سامانه نظارت بر شاخص های کیفی شبکه زیرساخت رونمایی شد

یک‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سامانه‌ی نظارت بر شاخص‌های کیفی شبکه‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت با حضور وزیر ارتباطات، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و رئیس رگولاتوری رونمایی شد. از این پس کاربران اینترنتی شاخص‌های کیفی EndtoEnd شبکه‌ زیرساخت کشور را می‌توانند مشاهده کنند. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

سامانه‌ی نظارت بر شاخص‌های کیفی شبکه‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و علی‌اصغر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رونمایی شد. 

در این سامانه میزان لحظه‌ای شاخص‌های کیفی شرکت ارتباطات زیرساخت مشخص می‌شود. در این سامانه میزان شاخص تاخیر در سرویس(Latency)، دیتای از دست رفته(Packet Lost) و قطعی سرویس(Jitter) بین شبکه شهرهای مختلف نمایش داده می‌شود و بر این اساس شرکت ارتباطات زیرساخت باید به اپراتورهای اینترنتی جریمه پرداخت کند.

محمد جواد آذری جهرمی مدیرعامل زیرساخت در مراسم رونمایی از این سامانه گفت: «آنچه به عنوان سنت در کشور رایج بوده این است که مسئولیت عدم کیفیت شبکه را هر کسی به گردن کس دیگری می‌اندازد و مسئولیت را از سر خود باز می‌کند. بارها دیده شده است که شرکت‌های ارائه دهنده‌ی اینترنت این مشکلات را در زمان اختلال بر عهده‌ی زیرساخت یا شبکه‌ی انتقال شهری می‌اندازند.»

مدیرعامل زیرساخت ادامه داد: «امروز با رونمایی از این سامانه گام بزرگی در شفاف‌سازی برداشته می‌شودکه در آن مشکلات خدمات EndtoEnd (مشترک تا مرجع اصلی ارائه‌ی سرویس) مشخص شده و معلوم می‌شود مشکل قطعی شبکه در کجا و برعهده‌ی چه کسی است.»

جهرمی توضیح داد: «شرکت‌های اینترنتی نواری را برای مشترکان پخش می‌کنند که ایراد مشکلات سرویس را به عهده‌ی زیرساخت می‌گذارد و شبکه‌ی خود را بدون مشکل می‌داند و ایراد را از خودشان دور می‌کند. جالب اینجاست برخی مشکلات که به ما نسبت می‌دهند هیچ ارتباطی با ما ندارد و ما اصلاً از این مشکلات خبر نداریم. با اجرای این سرویس این بهانه‌ها از بین می‌برد و مردم می‌توانند که خودشان و بدون واسطه مشکلات شبکه را رصد کنند.»

او افزود: «در این سامانه برقراری ارتباط یا قطع شبکه به صورت شفاف برای مشترکان مشخص است و بر اساس اطلاعات این شبکه ماهانه جرایم قابل پرداخت را اعلام می‌کنیم. با پرداخت جریمه از سوی زیرساخت به شرکت‌ها، اپراتورهای اینترنتی موظف به پرداخت جریمه به کاربران هستند. این جرایم بر اساس SLA پرداخت می‌شود.»

مدیرعامل زیرساخت با بیان اینکه راه اندازی این سامانه باعث می‌شود که کیفیت خدمات جایگاهش را پیدا کند، اعلام کرد: «ما خودمان کاربر شبکه هستیم و امیدواریم رقابت سالمی در چرخه‌ی ارتباطی رخ دهد که شاهد بهبود کیفیت شبکه باشیم.»

علی اصغر عمیدیان رئیس سازمان تظیم مقررات وارتباطات رادیویی در این مراسم اعلام کرد: «در مصوبه‌ی جلسه‌ی ۲۲۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ضوابط و چارچوب سطح خدمات مورد نظر برای ارائه‌ی سرویس مشخص شده است. این شاخص‌ها بر اساس میزان تعیین شده و باید اپراتورها، این استانداردها را رعایت کنند.»

عمیدیان ادامه داد: «به عنوان نمونه در این مصوبه میزان تأخیر در سرویس حداکثر ۴۰ میلی‌ثانیه، قطع سرویس حداکثر ۲۰۰ میلی ثانیه و مدت زمان رفع خرابی حداکثر ۴ ساعت در نظر گرفته شده است.»

رئیس رگولاتوری گفت:«اقدام زیرساخت برای راه‌اندازی سامانه‌ی نظارت بر شاخص‌های کیفی باید توسط اپراتورهای دیگر و سیستم‌های مالی و نظارتی انجام شود تا ما در آینده شرمنده‌ی کاربران نهایی که مردم هستند نشویم. به زودی هر اپراتوری که ضعف و خطا داشته باشد جریمه شده و این جرایم به صورت شفاف پرداخت خواهد شد.»

او معتقد است که با اجرای این سامانه توسط زیرساخت شرکت‌ها دیگر بهانه‌ای برای انداختن مشکلات شبکه‌ی خود به گردن ارتباطات زیرساخت ندارند. 

به گفته‌ی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت‌های ارائه دهنده‌ی اینترنت باید جرایمی که دریافت می‌کنند به مشتریان خود تحویل دهند. شرکت‌های اینترنتی هم باید این سامانه را راه‌اندازی کرده و باید در اختیار کاربرانشان قرار دهند که در این راستا تاکنون فقط شرکت شاتل اقدام به راه‌اندازی چنین سامانه‌ای کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات