمات، ارایه‌ی اطلاعات مربوط به کارکنان و همچنین در زمینه‌ی بهینه‌سازی گردش کار مورد استفاده قرار گیرند.

 گوگل در پاسخ به متن‌های پرسشی دارای یک برتری بزرگ است. اما مایکروسافت در حال حاضر اعلام کرده است که برای پیام‌رسان اسکایپ خود یک ربات رابط برنامه در نظر گرفته است و در این میان گزینه‌های جدیدی مانند Slack نیز در حال معرفی هستند. با همه‌ی تفاسیر فوق، چنین به نظر می‌رسد که فناوری ربات‌ها به یک نمایش سرگرم‌کننده تبدیل خواهد شد. این موضوع از آن نظر جالب به نظر می‌رسد که ما در تقریبا ۱۰ سال اخیر شاهد هیچ نبرد پلتفرمی چشمگیری میان توسعه‌دهندگان نبوده‌ایم!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات