5G ستاره واقعی کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶

دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
بیش از ۶ سال از زمان معرفی LTE 4G می‌گذرد و انتظار می‌رود که استاندارد 5G نیز در سال ۲۰۱۸ نهایی شود. در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ دموهای متنوعی در ارتباط با 5G‌ پخش شد و البته صحبت‌های زیادی نیز در رابطه با قابلیت‌های آن مطرح شد.
تبلیغات

انتظار می‌رود که سال ۲۰۱۶، سالی باشد که در آن دیگر صحبت‌های مطرح شده در مورد 5G فقط شور و هیجان در مورد آینده نباشد؛ بلکه شاهد حرکت‌های عملی مهمی باشیم. شاید به همین دلیل هم بود که شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا طی برگزاری کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ نتوانستند در این زمینه سکوت کنند. 

5G حداقل ۱۰ برابر LTE سرعت دارد

اما 5G دقیقا چیست؟ در حال حاضر به دلیل عدم تدوین استاندارد نهایی، 5G در حد یک مفهوم است. این مفهوم نسل جدید شبکه‌های بی سیم را توصیف می‌کند که سرعت حداقل ۱۰ برابر LTE دارند. بسیاری از شرکت‌ها به فناوری موج میلیمتری چشم دوخته‌اند تا به سرعت‌های شبکه بالاتری دست پیدا کنند با این حال آنها هنوز به فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز توجه دارند که در حال حاضر هم در حال استفاده است. از این رو به نظر می رسد که قرار نیست LTE‌ به این زودی‌ها حذف شود و با 5G‌ هم سازگار خواهد بود. در واقع طی سال‌های آینده و تا زمانی که 5G به طور رسمی عرضه شود، سرعت LTE مرحله به مرحله بیشتر می‌شود. 

یکی از بزرگترین مزایای 5G انعطاف‌‌پذیری آن است؛ به نحوی که اپراتورهای مخابراتی قادر خواهند بود تا برای نیازهای خاص و متنوع خود از آن استفاده کنند. مواردی مانند ابزارهای خانه‌های هوشمند و خودروهای متصل به اینترنت از این دسته‌اند. همچنین 5G به لطف فناوری موج میلیمتری قادر است تا اینترنت با سرعت بالا را به مناطق روستایی ببرد. 

5G MWC 2016

شرکت Starry که در زمینه‌ی ارائه‌ی اینترنت بی‌سیم فعالیت می‌کند از همین فناوری بهره می‌گیرد. برخی از افراد شاغل در این حوزه نیز فناوری موج میلیمتری را نوعی از 5G می‌دانند. تا اینجا هیچ یک از این موارد مطرح شده خیلی جدید نیستند اما در MWC 2016 تعهد بیشتری به 5G نسبت به هر زمان دیگری وجود داشت. اینتل اعلام کرد که شرکای زیادی شامل AT&T، Verizon و اریکسون را با خود در این مسیر همراه کرده و همکاری نزدیکی با گروه‌های استانداردسازی دارد.  نکته مهم در این جا این است که اینتل تصمیم گرفته بجای این که فناوری منحصر به فرد خود را به کار بگیرد، با سایر شرکت‌های دنیای فناوری هم در این زمینه همکاری کند. Ozge Koymen-یکی از مهندسان کوالکام در این زمینه می‌گوید:

من فکر می‌کنم شرکت‌هایی مثل اینتل و سامسونگ از ارائه‌ی 4G درس خوبی گرفته‌اند و متوجه شده‌اند که انجام کاری که دارای اکوسیستم بزرگی نباشد، چندان به مذاق اپراتورهای مخابراتی خوش نمی‌آید. 

اینتل امسال در غرفه‌ی خود چند ویدیوی ۳۶۰ درجه را به طور همزمان روی پلتفرم 5G‌ خود اجرا کرد و برای انجام این کار از ۲ گیگابایت در ثانیه پهنای باند بهره برد. همچنین دمویی از Massive MIMO نیز در این غرفه پخش شد که مدل تکامل‌یافته‌ی فناوری شبکه MIMO فعلی محسوب می‌شود. در این فناوری جدید تا ۶۴ آنتن می‌توانند داده‌های خود را به یک اکسس پوینت ارسال کنند. یکی از مهندسان قدیمی اینتل در این زمینه معتقد است که هیجان معرفی 5G برای کارکنان اینتل به مراتب بیشتر از زمان معرفی 4G است. 

اما اینتل تنها ستاره‌ی 5G کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ نبود؛ چرا که سامسونگ و Deutsche Telekom بازوی رباتیکی را به این رویداد آورد بودند که در واقع عملکرد با تاخیر پایین 5G را در مقایسه با 4G نشان می‌داد. به این ترتیب که این ربات توپی را که با شبکه‌ی 5G و تاخیر کم ردیابی می‌شد مهار می‌کرد، ولی توانایی گرفتن توپ را با 4G نداشت؛ چرا که تاخیر در 4G بیش از 5G است. 

اما چه زمانی دقیقا شاهد عرضه‌ی شبکه 5G به بازار خواهیم بود؟ بر اساس صحبت‌های افراد مختلف در شرکت‌های مختلف دنیای فناوری، هیچ‌کس تا سال ۲۰۲۰ انتظار زیادی از 5G ندارد. در حالی که بسیاری از شرکت‌ها در حال تست سخت‌افزارهای خود در این زمینه هستند، با این حال تمام این موارد فقط برای نمونه‌ بوده و قرار نیست به این زودی در سطح وسیع عملیاتی شوند. 

به هر حال 5G‌ ارائه شده در این نمایشگاه هم با محدودیت ترافیک داده‌ها ارائه شده بود. هیچ یک از اپراتورهایی هم که در این نمایشگاه حضور داشتند، بیشتر در رابطه با 5G توضیح ندادند؛ با این حال کویمن از کوالکام در اظهار نظری اعلام کرد که انتظار می‌رود که اپراتورهای مخابراتی محدودیت داده‌ را در 5G کاهش دهند. این حداقل کاری است که آن‌ها قادر به انجامش هستند. اپراتورهای مخابراتی با تجربه‌ای که از 3G و 4G دارند بخوبی می‌دانند که ارائه‌ی ترافیک داده‌ی نامحدود، بسیار سخت و گران‌قیمت است؛ با این حال ممکن است که 5G‌ کاربرد گسترده‌ی این رویا را به واقعیت بدل کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات