گوگل یک گروه تحقیقاتی جدید را در اروپا برای هوش مصنوعی ایجاد کرده است

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل هفته‌ی گذشته در پستی اعلام کرد یک گروه تحقیقاتی جدید در زومینه‌ی هوش مصنوعی را در اروپا تشکیل داده است تا بر روی یادگیری ماشینی (ML) تمرکز کنند. این گروه به منظور بهره‌برداری بهتر از تخصص‌های دانشگاهی در اروپا و بهبود فعالیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی این کمپانی ایجاد شده است.
تبلیغات

یادگیری ماشینی در واقع به زمینه‌ای از علوم کامپیوتر گفته می‌شود که به کامپیوتر توانایی یادگیری را می‌دهد، بدون اینکه نیاز به برنامه‌ریزی به صورت صریح (explicit) داشته باشد. مرکز پژوهش گوگل اروپا (Google Research, Europe) به عنوان گروه شناخته شده است که از شاخه‌های دفتر اصلی گوگل در شهر زوریخ سوئیس است و این دفتر را معمولا به عنوان بزرگ‌ترین دفتر مهندسی گوگل در خارج از ایالات متحده به شمار می‌آوردند.

 کمپانی گوگل اعلام کرده است این گروه پژوهشی که انتظار می رود در سال‌های آینده تعداد افراد شاغل در آن تا بیش از ۱۰۰ نفر هم افزایش یابد، قصد دارند تا بر روی سه حوزه‌ی کلیدی تمرکز داشته و پیرامون آنها بررسی و پژوهش کنند. این سه حوزه عبارتند از: هوش ماشینی؛ پردازش و درک زبان طبیعی؛ درک ماشینی.

 شرکت‌هایی مانند آمازون، فیسبوک و مایکروسافت همگی در حال سرمایه‌گذاری‌های گسترده در این بخش‌ها هستند. این در حالی است که شرکت‌های فوق همواره بر آن هستند تا پلتفرم‌ها و خدمات خود را به صورت هرچه هوشمندتر ارایه دهند.

 تحقیقات گوگل اروپا به عنوات بخشی از یک سیستم گسترده‌تر به نام عملیات تحقیقات گوگل فعالیت خواهد کرد که این عملیات هزاران نفر از مردم در سراسر جهان را در بر می‌گیرد. با این حال، بر خلاف بسیاری از بخش‌های دیگر، تصمیم بر این است که تمرکز آن صرفا بر روی یادگیری ماشین باشد و این امر می‌تواند، برای مثال، به یک ماشین در درک اینکه یک عکس، تصویر گربه را در خود دارند یا تصویری از یک سگ را کمک کند.

 محققان در تحقیقات گوگل اروپا، به احتمال زیاد با دانشمندان شاغل در گوگل دیپ‌مایند (Google DeepMind) به همکاری خواهند پرداخت. دیپ‌ماند یک آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی در لندن است که در زمینه‌ی ساخت‌وساز الگوریتم‌های خودیادگیری فعالیت می‌کند. تحقیقات گوگل اروپا توسط امانوئل موگنت (Emmanuel Mogenet) سرپرستی خواهد شد. وی در یک پست که روز پنجشنبه منتشر شده گفت:

 تحقیقات گوگل اروپا، محیطی را فراهم می‌آورد تا در آن مهندسان نرم‌افزار و محققان متخصص در زمینه‌ی یادگیری ماشینی، این فرصت را داشته باشند تا به توسعه‌ی محصولات و انجام تحقیقات در اروپا بپردازند که این فرایند به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده تر کمپانی گوگل قلمداد می‌شود.

 او در جای دیگری در پست خود اظهار کرد که گوگل از هوش ماشینی برای افزایش توانایی محصولات خود با استفاده می‌کند؛ محصولاتی از جمله ترجمه، عکس جستجو و پاسخ هوشمند برای صندوق پیام‌ها که هم اکنون توسط صدها میلیون نفر در روز استفاده می شود.

جالب است که به تصویر زیر توجه کنیم. این دیاگرام به عنوان نمونه در واقع نشان‌دهنده‌ی شبکه‌های عصبی عمیق به کار رفته است فرایند یادگیری ماشینی است.

شبکه های عصبی

موگنت در بخش دیگری چنین بیان کرده است:

یکی از عواملی که حصول این پیشرفت‌ها را ممکن می‌سازد، همکاری گسترده بین محققان گوگل در دفاتر ما در سراسر جهان است. همه‌ی آنها به یاری دانش منحصر به فرد خود و انتشار ایده‌های نوین خود در زمینه‌ی فناوری‌ها و روش‌های یادگیری ماشینی (ML) به توسعه‌ی ابزارها و محصولات مفید کمک خواهند کرد.

 موگنت همچنین یادآوری کرد که اروپا میزبان برخی از بهترین دانشگاه‌های فنی در جهان است و همین امر، آن را به مکانی ایده‌آل برای ساخت یک تیم تحقیقاتی درجه یک تبدیل می‌کند. مهندسان گوگل در زوریخ پیشتر موتوری را توسعه داده‌اند که توانایی گراف دانش (قاب دانش) یا (Knowledge Graph) را افزایش می‌دهد. آنها همچنین یک موتور مکالمه را نیز توسعه داده بودند که دستیار گوگل در الو بر اساس آن کار می‌کند.

از سوی دیگر شاید بد نباشد بدانیم که فیسبوک نیز در اروپا با یک آزمایشگاه اختصاصی تحقیقات هوش مصنوعی در پاریس از تخصص‌های دانشگاهی در این زمینه استفاده می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات