با این روش، عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید

جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
تعویض باتری لپتاپ
اگر به دنبال روشی مطمئن برای افزایش عمر باتری لپ تاپ خود هستید، با ما در این مقاله همراه باشید.
تبلیغات

با توجه به افزایش قیمت لپ تاپ در بازار ایران، یکی از دغدغه‌های مهم کاربران این است که باتری دستگاه خود را تا حد ممکن سالم نگه دارند و از خرابی آن پیشگیری کنند. به بیانی ساده‌تر، بسیاری از کاربران با استفاده از روش‌های مختلف به دنبال راهی برای افزایش عمر باتری لپ تاپ خود هستند. در همین راستا، این سؤال مطرح می‌شود که بهترین راهکار، برای سالم نگه داشتن باتری لپ‌تاپ‌ها چیست؟

تصویری از باتری لپ تاپ که جدا شده و روی لپ تاپ قرار دارد

برای سالم نگه داشتن باتری دستگاه الکترونیکی، از جمله لپ‌تاپ‌ها، روش‌های مختلفی وجود دارد که ما در مقاله چگونه عمر باتری دستگاه‌های الکترونیکی را افزایش دهیم؟ به برخی از این روش‌ها اشاره کرده‌ایم. اما اکنون در این مطلب قصد داریم که یکی از روش‌های افزایش عمر باتری لپ تاپ به نام خارج کردن باتری از مدار را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

خارج کردن باتری لپ تاپ از مدار به چه معنا است؟

خارج کردن باتری از مدار به این معنا است که در هنگام شارژ لپ‌تاپ، باتری از فرایند شارژ دستگاه خارج شود.

با خارج کردن باتری لپ‎‌تاپ از مدار، انرژی دستگاه مستقیماً از برق شهری تأمین می‌شود

هنگام متصل بودن لپ‌تاپ به برق، باتری شارژ شده و انرژی الکتریکی دستگاه از باتری تأمین می‌شود. در روش خارج کردن باتری لپ‌تاپ از مدار، باتری از این چرخه حذف و انرژی الکتریکی دستگاه مستقیماً از برق تأمین می‌شود.

آیا غیر فعال کردن باتری به عمر لپ تاپ کمک می‌کند؟

قبل از این‌که به این پرسش پاسخ بدهیم؛ بهتر است با سازوکار شارژ باتری لپ‌تاپ‌های امروزی آشنا شوید. در ابتدا به این سؤال پاسخ می‌دهیم که آیا اتصال دائمی باتری لپ تاپ به برق، به باتری آسیب می‌زند؟ جواب مثبت است و متصل بودن دائمی آداپتور لپ‌تاپ به برق برای باتری مضر است و به آن آسیب می‌زند. اما باید به این نکته توجه داشت که باتری در لپ‌تاپ‌های امروزی، از نوع لیتویم یونی و لیتیوم پلیمری با یک مدار داخلی هستند که فرایند شارژ را کنترل می‌کند.

باتری لپ تاپ لنوو E5180

با وجود مدار داخلی در باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری، فرایند شارژ باتری پس از شارژ کامل باتری متوقف و انرژی الکتریکی به صورت مستقیم به منبع تغذیه لپ‌تاپ منتقل می‌شود. داستان به همین جا ختم نمی‌شود، چراکه با اتصال دائمی لپ‌تاپ به برق، عمر باتری لپ تاپ به دلیل کاهش تعداد سیکل‌های شارژ، کاهش پیدا می‌کند. از این رو، توصیه می‌شود که هیچگاه لپ‌تاپ خود را به‌طور پیوسته و دائم به برق وصل نکنید.

با از مدار خارج کردن باتری لپ تاپ، دیگر باتری در فرایند شارژ و دشارژ قرار نمی‌گیرد و سیکل‌های عمر آن کم نمی‌شود. در واقع، با این روش می‌توان باتری لپ‌تاپ را برای مدت طولانی سالم نگهداری کرد.

چگونه باتری لپ تاپ را از مدار خارج کنیم؟

شما با استفاده از تنظیمات ویندوز یا کمک گرفتن از نرم‌افزارها در برخی از لپ‌تاپ‌ها، می‌توانید باتری را مدار خارج کنید. در روش اول، ابتدا باید روی «Control Panel» و در ادامه روی گزینه Device Manager کلیک کنید. در ادامه، به بخش Batteries بروید و گزینه‌ی Microsoft ACPI Compliant Control Method Battery را در حالت Disable قرار دهید.

از مدار خارج کردن باتری لپ‌تاپ

اگر لپ‌تاپ لنوو یا لپ تاپ HP دارید، می‌توانید با نرم‌افزار‌های Energy Manager و HP Peak Power Manager باتری را از مدار شارژ خارج کنید. البته نرم‌افزارهای دیگری هم وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید فرایند شارژ باتری لپ‌تاپ خود را کنترل کنید. این نرم‌افزار‌ها به طور خودکار فرایند شارژ را قطع نمی‌کنند؛ اما اگر شارژ دستگاه از مقدار مشخصی افزایش پیدا کند، به شما هشدار می‌دهند آداپتور برق را از لپ تاپ جدا کنید.

جمع‌بندی

شما با از مدار خارج کردن باتری کمک بزرگی به افزایش عمر باتری لپ تاپ خود می‌کنید. استفاده از این روش بسیار ساده است و از طریق تنظیمات لپ تاپ خود می‌توانید آن را انجام دهید. البته برای لپ تاپ‌های لنوو و HP نرم‌افزارهایی وجود دارند که با استفاده از آن می‌توانید باتری را از مدار خارج کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات