چگونه مرسولات پستی را پیگیری کنیم؟

شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
مطالعه 7 دقیقه
روش‌های مختلفی برای پیگیری وضعیت مرسوله‌های پستی و سازمانی وجود دارد. در این مقاله، انواع روش‌های رهگیری مرسولات شرکت پست را معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

با رواج‌یافتن خرید اینترنتی و همچنین افزایش تعداد کسب‌وکارها و مشاغل محلی و انفرادی فعال در زمینه‌ی فروش انواع کالا و راه‌اندازی آنلاین‌شاپ‌های خصوصی، حجم مبادلات بسته‌های پستی طی سال‌های اخیر چندین برابر شده و ازآنجاکه پست جزو معدود گزینه‌های پیش‌ روی کسب‌وکارها - به‌خصوص در شهرستان‌ها - برای ارسال کالاها است، ازاین‌رو نقل و انتقال مرسولات پستی از مبدأ تا مقصد فرایندی زمان‌بر خواهد بود.

زمان‌بر بودن این فرایند از آن جهت است که بسته‌ی پستی برای رسیدن به مقصد باید مراحل مختلفی را پشت‌سر بگذارد. اگر بسته از شهری به شهری دیگر در حال ارسال باشد، ابتدا باید از نقاط مبادله‌ی اصلی هر شهر عبور کند و به منطقه‌ی پستی نزدیک نشانی مقصد برسد. سپس، نامه‌رسان آن را به صاحبش تحویل دهد. تمامی این مراحل شاید بسته به نشانی تحویل‌گیرنده چندین‌بار تکرار شود؛ بنابراین، این فرایند می‌تواند مدت‌ زیادی طول بکشد و گاهی روند توزیع بسته در یک مرحله به‌دلیل بروز مشکلاتی متوقف شود.

چنانچه می‌خواهید بدانید که بسته‌ پستی شما کجا است؟‌ باید بگویم که شرکت پست، سامانه‌ای دارد تا گیرنده نامه بتواند با وارد‌کردن مشخصاتی مانند کد رهگیری پست یا شماره‌ی مرسوله، کد ملی و شماره موبایل و با استفاده از روش‌های مختلف، وضعیت بسته را رهگیری یا مشکلات آن را پیگیری کند.

با واردکردن کد رهگیری می‌توان به اطلاعات لحظه‌ی فرایند ارسال مرسوله توسط پست، مانند موقعیت فعلی، تاریخ و ساعت ورود و خروج از نقاط مبادلات پستی و همچنین موقعیت و مشخصات نامه‌رسان دسترسی پیدا کرد. افزون‌براین از طریق سامانه رهگیری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، می‌توان جزئیات کامل‌تری از مشخصات هر مرسوله از جمله نوع مرسوله، محتویات، وزن و ریزهزینه‌ی پستی را نیز مشاهده کرد.

در این مقاله، ضمن نحوه‌ی رهگیری مرسولات پستی، انواع روش‌های موجود برای رهگیری بسته‌های پستی را شرح می‌دهیم.

پیگیری مرسولات پستی با کد رهگیری

این روش برای پیگیری مرسولات عادی و غیرسازمانی کاربرد دارد. هنگامی‌ که فرستنده، چه شخص چه فروشگاه، بسته‌ای را تحویل پست می‌دهد، مشخصات گیرنده، از‌جمله شماره‌ی موبایل شما را نیز به پست اعلام می‌کند و شرکت پست شماره‌ی مرسوله را به شماره‌ی موبایل شما پیامک و وضعیت لحظه‌ای مرسوله را اطلاع‌رسانی می‌کند. در این‌ صورت، نیازی به رهگیری آن نخواهید داشت.

در صورتی که هیچ پیامکی از سمت پست برای اطلاع از وضعیت لحظه‌ای مرسوله دریافت نکرده‌اید یا اینکه می‌خواهید جزئیات بیشتری از وضعیت مرسوله مشاهده کنید، با در دست داشتن کد رهگیری یا همان شماره‌ی مرسوله از سوی فرستنده، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به وب‌سایت tracking.post.ir مراجعه کنید.
  • در کادر مشخص‌شده، شماره‌ی مرسوله یا کد رهگیری را وارد و گزینه‌ی جست‌وجو را انتخاب کنید.
رهگیری مرسولات پستی با استفاده از شماره مرسوله
  • در این صفحه، می‌توانید موقعیت فعلی و وضعیت مرسوله و زمان اعلام وضعیت را مشاهده کنید. همچنین، اگر بسته به نامه‌رسان تحویل داده‌ شده باشد، می‌توانید نام و تصویر او را با کلیک روی «مشاهده‌ی اطلاعات نامه‌رسان» مشاهده کنید.
رهگیری مرسولات پستی با استفاده از کد پیگیری

در برخی موارد، خود فروشنده پیامک حاوی کد پیگیری را پس از تحویل به پست از طریق سامانه پیامکی خود به شما ارسال می‌کند تا خودتان با مراجعه به سامانه رهگیری پست، وضعیت مرسوله‌ی خود را مشاهده کنید. در صورت عدم دریافت پیامک، این کد رهگیری در پنل کاربری و در بخش سفارش‌های فروشگاه اینترنتی قابل مشاهده است.

رهگیری پیامکی مرسوله پستی

پیگیری مرسولات پستی با کد ملی

اگر نوع مرسوله‌ی شما از نوع مدارک هویتی و کارت و اسناد مالکیت باشد که ارگان‌های قضایی و انتظامی آن‌ها را صادر می‌‌کنند، پست برای آسان‌تر شدن فرایند پیگیری، سامانه‌ای جداگانه در نظر گرفته است که تنها با ارائه شماره‌های خاصی مانند کد ملی و شماره‌ی پلاک و شماره‌ی پرونده می‌توانید وضعیت ارسال آن‌ها را پیگیری کنید.

  • به وب‌سایت najatracking.post.ir مراجعه کنید.
  • در قسمت اول، نوع سند را انتخاب کنید.
پیگیری مرسولات دولتی پست
  • بسته به نوع سند انتخابی، کد ملی یا شماره‌ی پلاک یا شماره‌ی پرونده را وارد و پس از واردکردن کد امنیتی، روی گزینه‌ی جست‌وجو کلیک کنید.
پیگیری مرسولات سازمانی پست

پیگیری مرسولات پستی با شماره موبایل

اگر نوع مرسوله‌ی شما از نوع سیم‌کارت است، با وارد‌کردن شماره‌ی سیم‌کارت خریداری‌شده می‌توانید از وضعیت تحویل سیم‌کارت خود مطلع شوید. توجه کنید استفاده از روش شماره‌ی موبایل فقط برای رهگیری این نوع از مرسوله کاربرد دارد و برای سایر مرسوله‌ها امکان پیگیری با استفاده از شماره‌ی موبایل وجود ندارد.

  • به وب‌سایت najatracking.post.ir مراجعه کنید.
  • در قسمت اول، نوع سند را روی رهگیری سیم‌کارت تنظیم کنید.
پیگیری مرسولات دولتی پست
  • در کادر اول، اپراتور را انتخاب و در کادر بعدی شماره‌ی موبایل را بدون صفر وارد کنید. پس از وارد‌کردن کد امنیتی، روی گزینه‌ی جست‌وجو کلیک کنید.
پیگیری ارسال سیم کارت از پست

مشاهده اطلاعات بسته پستی

اگر می‌خواهید جزئیات بیشتری از مرسوله در حال حمل را مشاهده کنید، با داشتن کد رهگیری، مراحل زیر را دنبال کنید:

    • به وب‌سایت tracking.post.ir مراجعه کنید.
      • در کادر مشخص‌شده، شماره‌ی مرسوله یا کد رهگیری را وارد و گزینه‌ی جست‌وجو را انتخاب کنید.
رهگیری مرسولات پستی با استفاده از شماره مرسوله
  • در آخرین ردیف اگر گزینه‌ی تولید بارکد پستی را مشاهده می‌کنید روی لینک مقابل آن یعنی «مشاهده جزئیات بیشتر» کلیک کنید.
وضعیت لحظه‌ ای مرسوله پستی
  • هم‌اکنون در این صفحه می‌توانید اطلاعات کامل بسته شامل نوع سرویس، محتویات مرسوله، وزن، تاریخ و ساعت تحویل به‌ پست و اداره‌ی مربوطه و در نهایت ریزهزینه‌های پستی شامل کرایه، مالیات، سهم پست و جمع کل هزینه‌ها را مشاهده کنید.
مشاهده جزییات مرسوله پستی

پیگیری بسته‌های پستی می‌تواند به شما کمک کند که در مراحل مختلف از وضعیت بسته‌ی خود مطلع شوید. همچنین اگر بسته‌ی پستی شما حاوی مدارک بود و آن را با این روش‌ها پیدا نکردید، با مراجعه به مقاله‌ی پیدا کردن مدارک گم‌شده با کمک سایت شرکت پست آن‌ را پیگیری کنید.

سوالات متداول زومیت

  • کد رهگیری یا شماره‌ی مرسوله را از کجا پیدا کنیم؟

    شرکت پست شماره‌ی مرسوله را پس از تحویل‌گرفتن بسته به شماره‌ی موبایل شما پیامک و وضعیت لحظه‌ای مرسوله را اطلاع‌رسانی می‌کند. اگر پیامک حاوی کد پیگیری پست برایتان ارسال نشده، باید از فرد فرستنده بارکد پستی مرسوله را اخذ کنید که معمولاً عددی ۲۰ یا ۲۴ رقمی است. اگر از فروشگاه اینترنتی خرید کرده‌اید، فروشنده باید پیامک حاوی کد رهگیری را پس از تحویل به پست برایتان پیامک کند یا اینکه از ناحیه‌ی کاربری خود در فروشگاه و ورود به قسمت سفارش‌ها، شماره‌ی مرسوله‌ی پستی را مشاهده کنید.

  • آیا امکان رهگیری مرسوله ازطریق پیامک وجود دارد؟

    خیر، در گذشته با ارسال شماره‌ی مرسوله به شماره‌ی ۲۰۰۰۴۴۱ امکان پیگیری وجود داشت؛ اما اکنون این شماره برای رهگیری مرسولات پستی غیرفعال است و وضعیت مرسوله‌ی پستی به‌طور خودکار به شماره‌ی موبایل گیرنده و از سرشماره‌های مختلف ارسال می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات