راهنمای خرید امن از فروشگاه های اینترنتی

دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
راهنما و نکات مهم پیش از انجام خرید اینترنتی
خرید از فروشگاه‌های اینترنتی همانند دیگر روش‌ها همواره ایمن نیست در ادامه به بررسی نکاتی لازم برای خرید اینترنتی خواهیم پرداخت.
تبلیغات

خرید اینترنتی این روزها به یک عادت محبوب بدل شده است و بسیاری، سادگی آن را به صرف زمان در بازارها ترجیح می‌دهند؛ اما هر نوع خریدی خطرات و چالش‌های خود را دارد که خریدار باید پیش از انجام با آن‌ها آشنا شود. فراموش نکنید سرویس‌های جستجوی کالا و مقایسه قیمت مانند بخش محصولات زومیت تنها اطلاعات را به شما ارائه می‌کنند و مسئولیتی در قبال عملکرد جاری فروشگاه‌ها ندارد از این رو با دقت نکات ذکر شده در ادامه را مطالعه کنید تا خرید لذت‌بخش‌تری داشته باشید.

انتخاب فروشگاه اینترنتی برای خرید امن
خرید از کدام فروشگاه امن‌تر است؟

بررسی نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) و دیگر مجوزها

نماد اعتماد الکترونیکی یا همان اینماد، مهم‌ترین مجوزی که یک کسب‌وکار در فضای مجازی ملزم به دریافت آن است. این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با احراز هویت فردی و کسب‌وکار انجام می‌شود. این نماد عموما در بخش پایینی وب‌سایت فروشگاه‌ها (بخش فوتر) قرار دارد و باید کلیک روی آن شما را به صفحه‌ی فروشگاه مذکور در وب‌سایت اینماد هدایت کند. شما همچنین می‌توانید با مراجعه به آدرس وب‌سایت اینماد وضعیت فروشگاه‌ها را با وارد کردن دامنه‌ی‌ آن‌ها مشاهده کنید.

اینماد و مجوز های صنفی فروشگاه های اینترنتی
بررسی نماد‌ها و مجوزهای یک فروشگاه اینترنتی

سابقه‌ی فعالیت فروشگاه، سوابق پاسخ‌گویی به شکایات طرح شده در اینماد، آدرس و لیست خدماتی که فروشگاه مجاز به ارائه‌ی آن است را در صفحه‌ی اینماد مشاهده خواهید کرد. همچنین در بخش پایینی صفحه اینماد فروشگاه امکان ثبت شکایت و گزارش تخلف وجود دارد. فروشگاه‌هایی که سابقه‌ی بیشتر و سابقه‌ی پاسخگویی بهتری دارند گزینه‌های مناسب‌تری برای خرید هستند. فراموش نکنید داشتن اینماد به تنهایی دلیلی بر اعتبار یک فروشگاه نیست و تنها یک فیلتر اولیه برای اعتبارسنجی است. تمام فروشگاه‌های فعال در بخش محصولات زومیت دارای اینماد هستند.

مجوز کشوری کسب‌وکار مجازی را احتمالا در فروشگاه‌های کمتری خواهید دید؛ این مجوز توسط اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی صادر می‌شود. این نماد نیز عموما در بخش انتهایی وب‌سایت فروشگاه و درکنار نماد اعتماد الکترونیکی قرار می‌گیرد و با کلیک روی آن باید مشخصات مجوز نماید داده شود. نماد ساماندهی نیز به عنوان آخرین نماد از اهمیت کمتری در بحث فروشگاه‌های اینترنتی دارد. اگر قصد خرید از اپلیکیشن‌ یک فروشگاه را دارید نیز این موارد باید بررسی شود.

انتخاب فروشگاه‌های شناخته‌شده‌تر و باسابقه

فروشگاه‌های شناخته‌شده‌ و‌ قدیمی شاید محصولات را با قیمت بالاتری نسبت به رقبای کوچک‌تر به فروش برسانند اما خطر خرید ناموفق در آن‌ها عموماً کم‌تر است. تیم پشتیبانی بزرگ‌تر با دسترسی بیشتر، منابع مالی بیشتر برای جبران خسارت و حفظ برند از دلایل توصیه به خرید از فروشگاه‌های شناخته‌شده‌ است. الزاماً تازه‌تأسیس بودن یک فروشگاه به منزله‌ی نامعتبر بودن آن نیست و فروشگاه‌های بزرگ نیز گاهی تخلف‌ می‌کنند. در صورتی که از فروشگاه ناآشنایی خرید می‌کنید که نه خود سابقه خرید از آن را دارید و نه از نزدیکان شما، بهتر از موارد زیر را با دقتی دو چندان دنبال کنید.

فریب قیمت‌های غیرمنطقی را نخورید

پیش از خرید حتما به منطقی بودن قیمت کالا توجه کنید؛ پایین‌تر بودن ملموس قیمت محصول نسبت به عرف بازار به عنوان یک زنگ خطر مطرح است. پس از بررسی فروشگاه حتما طی تماسی با آن‌ها از موجود بودن محصول، مشخصات دقیق آن (احتمال اشتباه در ورود اطلاعات) و به‌روز بودن قیمت اطمینان کسب کنید. ارزان‌فروشی باید منطقی باشد پس مراقب باشید!

گاهی ممکن است محصول اپن باکس،‌ دست دوم و مواردی از این دست باشد که فروشگاه به اشتباه ذکر این مورد در صفحه محصول را فراموش کرده است.

تصمیم‌‌ گیری و انتخاب کالای ارزان
ممکن است ارزانی بیش از حد شما را گمراه کند

با توجه به نوسان قیمت ارز و به‌روز نبودن برخی فروشگاه‌ها حتما پیش از پرداخت و خرید با تماس از موجود بودن کالا و قیمت آن اطمینان حاصل کنید. زیرا برگشت وجه در صورت پرداخت گاهی چند روز زمان می‌برد.

مطالعه نظرات کاربران و خریداران پیشین

یکی از راه‌های مهم و ارزشمند شناخت بهتر فروشگاه، بررسی نظرات کاربران در سرویس‌های مقایسه قیمت و مشخصات مانند بخش محصولات زومیت، شبکه‌های اجتماعی (صفحه اینستاگرام، تلگرام و ...) و بررسی کاربران در گوگل است؛ در آینده نزدیک همه فروشگاه‌های اینترنتی در بخش محصولات زومیت صفحه‌‌ خواهند داشت تا کاربران تجربه‌ی خرید و مشکلاتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند؛ همچنین فروشگاه‌ها نیز قادر به پاسخگویی به سوالات، انتقادادت و پیشنهادات کاربران خواهند بود. توصیه می‌شود حتما به نوع گزارش‌ها و تعداد و زمان‌های ثبت آن‌ها توجه کنید. چگونگی پاسخ تیم پشتیبانی و تلاش آن‌ها برای رفع مشکل را نیز در بررسی خود درنظر بگیرید. فروشگاهی که برای کسب‌وکار خود ارزش قائل باشد مشتریانش را سرمایه‌ می‌دانند.

بررسی روش‌های پرداخت؛ پرداخت در محل نشانه‌ی خوبی است

در صورتی که فروشگاه جدیدی را برای خرید انتخاب کرده‌اید که شناخت و تجربه‌‌ی خریدی از آن ندارید توصیه می‌‌شود که پرداخت در محل را انتخاب کنید. امکان پرداخت در محل (حداقل برای شهر فروشگاه) یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود؛ با این روش شما در صورت تخلف، سرمایه‌ی مالی خود را از دست نداده‌اید. تا حد امکان از پرداخت کارت‌به‌کارت پرهیز شود و اگر فروشگاهی فاقد پرداخت در محل بود از پرداخت الکترونیکی با درگاه معتبر و مورد تأیید شاپرک (آدرس دامنه شامل shaparak.ir، رعایت پروتکل SSL و استفاده از https در آدرس درگاه) استفاده کنید.

پرداخت اینترنتی، حضوری و پرداخت در محل در خرید از فروشگاه اینترنتی
انتخاب روش پرداخت امن

سعی کنید همیشه تصویری از رسید‌های پرداخت اینترنتی را نیز در اختیار داشته باشید.

توجه به زمان ارسال و تحویل

بسیاری از شکایت‌‌هایی که برای فروشگاه‌ها ثبت می‌شود به دلیل تأخیر در تحویل کالا است؛ از این رو حتماً در صفحه محصول و پیش از خرید زمان خرید را مشاهده کنید یا از طریق صفحه‌ای با عنوانی مثل قوانین ارسال کالا یا قوانین خرید کالا در وب‌سایت فروشگاه از زمان ارسال کالا آگاه شوید. در صورتی که زمان ارسال کالا را در وب‌سایت پیدا نکردید حتما از طریق تماس تلفنی یا دیگر راه‌های ارتباطی پیش از ثبت سفارش از این مسئله اطمینان حاصل کنید.

همچنین از پیش‌‌خرید تا حد ممکن دوری کنید؛ منظور پرداخت وجه برای دریافت کالا در زمانی فراتر (مثلا ۲۰ روز) از حالت عادی است. خرید از وب‌سایت‌هایی که پرداخت بیعانه (بخشی از قیمت کالا) برای ارسال کالا را الزامی می‌دانند نیز در اولویت اول خرید قرار ندهید.

زمان استاندارد ارسال کالای فروشگاه‌ها ۱ تا ۲ روز کاری برای شهرهای نزدیک (ارسال عادی) و ۲ تا ۴ روز کاری برای شهرهای دیگر است. بسیاری از فروشگاه‌ها ارسال با پیک در شهرهای خود را نیز ارائه می‌‌کنند که عموماً با پرداخت در محل همراه است. در صورت استفاده از روش ارسال پستی حتما کد مرسوله را از فروشگاه دریافت کنید تا بتوانید بهتر وضعیت مکانی مرسوله را دنبال کنید. فروشگاه‌هایی که دارای صفحه‌ی پیگیری سفارش برای بررسی مستقیم کد مرسوله یا وضعیت سفارش هستند اطمینان خرید بیشتری ایجاد می‌کنند.

دارا بودن کد رجیستری

رجیستری گوشی و چک کردن آن در سامانه همتا
رجیستر نشده ممنوع

این روزها تقریبا اکثر گوشی‌‌هایی که در فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسند دارای کد رجیستری هستند اما حتما پیش از خرید به ذکر این مورد در صفحه‌ی محصول موردنظر دقت کنید و در صورت اشاره نشدن به مساله این مورد را از فروشگاه جویا شوید. کد رجیستری باید همراه کالا به شما تحویل داده شود. برای فعال کردن دستگاه از راهنمای سامانه همتا استفاده کنید. در فاز دوم رجیستری، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمندی که نیاز به سیم‌کارت دارند نیز مشمول این قانون شده‌اند.

بررسی گارانتی

کالای با گارانتی و بدون گارانتی
گارانتی‌دار یا بدون گارانتی؟

خرید کالای با گارانتی با وجود محدود بودن تعهد‌های برخی شرکت‌های گارانتی‌کننده توصیه می‌شود؛ حتما در صورتی که قصد خرید کالای بدون گارانتی را دارید از پشتیبانی کالا و فروشگاه موردنظر از گارانتی ۷ روزه بازگشت در فروش اینترنتی اطمینان حاصل کنید. برای مثال برخی کالا‌ها مانند پردازنده‌های اینتل ممکن است شامل گارانتی ۷ روزه نیز نشوند.

خرید کالای با گارانتی معتبر حداقل خیال شما را از مشکلات اولیه خرید راحت‌تر خواهد کرد. فراموش نکنید که برخی فروشگاه‌های اینترنتی ممکن است خود اقدام به گارانتی یک محصول بکنند که در حالت کلی نسبت به گارانتی معتبر و رسمی یک محصول اعتبار کمتری دارد.

دریافت کالا

پس از ثبت سفارش، فروشگاه باید فاکتوری به شما ارائه کند که در آن اطلاعات خریدار، اطلاعات فروشنده، اطلاعات محصول از جمله نام دقیق،‌ مدل، تعداد، شماره سفارش و تاریخ‌ دقیق صدور، مبلغ‌‌ها و گارانتی و خدماتی که فروشگاه متعهد به آن در آن ذکر شده است.

در زمان دریافت کالا اطلاعات فاکتور را با کالای دریافتی مطابقت دهید؛ مدل دقیق، رنگ و هرگونه مغایرت و مشکل در بسته‌بندی و مواردی از این دست را حتما با حوصله در زمان دریافت کالا بررسی کنید و در صورت مشاهده مشکل در اولین فرصت موضوع را به اطلاع فروشگاه برسانید. همچنین هرگونه مشکل پس از بازگشایی محصول را نیز در اولین فرصت و بدون تعلل به اطلاع فروشگاه برسانید تا فرآیند استفاده از شرایط بازگشت کالا و گارانتی ساده‌تر و سریع‌تر انجام شود.

این مطلب به صورت دوره‌ای برای افزایش نکات دیگر به‌روزرسانی خواهد شد...

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات