چگونه با گوشی‌های ارزان قیمت، عکس‌های خوبی بگیریم؟

جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
عکسبرداری با گوشی‌های ارزان قیمت
اگر می‌خواهید با گوشی‌های ارزان قیمت خود عکس‌های خوب و جذابی بگیرید، با ما همراه باشید.
تبلیغات

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به جای تهیه گوشی پرچمدار و میان‌رده، خرید گوشی هوشمند اقتصادی را ترجیح دهید و اقدام به خرید این نوع از گوشی‌ها کنید. گوشی‌های اقتصادی در مقایسه با سایر گوشی‌ها، مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ضعیف‌تری دارند و بیشتر برای امور روزمره ماننده وب گردی، تماس و ... مناسب هستند.

عکسبرداری با گوشی ارزان قیمت

گوشی‌های اقتصادی در مقایسه با دستگاه‌های میان رده و پرچمدار، دوربین‌های قدرتمندی ندارند و به صورت پیش فرض نمی‌توان عکس‌های باکیفیتی با آن‌ها ثبت کرد. با این حال، تکنیک‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا با گوشی‌های ارزان قیمت هم عکس‌های خوبی ثبت کنید. ما در این مقاله، این تکنیک‌ها را بررسی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

۱. برای عکاسی عجله نکنید

شاید کمی عجیب باشد، اما برای عکاسی با دوربین‌های ارزان قیمت، عجله نکنید و بهتر است کمی صبور باشید. گوشی‌های ارزان قیمت به دلیل داشتن پردازنده‌های نه چندان قدرتمند، کند هستند و پردازش‌ها در این گوشی‌ها دیر‌تر انجام می‌شود. از این رو، احتمالاً هنگام عکاسی بین لحظه فشار دادن دکمه دوربین و زمان ثبت و پردازش عکس، کمی تأخیر وجود داشته باشد؛ اگر عجله کنید، احتمالاً عکس شما تار می‌شود و کیفیت لازم را نخواهد داشت.

به طور کلی برای عکاسی با گوشی‌های کلاس اقتصادی، یک تا چند ثانیه صبر کنید و دستگاه را ثابت نگه دارید.

۲. همه میان‌بر‌ها برای باز کردن دوربین را بشناسید

فرض کنید که در لحظه قصد دارید از سوژه‌ای مانند پرنده عکاسی کنید. شما برای ثبت تصویر، سریعاً باید دوربین خود را آماده و در کمترین زمان ممکن، عکس خود را بگیرد. از این رو، بهتر است تمامی دکمه‌ها و میان‌بر‌ها برای باز کردن سریع دوربین گوشی خود را بشناسید و سرعت عکاسی خود را افزایش دهید. با این کار، سوژه‌های جذاب را از دست نمی‌دهید و عکس‌های خوبی را ثبت می‌کنید.

دکمه پاور گوشی سونی

معمولاً تنظیمات میانبر برای باز کردن دوربین در گوشی‌های اندرویدی متفاوت است. اما در بسیاری از دستگاه‌ها با دو بار فشار دادن دکمه پاور دستگاه می‌توانید دوربین خود را باز کنید.

۳. از تنظیمات دوربین غافل نشوید

بسیاری از گوشی‌های هوشمند حتی گوشی‌های ارزان قیمت، تنظیمات مختلفی در بخش دوربین دارند که با تغییر آن‌ها می‌توانید عکس‌های باکیفیتی را ثبت کنید. از جمله این تنظیمات می‌توان به رزولوشن، قابلیت HDR، قابلیت Night Mode و کنترل‌های دستی برای تنظیم روشنایی و فاصله کانونی و… اشاره کرد. در ادامه مهم‌ترین تنظیماتی را که به شما کمک می‌کند تا با گوشی‌های ارزان قیمت عکس‌های خوبی بگیرید، معرفی می‌کنیم.

رزولوشن

دوربین برخی از گوشی‌های ارزان قیمت، رزولوشن ۳۲ یا حتی ۵۰ مگاپیکسلی دارد؛ اما معمولاً وضوح تصاویر خروجی، ۸ یا ۱۲.۵ پیکسل است. گاهی اوقات ممکن است به تنظیمات رفته و رزولوشن را روی ۵۰ مگاپیسکل تنظیم کنیم اما ممکن است تصاویر ثبت شده، کیفیت مناسبی نداشته باشند.

با افزایش رزولوشن در بخش تنظیمات، لزوماً کیفیت عکس‌ها بیشتر نمی‌شود و حتی ممکن است به دلیل کاهش نور دریافتی، شاهد افت وضوح باشیم. به طور کلی، بهتر است که رزولوشن دستگاه را روی حالت پیش‌فرض قرار دهید.

تنظیمات هوش مصنوعی

برخی از گوشی‌های کلاس اقتصادی، از هوش مصنوعی بهره می‌برند که در هنگام عکسبرداری، تشخیص می‌دهد از چه چیزی عکس می‌گیرید و تنظیمات را بر اساس آن بهینه می‌کند. البته الگوریتم‌های هوش مصنوعی در انواع گوشی‌های مختلف هر برند متفاوت است و لزوماً با فعال بودن AI، وضوح تصاویر افزایش نمی‌یابد.

هنگام فعال بودن AI ممکن است تصویر با رنگ‌های اغراق‌آمیز و کنتراست بسیار ضعیف، ثبت شوند. در نتیجه، پیشنهاد می‌شود، قبل از فعال کردن AI در تنظیمات، چند عکس بگیرید و ببینید که آیا با فعال کردن این قابلیت می‌توان تصاویر خوبی ثبت کرد یا خیر.

فناوری HDR

دوربین بسیاری از گوشی‌های امروزی، به قابلیتی به نام HDR مجهز هستند. با فعال کردن این قابلیت، جزئیات در تاریک‌ترین و روشن‌ترین نقاط سوژه بهبود پیدا می‌کند و باعث افزایش نسبی کیفیت تصاویر می‌شود. با مطالعه مقاله HRD چیست بیشتر با این فناوری آشنا شوید.

Ultra HDR روی گوشی هوشمند

البته همه گوشی‌های اقتصادی، فناوری HDR ندارند و باید بررسی کنید که آیا دستگاهتان این ویژگی را دارد یا خیر. با این حال، پیشنهاد می‌شود این قابلیت را همواره روشن نگه دارید.

فرمت RAW

در تنظیمات دستگاه ارزان قیمت خود بررسی کنید که آیا می‌توان عکس‌ها را با فرمت RAW ذخیره کرد؟ اگر این قابلیت در تنظیمات وجود داشت، بهتر است آن را فعال کنید تا تصاویر با فرمت RAW ذخیره شوند. تصاویر ذخیره شده با این فرمت، فشرده نیستند و کیفیت آن‌ها در مقایسه با jPEG به مراتب بیشتر است.

توجه داشته باشید که تصاویر ذخیره شده با فرمت RAW، فضای زیادی از حافظه را می‌گیرند و معمولاً باعث کاهش سرعت شاتر دوربین نیز می‌شوند.

حالت Night Mode

برای عکاسی در شب یا محیط‌های کم نور، بهتر است گزینه Night Mode در تنظیمات را فعال کنید. البته این گزینه در همه گوشی‌های ارزان قیمت وجود ندارد و باید تنظیمات را بررسی کنید که آیا Night Mode دارد یا خیر. به دو تصویر زیر دقت کنید.

عکسبرداری با گوشی ارزان و خاموش بودن Night mode
عکسبرداری با گوشی ارزان و روشن بودن Night mode

در تصویر سمت راست، گزینه Night Mode فعال نیست؛ همانطورکه می‌بینید جزئیات سوژه در نقاط روشن و تاریک سوژه چندان مشخص نیست. اما در تصویر چپ با فعال بودن حالت شب، روشنایی تصویر بهتر شده و جزئیات تصویر در نقاط خیلی روشن و تاریک بهبود یافته است. البته برای استفاده از حالت شب، باید دوربین و سوژه ثابت باشد؛ در غیر این صورت، نمی‌توان عکس‌های خوبی را ثبت کرد.

تنظیمات دستی

در دوربین بسیاری از گوشی‌های هوشمند، تنظیمات دستی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کیفت عکس‌های خود را با توجه به سوژه افزایش دهید. البته همه گوشی‌های هوشمند از این تنظیمات بهره نمی‌برند و فقط تعدادی از آن‌ها چنین قابلیتی دارند. شما به کمک تنظیمات دستی می‌توانید عکس‌های خوبی را ثبت کنید.

حالت Brust Mode

شما با فعال کردن Brust Mode، پشت سر هم می‌توانید چند عکس از سوژه بگیرید و بهترین را انتخاب کنید. در واقع، این قابلیت به شما کمک می‌کند از بین تصاویر، بهترین عکس را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که با فعال بودن این قابلیت، تنظیمات HDR خاموش می‌شود و ممکن است کیفیت تصاویر تا حدودی کاهش یابد.

زوم کردن

با دوربین گوشی‌های ارزان قیمت هم مانند سایر گوشی‌های هوشمند می‌توان زوم کرد. اگر با این دوربین‌ها زوم کنید، کیفیت تصاویر بسیار کاهش می‌یابد. از این رو پیشنهاد می‌شود به جای زوم کردن، تا جای ممکن به سوژه نزدیک‌ شوید.

جمع‌بندی

شما به کمک گوشی ارزان قیمت هم می‌توانید عکس ها‌ی باکیفیت و مناسبی بگیرد؛ به شرطی که نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کنید. علاوه‌بر موارد گفته شده، قبل از عکس گرفتن بهتر است از کثیف نبودن لنز دوربین خود مطمئن شوید. در واقع، بررسی کنید که آیا لنز دوربین گوشی شما تمیز است یا خیر.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات