کوالکام و اوارکل درصدد توسعه‌ی بستری مبتنی بر معماری MIPS به‌منظور توسعه‌ی اینترنت اشیاء هستند

سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اینترنت اشیاء مفهومی است که بسیاری از تحلیل‌گران عرصه‌ی فناوری، تحقق آن را در افق پیشرفت اینترنت و تکنولوژی متصورند. یقیناً خرید کمپانی Nest توسط گوگل، احتمال حضور اپل در خانه‌های‌هوشمند، خانه‌ی هوشمند کوالکام و بسیاری دیگر از مثال‌ها، تنها گوشه‌ای از فعالیت‌ کمپانی‌ها برای دور نماندن از رقبا است. حال شماری از کمپانی‌ها چون کوالکام، اوراکل، ایمجینیشن تکنولوژی و برخی دیگر گردهم آمده‌اند تا اکوسیستم قدرتمندی را بدین منظور توسعه دهند.
تبلیغات

 کمپانی‌های نیمه‌‌هادی انجِنیک، اوراکل، کوالکام و ایمجینیشن به‌همراه شماری دیگر از کمپانی‌ها خبر از آغاز همکاری مشترک خود برای توسعه‌ی سیستمی مبتنی بر معماری MIPS‌داده‌اند که قابلیت پشتیبانی از پلتفرم‌ها و معماری‌های مختلف را داشته باشد. این اکوسیستم جدید Prpl (همچون Purple،پیرپیل تلفظ شود) نام گرفته که برگرفته از معماری MIPS است. هریک از کمپانی‌های حاضر در توسعه‌ی این سیستم، وظیفه‌ای را برعهده دارند. برای مثال کمپانی‌های اوراکل و ایمجینیشن، پلتفرم جاوا را برای استفاده در معماری MIPS بهینه‌سازی خواهند کرد. همچنین باید به کوالکام نیز اشاره کرد که وظیفه‌ی توسعه‌ی OpenWRT یا پروژه‌ی شبکه‌ی متن‌باز را بر عهده دارد.

پیرپیل مبتنی بر اندروید و لینوکس خواهد بود که براساس اهداف تعیین شده‌ی اولیه، از سایر پلتفرم‌ها و توزیع‌‌های لینوکس چون آرچ، سنت، کرومیموم، دبیان، جِنتو، MEOS (سیستم‌عامل توکار MIPS)، مونتاویستا، ردهت، تایزن، اوبونتو و WebOS پشتیبانی خواهد کرد. همچنین براساس اطلاعات منتشر شده، این پلتفرم با یک بانک کد متن‌باز همراه خواهد شد. اصلی‌ترین هدف از توسعه‌ی چنین سیستمی، گسترش یک پلتفرم مبتنی بر معماری MIPS است تا به مقابله و رقابت با محبوبیت روزافزون سیستم‌های مبتنی بر معماری ARM بپردازد. همچنین بانیان این پروژه سعی دارند تا بنیان اصلی اینترنت اشیاء را نیز پایه‌گذاری نمایند که براساس فاکتور پرتابل‌بودن نرم‌افزار و معماری مجازی است.

MIPSInt

 MIPS یک معماری سخت‌افزار مبتنی بر معماری دستورات RISC است که غالباً به‌عنوان پردازنده‌ی توکار(Embeded) در بسیاری از سیستم‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. نسل‌های ابتدایی MIPS فقط شامل انواع 32 بیتی بودند که بعدها انواع ۶۴ بیتی نیز به این مجموعه اضافه شدند. MIPS در حوزه‌ی سیستم‌های توکار، موفقیت‌های بی‌شماری را از ان خود کرده است؛ اما به‌نظر می‌رسد این اکوسیستم برای عبور از مرزهای سیستم‌های توکار و تحت‌فشار قرار دادن معماری ARM در تلفن‌های‌هوشمند و پرچمداران، کار سختی را در پیش دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که MIPS موفقیت‌های خوبی را از آن خود کرده است که از جمله‌ی آن می‌توان به استفاده از این معماری در ساخت پردازنده‌های مورد استفاده در برخی از سوپرکامپیوترها نام‌ برد. این پردازنده‌ها توسط Ingenic Semiconductor توسعه داده شده است که یکی از کمپانی‌های فعال در پروژه‌ی پیرپیل است.

با توجه به گستردگی و تسلط ARM بر بسیاری از بازارها در کنار اظهار علاقه و تولید محصولاتی توسط IBM و انویدیا، به نظر می‌رسد MIPS راه سختی برای موفقیت در این حوزه دارد؛ چراکه بسیاری از کمپانی‌ها به حضور در بازار سیستم‌های توکار علاقه نشان داده و با پیش‌بینی‌های انجام شده مبنی بر آینده‌ی درخشان این حوزه، باید شاخد رقابت سختی در این بازار باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات