اپراتور فنلاندی الیسا توانست ارتباطات 4G را در آزمایشی به سرعت 1.9Gbps برساند

شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اپراتور فنلاندی الیسا توانسته است با استفاده از تجهیزات کمپانی چینی هواوی، در تستی سرعت ارتباطات 4G را به ۱.۹ گیگابیت بر ثانیه برساند، البته این تست در محیط آزمایشگاهی صورت گرفته و تحت شرایط خاصی اجرا شده است. با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

انتظار نمی‌رود که ارتباطات 5G حداقل تا سال ۲۰۲۰ در دسترس عموم قرار گیرد، اما خیلی از اپراتورها هم اکنون سرویس ارتباطات 4G LTE را در میان امکاناتی که به مشترکان ارائه می‌دهند قرار داده تا هم رقابتی بر سر کیفیت بالاتر خدمات شکل گیرد و هم از طرفی امکان عرضه ارتباطات 5G سریع‌تر شود.

با قابلیت‌هایی که 4G دارد اپراتورها می‌توانند اینترنتی با سرعت فوق العاده بالا را در اختیار مشترکان خود قرار دهند، اما تاکنون باور بر این بود تنها 5G است که می‌تواند مرز سرعت‌ها را شکسته و سرعتی بالاتر از یک گیگابیت بر ثانیه را به ارمغان بیاورد.

جالب است بدانید که یک اپراتور فنلاندی به نام الیسا توانسته معادله‌ها را بر هم زند و با استفاده از تکنولوژی 4G، سرعتی بیش از یک گیگابیت بر ثانیه را میسر سازد. اگرچه اتفاقی که افتاده در حال حاضر تنها یک تست آزمایشگاهی است که تحت شرایط خاصی صورت گرفته، اما می‌توان آنچه الیسا انجام داده را سریع‌ترین سرعتی که تکنولوژی 4G تاکنون داشته خواند.

با استفاده از امکاناتی که توسط هواوی برای آزمایش در اختیار الیسا قرار گرفته، این اپراتور توانسته در تست‌ها به سرعت حیرت‌آور ۱.۹ گیگابیت بر ثانیه برسد. اگر این سرعت در اختیار یک کاربر که با استفاده از تلفن هوشمند خود به اینترنت 4G متصل شده قرار گیرد می‌تواند صفحه فیسبوک خود را تنها با یک اشاره باز کرده و آن را در برابر خود ببیند یا محتوای واقعیت مجازی با کیفیت بالا را به راحتی از طریق استریم تماشا کند. اگر این مثال‌ها برای شما کافی نیست بهتر است بگوییم که می‌شود یک فیلم بلو-ری را در کمتر از ۵۰ ثانیه با این سرعت دانلود کرده و تماشا کرد.

برای دست یافتن به این سرعت حتی از تجهیزاتی که برای ارتباطات 5G در نظر گرفته شده نیز استفاده نشده و محققان الیسا تنها با تجهیزاتی که هواوی ساخته و همچنین تکنیک‌ها و ترفندهای خاصی توانسته‌اند از همان فرکانسی که 4G کنونی منتشر می‌شود به نتیجه شگفت‌آوری که ذکر شد برسند.

اپراتور الیسا هم اکنون پرسرعت‌ترین امکاناتی که در اختیار مشترکانش قرار می‌دهد ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه بوده که آن نیز در نوع فوق العاده به نظر می‌رسد. هرچند آنچه در تست نشان داده شده ۶ برابر سرعت بیشتری دارد.

جالب است بدانید محققان یک دانشگاه توانسته‌اند با استفاده از تکنولوژی 5G به سرعتی بیش از یک ترابیت بر ثانیه برسند که البته به نظر نمی‌رسد چنین سرعتی به این زودی‌ها در اختیار مشترکان قرار گیرد بلکه بیشتر استفاده‌های تحقیقاتی خواهد داشت و سرعتی که در سال ۲۰۲۰ یا شاید زودتر برای عموم عرضه شود باید به مراتب کمتر از این میزان باشد.

طبق صحبت‌های مدیر عامل اپراتور الیسا، این اپراتور قصد دارد در سال آینده سرعت یک گیگابیت بر ثانیه را در فنلاند عرضه کند که نسبت به پرسرعت‌ترین امکاناتی که در اختیار مشترکان قرار داده شده سه برابر سرعت بالاتری خواهد داشت.

در حالی که منتقدینی نسبت به این سرعت ادعای ناکارآمد بودنش را دارند مدیر عامل الیسا خلاف این موضوع را بیان کرده و می‌گوید که با چنین سرعتی می‌توان زمینه‌ای برای ارائه محتویاتی با فرمت 4K و واقعیت مجازی فراهم کرد تا سرویس‌های ارائه دهنده این نوع محتویات بتوانند بهتر در این زمینه فعالیت کرده و مشترکان نیز از محتوای با کیفیتی بالاتر لذت ببرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات