چرا کاهش قیمت اینترنت ابلاغ و اجرا نشده است؟

یک‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
چند ماهی است که وزیر ارتباطات قول ارزان شدن اینترنت را داده و دو هفته نیز از تصویب این کاهش قیمت در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می‌گذرد. اما چرا تا کنون جزئیات و مصوبه‌ی کاهش قیمت اینترنت ابلاغ و اجرا نشده است؟ همراه زومیت باشید تا از دلایل ابلاغ نشدن و جزییات ارزان شدن قیمت اینترنت باخبر شوید.
تبلیغات

اواخر سال ۹۴ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده‌ی ارزان شدن قیمت اینترنت در ابتدای امسال را داد. از سویی پس از آغاز سال، وزیر ارتباطات این وعده را تکرار کرد و در گفت‌وگو با خبرگزای مهر این میزان را بیشتر از ۱۵ درصد دانست. اما چرا تا کنون این کاهش قیمت اعمال نشده است؟

تعیین قیمت در حوزه ارتباطات باید در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که ریاست آن به عهده‌ی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، برسد. تمام نرخ‌هایی که هم اکنون در حوزه اینترنت، تلفن ثابت و تلفن همراه اجرا می‌شود، از مصوبات این کمیسیون بیرون آمده است.

از دلایل تصویب قیمت‌ها و قوانین این بخش در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می‌توان به عدم تصمیم‌گیری شخصی، استفاده از نظرات همه‌بازیگران حوزه و فرصت دفاع به ذینفعان است.

سئوالی که اینجا به وجود می‌آید این است که چرا کاهش قیمت اینترنت در این کمیسیون دیر مطرح شد؟

از ابتدای سال کمیسیون همچون گذشته هر دو هفته‌ یکبار به صورت منظم تشکیل جلسه داد. اما مباحث زیادی در صف بررسی‌ها قرار داشت که یکی از آنها مباحث مربوط به ترابردپذیری (قوانین و هزینه‌ها) بود. البته افزایش هزینه تلفن ثابت نیز که بیش از یک‌سال در دستور کار کمیسیون بود نیز روند جلسات را کند کرده بود. هر چند مباحث دیگری در کمیسیون مطرح بود اما کارگروهی در این کمیسیون در حال بررسی کاهش قیمت اینترنت بود.

سرانجام دو هفته پیش کاهش قیمت اینترنت در جلسه‌ی شنبه ۲۲ خرداد ۹۵ بررسی و تصویب شد اما به خاطر همراه شدن با افزایش قیمت تلفن ثابت، ابلاغ و اجرای آن به تأخیر افتاده است. شاید بپرسید چرا؟

دولت یازدهم مقرر کرده است هر کدام از خدمات دولتی و عمومی که بخواهد گران شود باید تأییده‌ای را داشته باشد و در کارگروه بازار بررسی شود. از سویی مصوبات هر جلسه‌ی کمیسیون تنظیم مقررات باید در یک صورت‌جلسه قرار گرفته و به امضاء حاضرین برسد. در صورت امضا‌ی صورت‌جلسه مصوبات کمیسیون باید به سرعت ابلاغ و اجرایی شوند.

به دلیل اینکه مصوبات افزایش قیمت باید تأییدیه هیئت دولت را بگیرد و پس از آن به امضای اعضا برسد، همچنین کاهش قیمت اینترنت با افزایش قیمت تلفن ثابت همراه شده، هنوز کاهش قیمت اینترنت به شرکت‌های اینترنت ابلاغ نشده و به مرحله‌ی اجرا نرسیده است.

در اولین فرصت پس از تأیید یا رد افزایش قیمت تعرفه‌ی تلفن ثابت در کارگروه بازار هیئت دولت، کاهش قیمت اینترنت به شرکت‌ها ابلاغ شده و پس از آن اجرا می‌شود.

پس برای کاهش قیمت اینترنت باید منتظر نظر هیئت دولت در مورد افزایش قیمت تلفن ثابت بود، البته مشخص نیست که این انتظار چه زمانی به پایان خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات