راهنمای پیدا کردن کد پستی

جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
خرید اینترنتی با پست
امروزه برای تکمیل بسیاری از فرم‌ها باید کد پستی معتبر متناسب با آدرس ارائه کنیم. اما اگر کد پستی محلی را نداریم، چطور آن را به‌دست آوریم؟
تبلیغات

بدون شک یکی از نکات مهم در خرید امن از فروشگاه های اینترنتی ارائه‌ی کد پستی دقیق است. از سویی دیگر ممکن است درحال پر کردن فرمی باشید که نیاز به آدرس دقیق دارد و به محل واردکردن کد پستی که می‌رسید یا به آن دسترسی ندارید یا کد پستی قدیمی روی کارت ملی‌تان را دارید که اکنون مطمئن نیستید معتبر است یا خیر.

زمانی امکان دریافت کد پستی ازطریق ارسال شماره تلفن ثابت یک ساختمان به سرشماره پیامکی ۷۰۸۷ وجود داشت و البته که همیشه امکان مراجعه حضوری به دفاتر پستی نزدیک محل سکونت هم وجود دارد؛ اما با توجه به زندگی‌های پرمشغله امروز راه چندان مطلوبی به‌نظر نمی‌رسد.

در این مطلب قصد داریم درگاه خدمات الکترونیک GNAF شرکت ملی پست را معرفی کنیم که با کمک آن می‌توانید کد پستی به‌روز و جدید هر آدرسی را دریافت کنید. مثل همیشه با زومیت همراه باشید.

چگونه کد پستی را پیدا کنیم؟

برای دریافت کد پستی به صورت غیرحضوری هم مانند پیگیری مرسولات پستی پلتفرمی جداگانه وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. برای این‌کار به پرتال شرکت ملی پست به آدرس درگاه خدمات GNAF بروید و مراحل زیر را ادامه دهید تا کد پستی دقیق خود را دریافت کنید.

در این پلتفرم به دو روش می‌توانید کد پستی را پیدا کنید: یکی از روی نقشه و با انتخاب موقعیت مکانی مدنظر و دیگری ازطریق وارد کردن آدرس. استفاده ترکیبی از این دو قابلیت نیز منعی ندارد؛ برای مثال می‌توانید استان و شهر و حتی خیابان را وارد کنید و سپس از روی نقشه موقعیت مکانی دقیق را انتخاب کنید.

مرحله اول: وارد وب‌سایت درگاه الکترونیکی GNAF بشوید و صبر کنید بارگذاری آن کامل شود. سپس روی دکمه «یافتن کد پستی» بزنید.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

مرحله دوم: به صفحه جدیدی با یک نقشه منتقل می‌شوید، روی کادر گوشه بالا سمت راست بزنید.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

مرحله سوم: اکنون پنجره‌ی‌ جدیدی باز می‌شود که امکان جستجوی کد پستی با پیمایش نقشه را فراهم می‌کند. روی دکمه‌ی فیلتر بزنید تا جست‌وجو را براساس استان، شهرستان، محله و معبر محدود کنید.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

مرحله چهارم: با زدن روی دکمه‌ی فیلترها باید ابتدا استان و شهر را انتخاب کنید و سپس در کادر بالا ادامه‌ی آدرس، ازجمله اسم شهر و خیابان را تایپ کنید.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

در این قسمت، هر بخشی از آدرس را که تایپ می‌کنید، نتایج احتمالی منطبق با آن هم نمایش داده می‌شوند و می‌توانید درصورت مشاهده‌ی آدرس مد نظرتان در این لیست آن را انتخاب کنید.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

مرحله پنجم: بلافاصله بعد از کلیک روی آدرسی که در نتایج مشاهده می‌کنید، در سمت دیگر پنجره‌ای باز می‌شود که از شما می‌خواهد وارد حساب کاربری‌تان شوید تا بتوانید به کد پستی دسترسی پیدا کنید.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

اگر هم حساب کاربری ندارید، نگران نباشید، با زدن دکمه‌ی «برای دیدن نتایج وارد حساب کاربری شوید» پنجره‌ای باز می‌شود که در آن باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید تا کد تأیید برای شما ارسال شود.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

بعداز دریافت کد تأیید آن را وارد کنید و تمام؛ حالا می‌توانید کد پستی را به تفکیک طبقه و واحد مشاهده کنید. در نتایجی که مربوط به یک شماره پلاک مشاهده می‌کنید، اگر چندین واحد ثبت شده باشد، کدهای پستی از واحد شماره یک به بالا به‌ترتیب قابل مشاهده است.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

دسترسی به پلتفرم دریافت کد پستی GNAF ظاهراً محدود به آی‌پی کشور نیست و ایرانیان از سراسر دنیا می‌توانند با کمک این درگاه کد پستی دقیق خود را دریافت کنند.

چگونه کد پستی را ثبت کنیم؟

اگر آدرس خانه‌ی خود را وارد کردید و در موقعیت مکانی محل آدرس، کد پستی ثبت‌شده‌ای وجود نداشت، به راحتی می‌توانید درخواست کد پستی جدید بدهید؛ همچنین ممکن است خانه‌ی تازه‌سازی داشته باشید که هنوز کد پستی دریافت نکرده است. نگران نباشید، با ثبت درخواست کد پستی جدید در درگاه الکترونیک GNAF می‌توانید به‌راحتی کد پستی دریافت کنید.

مدت زمان بررسی درخواست کد پستی جدید به‌گفته‌ی وب‌سایت GNAF فقط ۷۲ ساعت در روزهای اداری خواهد بود؛ بنابراین، بعداز ۷۲ ساعت می‌توانید برای پیگیری درخواست خود اقدام کنید. پیش‌از رسیدن به مرحله پیگیری درخواست ابتدا باید درخواست کد پستی جدید را ثبت کنید؛ اما چگونه؟ درادامه مراحل درخواست کد پستی را بررسی می‌کنیم.

مرحله اول: در همان پنجره‌ای که آدرس‌ها را جست‌وجو می‌کنید، دکمه‌ای با نام «درخواست کد پستی جدید» تعبیه شده است، روی این دکمه بزنید تا فرم مربوط به ثبت درخواست کد پستی نمایش داده شود.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

اکنون می‌توانید در فرم سمت چپ در ردیف اول ابتدا استان، سپس شهرستان را انتخاب کنید و گزینه شهری یا روستایی را فعال کنید و شهر را پیدا کنید و درنهایت روی ادامه بزنید. دکمه‌ی ادامه زمانی فعال می‌شود که این ردیف‌ها را تکمیل کنید.

مرحله دوم: اگر وارد حساب کاربری‌تان نشده باشید در این مرحله از شما می‌خواهد شماره موبایلتان را وارد کنید تا پیامکی حاوی کد تأیید دریافت کنید، پس از وارد کردن کد می‌توانید به تکمیل اطلاعات درخواستی بپردازید.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

مرحله سوم: در این مرحله باید نام و نام‌خانوادگی، شماره تلفن و شماره ثابت را وارد کنید؛ سپس برای تکمیل باقی اطلاعات به پایین اسکرول کنید.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

در این بخش می‌توانید شرح نشانی را تایپ کنید یا با دکمه‌ی «انتخاب از روی نقشه» که با شماره (۲) مشخص شده است، موقعیت مکانی مدنظر خود را از روی نقشه پیدا و انتخاب کنید.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

در پایان اگر ساختمانی که نشانی آن را ثبت می‌کنید چندین واحد و چندین طبقه دارد می‌توانید با زدن روی دکمه به‌علاوه، شماره (۳)، واحدها را نیز تعریف کنید و اطلاعات دقیق آن‌ها را وارد کنید و در آخر روی ادامه بزنید.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

مرحله چهارم: در پایان صفحه‌ای مشاهده می‌کنید که فاکتور ثبت درخواست کد پستی جدید را نشان می‌دهد. در حال حاضر مبلغ هر درخواست ۲۰٬۰۰۰ تومان است. برای نهایی شدن درخواست باید روی دکمه‌ی پرداخت بزنید تا به صفحه پرداخت بانک منتقل شوید.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

همچنین، می‌توانید با زدن روی دکمه‌ای که در تصویر با شماره (۲) علامت زده شده است، فایل فاکتور را در قالب چاپ PDF دریافت کنید.

دریافت گواهی کد پستی

گاهی اوقات برای اثبات صحت کد پستی و نشانی و آدرس محل سکونت یا واحد تجاری، لازم است گواهی کد پستی تهیه کنید. برای مثال امروزه باید برای افتتاح حساب، دریافت وام، تأسیس شرکت و برخی کارهای اداری دیگر تأییدیه یا گواهی کد پستی دریافت کنید و آن را همراه با سایر مدارک تسلیم متصدی آن سازمان کنید.

یکی دیگر از امکانات درگاه خدمات الکترونیک GNAF دریافت گواهی کد پستی است که درادامه آن را بررسی می‌کنیم.

مرحله اول: در وهله‌ی اول وب سایت GNAF را باز کنید و از نوار منوی بالای صفحه، نشانگر موس را روی گزینه «خدمات» نگه‌ دارید تا زیرمنوی آن باز شود و سپس روی «خدمات دولت به مردم» بروید و از منوی بعدی روی «صدور گواهی کدپستی» بزنید و صبر کنید صفحه‌ی مربوط به آن بارگذاری شود.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

مرحله دوم: در این صفحه با توجه به نیاز خود می‌توانید در دو قالب مختلف گواهی کد پستی را درخواست کنید: دریافت گواهی یا ژئو گواهی.

مرحله سوم: در این مرحله باید کد پستی مدنظر خود را وارد کنید. حتی می‌توانید چندین کد پستی را انتخاب کنید و برای همه‌ی آن‌ها گواهی دریافت کنید. توجه داشته باشید که در صورت معتبر نبودن کد پستی ادامه‌ی مراحل امکان‌پذیر نخواهد بود. اکنون، کد پستی معتبر را وارد کنید و روی دکمه‌ی «ادامه» بزنید.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

اگر وارد حساب کاربری‌تان نشده باشید، در این مرحله باید شماره موبایلتان را وارد کنید و وارد حساب کاربری شوید.

مرحله چهارم: در مرحله بعدی مشخصات کد پستی را وارد می‌کنید که شامل آدرس دقیق و اطلاعات نشانی می‌شود. در پایان روی دکمه «تأیید و دریافت فاکتور» بزنید.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

مرحله پنجم: در این مرحله فاکتور و شماره‌ی آن را مشاهده می‌کنید که برای پیگیری‌های بعدی به آن نیاز خواهید داشت؛ اما برای تکمیل فرایند درخواست باید مبلغ فاکتور را پرداخت کنید. بنابراین، روی گزینه تأیید بزنید تا دکمه «پرداخت» فعال شود و سپس انتخابش کنید.

وب‌سایت GNAF دریافت کد پستی

درمقابل دکمه پرداخت، آیکون چاپگر وجود دارد که با زدن روی آن فاکتور به صورت فایل PDF برای چاپ آماده می‌شود؛ آن را ذخیره کنید.

جمع‌بندی

جدای از درگاه GNAF برای دریافت کد پستی به صورت غیرحضوری، امکان مراجعه‌ی حضوری به دفاتر پستی معتبر وجود دارد؛ اما علاوه‌بر هزینه‌ی بیشتر، زمان زیادی از شما می‌گیرد. درحالی که با استفاده از این درگاه الکترونیک می‌توانید به‌راحتی در سریع‌ترین زمان ممکن کد پستی معتبر خود را دریافت کنید.

سوالات متداول زومیت

  • آیا کد ملی و کد پستی با یکدیگر مرتبط هستند؟

    خیر، کد ملی مشخصات فردی را نشان می‌دهد درحالی که کد پستی نشان می‌دهد موقعیت مکانی یک آدرس کجاست. اعضای یک خانواده با کد ملی متفاوت، کد پستی یکسان دارند و در صورت تغییر محل سکونت کد پستی تغییر می‌کند.

  • آیا می‌توان کد پستی رند را جایه‌جا کرد؟

    خیر، کدهای پستی براساس تقسیمات کشوری و منطقه‌ای اختصاص می‌یابند و امکان تغییر و جایه‌جایی آن وجود ندارد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات