چطور با اکانت‌های ظرفیتی ایکس‌باکس و پلی‌استیشن، یک بازی را روی چند کنسول اجرا کنیم؟

شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
بازی اسپایدرمن مایلز مورالس در پلی استیشن 5
در این مقاله انواع اکانت‌های ظرفیتی برای PS4 و PS5 و انواع ایکس باکس از جمله سری اس و ایکس را مورد بررسی قرار داده‌ایم.
تبلیغات

اگر قصد خرید بازی برای کنسول‌های پلی استیشن یا ایکس باکس را دارید، مطمئناً به فروشگاه‌های مختلفی در این زمینه سر زده‌اید و از قیمت بالای بازی‌ها تعجب کرده‌اید. البته قیمت‌های مورد بحث با توجه به قیمت‌گذاری جهانی آن‌ها و قیمت بالای دلار در ایران طبیعی است؛ اما چاره چیست؟ باید بازی کردن را فراموش کنیم یا دنبال راه‌حل باشیم؟

یکی از این راه‌حل‌ها اجاره‌ی دیسک‌های فیزیکی بازی‌ها از فروشگاه‌های مختلف است؛ اما اگر کنسول شما پلی استیشن ۵ دیجیتال یا ایکس باکس سری اس باشد چه؟ این کنسول‌ها از دیسک بازی‌ها پشتیبانی نمی‌کنند و همچنین اگر نتوانید در مدت مشخصی بازی کرایه‌ای را تمام کنید، مجبور به پرداخت هزینه‌ی مجدد برای کرایه‌ی بازی خواهید شد‌. اجاره‌ی دیسک بازی‌ با اینکه در همه‌ی کنسول‌ها امکان‌پذیر نیست، شاید روش ارزان‌تری نسبت به خرید بازی باشد، اما آیا از تهیه‌ی اکانت‌های ظرفیتی یا اشتراکی ارزان‌تر تمام می‌شود؟

اکانت ظرفیتی چیست؟

در این زمان و در کشور ایران بهترین راه‌حل برای تجربه‌ی بازی‌های مختلف روی کنسول، استفاده از اکانت‌های ظرفیتی یا اشتراک‌های ماهانه است. بعضی از کاربران این اکانت‌ها را با اکانت‌های هکی موجود در بازار اشتباه می‌گیرند؛ اما باید به شما بگوییم که این دو کاملاً با هم فرق می‌کنند. برای درک بهتر بیایید اکانت‌های هکی، ظرفیتی و اشتراکی را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم.

اکانت‌های هکی

اکانت‌های هکی که ما شدیداً توصیه می‌کنیم هیچ‌وقت سمت آن‌ها نروید، در واقع اکانت‌های دزدیده‌شده‌ی اشخاص حقیقی در سراسر دنیا هستند و اگر آن شخص، دزدیده شدن حساب خود را به سونی اطلاع داده باشد، به محض آنلاین شدن کنسول، اکانت یا دستگاه شما بن (غیرقابل دسترس) می‌شود و خارج کردن آن‌ از این وضعیت دشوار خواهد بود؛ درواقع به‌همین دلیل است که وقتی فروشگاهی چندین بازی را با قیمت بسیار مناسب روی دستگاه شما نصب می‌کند، از شما می‌خواهد که هرگز کنسول را به اینترنت وصل نکنید.

استفاده از اکانت‌های هکی در هیچ‌جای دنیا توصیه نمی‌شود اما متأسفانه برخی کاربران به‌دلیل قیمت بالای بازی‌ها، همچنان به‌دنبال نصب بازی ازطریق چنین اکانت‌هایی هستند. معمولاً در یک اکانت هکی تعداد زیادی بازی وجود دارد و قیمت آن‌ها نیز با توجه به قیمت اصلی بازی‌ها، بسیار اقتصادی و وسوسه‌کننده به‌نظر می‌رسد؛ از این رو بازار این اکانت‌ها خصوصاً در ایران داغ است، اما با توجه به سیاست‌های جدید سونی، کنسول‌های زیادی به‌دلیل استفاده از چنین روش‌هایی برای تجربه بازی‌ها، بن شده‌اند.

اکانت‌‌های ظرفیتی

همان‌طور که گفتیم بهترین راه برای در امان ماندن از بن شدن کنسول و هزینه‌ی زیاد بازی‌ها، استفاده از اکانت‌های ظرفیتی است. اکانت‌‌های ظرفیتی در کنسول‌های سونی و مایکروسافت وجود دارند و تنها روش استفاده از آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

اکانت‌های ظرفیتی روش‌هایی رسمی و قانونی از سوی شرکت‌های سونی و مایکروسافت هستند تا چند کاربر به‌طور همزمان بتوانند از یک بازی لذت ببرند. این اکانت‌ها برای کنسول‌های سونی با ظرفیت‌های ۱، ۲ و ۳ شناخته می‌شوند و در کنسول‌های مایکروسافت ظرفیت‌های کامل، هوم و غیرهوم نام‌گذاری شده‌اند.

اگر در حال حاضر عنوانی را روی اکانت خود خریداری کرده‌اید، می‌توانید با وارد کردن اکانت خود در کنسول دیگری، آن بازی را تحت شرایطی که در ادامه خواهیم گفت، به‌طور همزمان روی دو دستگاه تجربه کنید.

اگر هنوز روی اکانت خود بازی ندارید، باید بدانید که تبدیل بازی به‌ ظرفیت‌های مختلف و اشتراک‌گذاری آن با سایر کاربران، به‌شرطی امکان‌پذیر است که ابتدا بازی مورد نظر را خریداری کرده باشید و در اکانتتان موجود باشد؛ از این رو خرید جداگانه‌ی تنها یک ظرفیت کار عاقلانه‌تری محسوب می‌شود.

مزیت مهم اکانت‌های دارای بازی ظرفیتی، قیمت آن‌ها است. شما به‌راحتی می‌توانید با پرداخت نصف قیمت اصلی بازی یا کمتر، آن را برای همیشه داشته باشید و نگران آنلاین شدن کنسول نیز نباشید؛ زیرا این اکانت‌ها کاملاً قانونی هستند.

ps5

اکانت‌های دارای اشتراک

فارغ از اکانت‌های ظرفیتی، شما می‌توانید در کنسول‌های سونی اشتراک‌های پلاس و در کنسول‌های مایکروسافت اشتراک‌های گیم پس را تهیه کنید. این اشتراک‌ها هم روی اکانت شخصی شما فعال می‌شوند و هم به‌صورت جداگانه در فروشگاه‌های اینترنتی (با نام‌ کاربری و رمز عبور جداگانه) موجود هستند. خرید اکانت جداگانه از فروشگاه‌های معتبر هیچ ضرری ندارد و قیمت آن با توجه به فعال کردن اشتراک روی اکانت خودتان بصرفه‌تر است.

در اکانت‌های دارای اشتراک پلاس یا گیم‌پس، مقدار قابل‌ توجهی بازی‌ (شامل بازی‌های انحصاری) وجود دارد که به‌صورت ماهانه نیز آپدیت می‌شوند؛ یعنی تنها با پرداخت هزینه برای خرید یک اشتراک، می‌توانید به مدت مشخصی از تمام بازی‌های موجود در لیست بهره ببرید و نیازی به هزینه‌ی مجدد برای خرید بازی‌ها نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله‌ی آموزش راه‌اندازی و استفاده از گیم پس نیز مراجعه کنید.

در فروشگاه‌های معتبر ایرانی، اشتراک‌های سونی به‌صورت گیفت کارت یا اکانت‌های جداگانه وجود دارند. حال با توجه به نیازتان، می‌توانید اشتراک‌های ماهانه یا سالانه را روی اکانت شخصی خودتان فعال کنید یا با خرید اکانت جداگانه که روش اقتصادی‌تری به‌حساب می‌آید، بازی‌های اشتراک پلاس سونی را تجربه کنید.

در کنسول‌های ایکس باکس نیز روش به‌ همین صورت است. فروشگاه‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند که اشتراک گیم پس مایکروسافت را هم روی اکانت شخصی خودتان فعال می‌کنند و هم اکانت‌های جداگانه‌‌ی دارای اشتراک را به‌فروش می‌رسانند. روش دوم مانند اشتراک سونی برایتان ارزان‌تر تمام می‌شود و اگر هدفتان چیزی جز تجربه‌ی بی‌دردسر بازی‌ها نیست، متوجه تفاوت خاصی نمی‌شوید.

اشتراک‌های سونی و مایکروسافت نیز مانند بازی‌ها، ظرفیتی هستند؛ یعنی می‌توان از یک اکانتِ دارای اشتراک، روی دو دستگاه استفاده کرد. این ظرفیت‌ها در کنسول‌های مایکروسافت همان کامل، هوم و غیرهوم شناخته می‌شوند و در کنسول‌های سونی نیز ظرفیت کامل (غیراشتراکی)، اکتیو و نات‌اکتیو نام دارند. برای اینکه بدانید هرکدام از آن‌ها چه ویژگی‌هایی ارائه می‌دهند، می‌توانید به توضیحات فروشنده یا سایتی که در حال خرید از آن هستید مراجعه کنید. ما در ادامه صرفاً در مورد ظرفیت‌های بازی‌ها صحبت خواهیم کرد.

ظرفیت‌ های پلی استیشن چه تفاوتی باهم دارند؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، استفاده از انواع ظرفیت های PS5 و PS4، یعنی استفاده از یک اکانت روی دو دستگاه. هنگامی که شما یک عنوان دیجیتال را روی اکانت خود خریداری کرده‌اید، می‌توانید با به اشتراک گذاشتن اکانت خود با دوست یا یکی از اعضای خانواده‌تان، به او نیز فرصت تجربه‌ی بازی مورد نظر را روی کنسول خودش بدهید.

این کار که کاملاً از نظر سونی قانونی است باعث می‌شود هزینه کمتری را برای تجربه بازی بپردازید. همچنین همیشه هم نیاز نیست تا فردی را که با شما در حال استفاده از یک اکانت است بشناسید، فقط باید قانون و قاعده‌ی این کار را رعایت کنید. از این رو فروشگاه‌های مختلفی که ظرفیت‌‌های PS5 یا PS4 را به گیمرهای غریبه می‌فروشند، نکات و راهنمایی‌های لازم را به خریداران ارائه می‌دهند.

اگر در وارد کردن و استفاده از اکانت‌های ظرفیتی یا دانلود بازی‌ها در کنسول‌های سونی مشکل دارید، توصیه می‌کنیم با آموزش تغییر DNS در پلی‌استیشن ۵، آن را رفع کنید.

ظرفیت ۱

ظرفیت‌های قانونی درنظرگرفته‌شده برای کنسول‌های سونی شامل ظرفیت ۲ و ۳ می‌شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت؛ اما ظرفیت ۱ چیست و آیا خرید آن کار درستی است؟

ظرفیت ۱ در واقع راهی برای دور زدن قانون‌های سونی محسوب می‌شود و در عمل فرقی با اکانت‌های هکی ندارد؛ فقط خطر استفاده از آن کمتر است. هنگامی که شما اکانت ظرفیت ۱ خریداری می‌کنید معمولاً زمان کمی برای دانلود بازی موجود در آن دارید و پس از این کار، حق آنلاین شدن را تا زمانی که بازی روی کنسول شما نصب است، ندارید.

game-locked-in-ps4

هنگامی که کنسول خود را به اینترنت متصل کنید بازی دانلودشده برای همیشه قفل خواهد شد؛ زیرا با روشی نصب شده است که از نظر سونی غیرقانونی محسوب می‌شود. ما پیشنهاد می‌کنیم که هرگز سمت چنین ظرفیتی نروید چون احتمال دارد باعث بروز مشکلاتی شود که در ادامه ارزشش را نخواهد داشت.

ظرفیت ۲

اکانت دارای ظرفیت ۲ روشی قانونی و گران‌تر از ظرفیت ۳ برای تجربه‌ی بازی‌های مورد نظرتان است. برای استفاده از این ظرفیت در کنسول خود وارد اکانت خریداری‌شده شوید و پس از آن کنسول خود را به‌عنوان کنسول اصلی این اکانت تنظیم کنید. برای این کار در PS4 اکانت را پرایمری و در PS5 گزینه‌ی Console Sharing and Offline Play را فعال کنید.

فعال کردن پرایمری کنسول
Console Sharing and Offline Play

پس از این کار می‌توانید با سایر اکانت‌های موجود در کنسول که شامل اکانت شخصی خودتان نیز می‌شود به تجربه‌ی بازی‌ها بپردازید و تروفی‌ها و امتیازات بازی را روی اکانت خود دریافت کنید. اگر هنوز اکانت شخصی ندارید می‌توانید به مقاله‌ی آموزش ساخت اکانت در PS5 مراجعه کنید. مشکلات اکانت ظرفیت ۲ کمتر از سایر ظرفیت‌ها است؛ زیرا برای اکانت ظرفیت ۲ آنلاین یا آفلاین بودن کنسول اهمیتی ندارد و در هر دو حالت قابلیت اجرای بازی‌ها را دارید.

ظرفیت ۳

اکانت‌های ظرفیت ۳ از ظرفیت ۲ ارزان‌تر هستند که در ادامه دلایل آن را متوجه خواهید شد. اول از همه هنگامی که روی کنسول خود اکانت ظرفیت ۳ را وارد کنید، تنها با همین اکانت امکان تجربه‌ی بازی مورد نظر را دارید و از ثبت امتیازات روی اکانت شخصی خود محروم هستید.

دلیل دوم ارزان بودن این اکانت‌ها نیز به مسئله‌ی آنلاین بودن آن‌ها برمی‌گردد. شما برای بازی کردن با اکانت‌های ظرفیت ۳ نیاز به اتصال دائمی اینترنت دارید اما نه اینترنت پرسرعت با حجم بالا! تنها اتصال شما، حتی با سرعت پایین، کافی است؛ زیرا سونی هر چند دقیقه یک‌بار با تبادل چند کیلوبایت، لایسنس اکانت و بازی‌ای را که در حال تجربه‌ی آن هستید چک می‌کند.

ظرفیت‌های مختلف ایکس باکس و تفاوت آن‌ها

xbox-games

مایکروسافت با آوردن قابلیت GameSharing به کنسول‌های ایکس باکس از جمله کنسول‌های نسل نهمی این شرکت، باعث شد کاربران بتوانند با پرداخت هزینه‌ی کمتر، از اشتراک‌ گیم‌پس یا بازی‌های مختلف به‌صورت شراکتی استفاده کنند. در ادامه با روش‌های استفاده از این ظرفیت‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد:

ظرفیت کامل

اکانت دارای ظرفیت کامل بیشتر به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند شریکشان در تجربه‌ی بازی‌ها را خودشان انتخاب کنند. قیمت این اکانت‌ها از ظرفیت‌های هوم و غیرهوم به‌صورت جداگانه بیشتر است؛ اما در مجموع از دو اکانت هوم و غیرهوم باهم ارزان‌تر به‌حساب می‌آید و برای افرادی که می‌خواهند بازی یا اشتراک گیم‌پس را با دوستشان شریک شوند، گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود.

برای انجام این کار باید ابتدا اکانت را روی یک کنسول وارد کرده و آن کنسول را به عنوان دستگاه هوم ثبت کنید و سپس اکانت را روی کنسول دوم وارد کنید. در ادامه هنگامی که ظرفیت‌های هوم و غیر هوم را کاملاً شناختید، بهتر می‌توانید مراحل گفته شده را درک کنید.

ظرفیت هوم

زمانی که اکانت هوم خریداری می‌کنید، هنگام وارد کردن اکانت روی کنسول خود باید تیک گزینه‌ی Make This My Home Xbox را بزنید یا اگر تیک از قبل خورده باشد، دیگر نیاز نیست کاری انجام دهید و پس‌ از آن به‌‌راحتی می‌توانید بازی‌های مورد علاقه‌ی خود را دانلود کنید.

Make This My Home Xbox

دلیل قیمت بالاتر اکانت‌های هوم نسبت به غیرهوم، استفاده‌ی راحت‌تر آن‌ها است. مثلاً نیاز نیست به‌صورت سوییچ از اکانت استفاده کنید و تنها باید یک بار در آن Sign-in کنید و از تمام امکانات آن بهره ببرید.

ظرفیت غیرهوم

آخرین ظرفیت که غیرهوم نام دارد در عمل و کاربرد چیزی کمتر از دو ظرفیت قبلی ندارد؛ اما چون باید به‌صورت سوییچ کردن از آن استفاده کنید، قیمت اقتصادی‌تری دارد. شما پس از وارد کردن اکانت روی کنسول باید حواستان باشد که اکانت، کنسول فعلی را به‌عنوان دستگاه هوم نشناخته باشد و هر بار هم که کنسول را روشن می‌کنید باید یک بار در اکانت خریداری‌شده Sign-in کنید.

سپس می‌توانید به اکانت شخصی خود برگردید و بازی‌های دانلودشده را بدون هیچ مشکلی اجرا کنید. اکنون باید یاد گرفته باشید که چطور اکانت دارای ظرفیت کامل را نیز به اکانت‌های هوم و غیر هوم تبدیل کنید و از بازی کردن روی دو کنسول مختلف لذت ببرید.

امیدواریم که با خواندن این مقاله با ظرفیت‌های مختلف کنسول‌ها آشنا شده باشید. در پایان نیز باید بگوییم که استفاده از اکانت‌های ظرفیتی، به‌جز تفاوت‌های گفته‌شده، هیچ فرقی در کنسول‌های نسل هشتم و نهم سونی و مایکروسافت ندارد.

در پایان بد نیست یادآوری کنیم که برای بازی با کنسول‌ها علاوه‌بر اکانت‌های ظرفیتی و تهیه‌ی اشتراک‌ها، عناوین رایگانی نیز وجود دارند که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را دانلود کنید. ما قبلاً در زومیت بهترین بازی های رایگان پلی استیشن ۵ را نام بردیم که برخی از آن‌ها برای کنسول‌های مایکروسافت نیز در دسترس هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات