ابزار توسعه یافته توسط محققان MIT سرعت وبگردی را تا ۳۴ درصد افزایش می‌دهد

پنج‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
با افزایش سرعت اینترنت حجم داده‌ها در وب‌سایت‌ها نیز روز به روز افزایش می‌یابد که این موضوع به معنای انتظاری کوتاه‌تر برای لود شدن صفحه‌ی وب مورد نظر است. حال محققان در دانشگاه MIT تکنیکی را توسعه داده‌اند که با استفاده از آن می‌توان فایل‌های مورد نیاز را بصورت بهینه‌تری جمع‌آوری کرده و در نتیجه وب‌سایت را با سرعت بالایی لود کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هر روز شاهد افزایش پهنای باند دسترسی به اینترنت توسط کمپانی‌های ارائه دهنده‌ی خدمات اینترنتی هستیم، حال آنکه توسعه‌دهندگان نیز از سویی دیگر حجم اطلاعات موجود در وب‌سایت‌ها را نیز افزایش می‌دهند که این موضوع نتیجه‌ای جز انتظار برای لود شدن وب‌سایت‌ها ندارد، هرچند این انتظار در بهترین حالت بسیار کوتاه باشد. محققان در دانشگاه MIT روشی را توسعه داده‌اند که با استفاده از آن می‌توان حجم اطلاعات مورد نیاز را کوچک‌تر کرده و سایت مورد نظر را در زمان بسیار کمتری لود کرد.

راوی نِتراوالی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

هر اندازه که جزییات و اطلاعات موجود در نمایشگر افزایش پیدا کند، فرآیند دریافت اطلاعات نیز طولانی‌تر می‌شود، چراکه زمان مورد نیاز برای دریافت اطلاعات بسیار بیشتر شده و در نتیجه تاخیر بیشتر می‌شود. در واقع به دلیل بالا بودن رفت و برگشت بسته‌ها بین سرور و رایانه‌ی کلاینت تاخیر ایجاد می‌شود. روش به کار گرفته شده توسط تیم ما، تعداد این رفت و برگشت‌ها را کاهش می‌دهد که همین موضوع سرعت لود صفحه را بسیار بالا می‌برد. این سیستم جدید پولاریس (Polaris) نام دارد.

لود کردن یک وب‌سایت امر بسیار پیچیده‌ای است. پس از وارد شدن آدرس وب‌سایت مورد نظر که URL خوانده می‌شود و فشردن کلید Enter، نرم‌افزار موسوم به مرورگر اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مختلفی می‌کند که شامل اشیا تعریف شده از نوع HTML، JavaScript و اطلاعاتی نظیر تصاویر و سایر موارد است. هر یک از موارد دریافت شده ارزیابی شده و سپس برای کاربر به نمایش گذاشته می‌شوند. ارزیابی داده‌های دریافتی خود شامل فرآیند‌ی است که می‌توان به طول بینجامد، چراکه شاید در کنار هم قراردادن و جفت کردن اطلاعات دارای وابستگی‌هایی باشد که باید آن‌ها را رعایت کرد. مرورگر‌ها اطلاعی از وابستگی‌های موجود در اشیا صفحه‌ی وب مورد نظر نداشته و با دریافت اولین بسته‌ها به این موضوع پی می‌برند که باید ارزیابی بسته‌ها را به چه ترتیبی انجام دهند. در صورتی که مرورگرها ترتیب اشیا دریافتی و وابستگی‌های موجود را بدانند، در این‌صورت نیازی به ارسال و دریافت مکرر بسته‌ها نبوده و در این‌صورت مرورگر‌ها قادر خواهند بود تا با سرعت بیشتری و در زمان کوتاه‌تری به لود کردن صفحات بپردازند.

ارزیابی وابستگی‌ها، مرحله‌ای است که پولاریس وارد عمل می‌شود. پولاریس با ثبت تمام وابستگی‌های موجود بین اشیای دخیل در صفحه‌ی وب مورد نظر، تمام موارد استخراج شده در قالب یک گراف ثبت می‌شوند و از این‌رو مرورگر قادر است با سهولت و ترتیب بهتر و بهینه‌تری اقدام به دریافت داده‌های مورد نظر خود کند. محققان روش کار پولاریس را با مثال یک فروشنده‌ی دوره‌گرد تشریح کرده‌اند:

زمانی که یک فروشنده‌ی دوره گرد وارد شهری می‌شود، به این نتیجه می‌رسد که باید شهرهای دیگری را نیز ببیند تا در نهایت بتواند به منزل خود بازگردد. در صورتی که فردی لیستی از شهرهایی را که باید به آن‌ها سر زده شود، در ابتدای سفر در اختیار فروشنده قرار دهد، در این صورت وی می‌تواند با برنامه‌ریزی بهتری به شهر‌های مورد نظر سرزده و زمانبندی مناسبی را برای سفر خودش داشته باشد.

لود کردن یک صفحه‌ی وب نیز شبیه سرزدن به شهرهای مختلف بدون اطلاع از سفر بعدی و شهری است که باید در ادامه‌ی سفر به آن سرزد، پس در نتیجه با در اختیار داشتن لیست وابستگی‌ها می‌توان بصورت بهینه‌تری سفر کرد.

تیم توسعه دهنده‌ی پولاریس، ابزار توسعه داده شده را با استفاده از ۲۰۰ وب‌‌سایت مورد آزمایش قرار داده‌اند که شامل مواردی نظیر ESPN، Wikipedia و Weather.com است. بصورت میانگین در زمان استفاده از این سرویس توسعه‌دهندگان افزایش سرعت لود شدن صفحه‌ها به میزان ۳۴ درصد بوده‌اند.

یکی از مزیت‌های این سرویس استفاده از جاوااسکریپت برای توسعه‌ی آن است که این موضوع بهره‌گیری از آن را در تمام وب‌سایت‌ها ممکن می‌کند. توسعه‌دهندگان امیدوارند تا این سیستم در تمام وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار گیرد تا از این طریق سرعت وبگردی افزایش یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات