با این ۳ نرم‌افزار، شارژ باتری لپ تاپ خود را کنترل کنید

جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
درگاه شارژ لپ تاپ ایسوس ASUS ROG Strix G16
در این مقاله آموزشی، ۳ نرم‌افزار را برای مدیریت، کنترل و محدود‌کردن شارژ باتری بررسی کرده‌ایم.
تبلیغات

یکی از نکاتی که کاربران پس از خرید لپ تاپ بسیار به آن توجه می‌کنند، سالم نگه داشتن باتری دستگاه برای مدت زمان طولانی است. باتری لپ‌تاپ‌های امروزی به مدار داخلی مجهز هستند تا پس از شارژ کامل باتری، فرایند شارژ شدن قطع شود. با متوقف‌شدن شارژ، دیگر آسیب جدی به باتری وارد نمی‌شود و خطر انفجار و آتش گرفتن، لپ‌تاپ را تهدید نمی‌کند.

با این حال، اگر شارژ باتری کامل شود، چرخه‌ی عمر باتری کم می‌شود. از این رو، پیشنهاد می‌شود که قبل از کامل شدن شارژ باتری، فرایند شارژ را متوقف کنید. برای این کار می‌توانید از نرم‌افزار‌های مدیریت شارژ باتری استفاده کنید.

تصویری از باتری لپ تاپ که جدا شده و روی لپ تاپ قرار دارد

ما در این مقاله، سه نرم‌افزار برتر برای مدیریت و محدودکردن شارژ باتری را معرفی کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید باتری لپ‌تاپ را تا حد امکان سالم نگهداری کنید. البته دو مورد از این نرم‌افزار‌ها به‌طور خودکار شارژ را قطع نمی‌کنند و فقط به شما هشدار می‌دهند که باتری در آستانه‌ی شارژ کامل است.

۱. نرم‌افزار Battery Optimizer

اگر به‌دنبال نرم‌افزاری برای بررسی وضعیت مصرف شارژ دستگاه‌تان هستید، Battery Optimizer بهترین گزینه است. این نرم‌افزار، لپ‌تاپ شما را اسکن می‌کند و سپس راهکار‌های لازم برای کاهش مصرف شارژ و افزایش عمر باتری را در اختیارتان می‌گذارد. به بیانی دیگر، این نرم‌افزار با اسکن دستگاه‌تان، مشکلات مصرف شارژ را مشخص می‌کند تا با ایجاد تغییر در تنظیمات، عمر باتری را افزایش دهید.

محیط کاربری Battery Optimizer

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های Battery Optimizer این است که در آستانه‌ی شارژ کامل باتری، به شما هشدار می‌دهد فرایند شارژ را قطع کنید. این نرم‌افزار، منابع بسیار کمی از لپ‌تاپ را درگیر می‌کند و بر عملکرد دستگاه، تأثیر چندانی ندارد.

به طور کلی، Battery Optimizer به شما توصیه می‌کند که با متوقف‌کردن چه برنامه‌هایی می‌توانید عمر باتری را افزایش دهید.

۲. نرم‌افزار Battery Limiter

نرم‌افزار Battery Limiter، برنامه‌ای رایگان برای سیستم عامل ویندوز است که با استفاده از آن می‌توانید برای دستگاه خود محدودیت شارژ تعیین کنید. شما با تعیین زنگ هشدار در Battery Limiter می‌توانید از آستانه‌ی شارژ ۰ یا ۱۰۰ مطلع شوید و از کاهش چرخه عمر باتری خود جلوگیری کنید.

محیط کاربری Battery Limiter

نرم‌افزار Battery Limiter بسیار سبک و نصب آن آسان است و به‌راحتی روی سیستم عامل ویندوز ۱۰ و بالاتر اجرا می‌شود. همچنین، این امکان نیز وجود دارد که تنظیمات نرم‌افزار را سفارشی‌سازی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید محدودیت شارژ دستگاه را حداقل به ۳۰ و حداکثر تا ۹۶ درصد محدود کنید. با عبور شارژ دستگاه از مقادیر تعیین شده، هشدار نرم‌افزار به صدا در می‌آید و از زمان شارژ یا تخلیه شارژ دستگاه مطلع می‌شوید.

۳. نرم‌افزار Asus Battery Health Charging

افرادی که لپ تاپ ایسوس دارند، برای محدودکردن شارژ باتری دستگاه خود می‌توانند از نرم‌افزار Asus Battery Health Charging استفاده کنند. هنگام اجرای این برنامه در دستگاه خود، سه گزینه پیش‌رو دارید:

  • Full Capacity Mode
  • Balanced Mode
  • Maximum Lifespan Mode

اگر گزینه‌ی اول را انتخاب کنید، باتری دستگاه کاملاً شارژ می‌شود. اما با انتخاب Balanced Mode و Maximum Lifespan Mode، باتری دستگاه به ترتیب حداکثر ۸۰ و ۶۰ درصد شارژ می‌شود.

برنامه Asus Battery Health Charging برخلاف دو برنامه دیگر، هنگام کامل شدن شارژ باتری هشدار نمی‌دهد. این برنامه، به‌طور خودکار فرایند شارژ را باتوجه به گزینه‌‌ای که انتخاب کرده‌اید متوقف می‌کند.

جمع‌بندی

برخلاف گوشی هوشمند، عمر باتری لپ‌ تاپ خیلی سریع کاهش می‌یابد و معمولاً پس از یک یا دو سال باید باتری را تعویض کنید. از این رو، باید تلاش کنید که باتری لپ تاپ خود را تا حد ممکن سالم نگهداری کنید. برای محدود و مدیریت کردن شارژ باتری لپ تاپ‌ها، نرم‌افزار‌های مختلفی وجود دارند. شما با کمک این نرم‌افزار‌ها می‌توانید از شارژ یا اتمام شارژ کامل باتری جلوگیری کنید تا چرخه‌ی عمر آن کاهش پیدا نکند.

اگر شما نیز تجربه‌ی استفاده از این نرم‌افزار‌ها یا موارد مشابه را دارید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات