ویژگی‌های مهم موتور جست‌وجوی گوگل که باید از آن‌ها مطلع باشید

سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
موتور جستجوی گوگل
گوگل فقط یک موتور جست‌وجوی ساده نیست و قابلیت‌ها و امکانات فراوانی دارد که قصد داریم آن‌ها را به شما معرفی کنیم.
تبلیغات

عملکرد موتور جست‌وجوی گوگل فقط به پیدا کردن و‌ب‌سایت‌ها محدود نمی‌شود. شما می‌توانید از کادر جست‌وجوی این پلتفرم برای انجام محاسبات، دسترسی به اطلاعات پرواز و حتی کوک کردن ساز گیتار استفاده کنید.

در ادامه برخی از ویژگی‌های کم‌تر شناخته‌شده‌ی گوگل را به شما معرفی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

انجام محاسبات پایه یا پیشرفته

شما می‌توانید از کادر جست‌وجوی گوگل برای انجام محاسبات ساده و حتی پیشرفته استفاده کنید. با این‌کار نیازی به ماشین‌حساب گوشی یا کامپیوتر نخواهید داشت.

برای استفاده از قابلیت ماشین‌حساب گوگل ابتدا وارد صفحه‌ی اصلی این وب‌سایت شوید و فرمول موردنظرتان را در کادر جست‌وجو وارد کنید و سپس کلید اینتر را روی کیبورد خود فشار دهید.

به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید درصد مشخصی از یک رقم را به‌دست آورید می‌توانید به‌روش زیر عمل کنید:

20% of 39.57

درخواست فوق ۲۰ درصد از رقم ۳۹٫۵۷ را محاسبه کرده و نتیجه‌ی آن را به‌شما نشان خواهد داد. به‌همین روش می‌توانید سایر محاسبات را انجام دهید. در ادامه مثالی دیگر برای محاسبه ازطریق گوگل آورده شده است:

39.57+20%

با ارائه‌ی درخواست فوق به موتور جست‌وجوی گوگل، ۲۰ درصد عدد ۳۹٫۳۷ به آن اضافه خواهد شد.

تعریف کلمه‌ها را دریافت کنید

جست‌وجوگر گوگل می‌تواند به‌عنوان یک فرهنگ لغت عمل کند و به شما اجازه می‌دهد تعریف دقیق هر کلمه‌ای را دریافت کنید. این پلتفرم علاوه‌بر معانی مختلف برای یک کلمه، نحوه‌ی استفاده از آن در جمله‌ها را نیز نشان می‌دهد.

با وارد کردن موارد زیر در کادر جست‌وجوی گوگل می‌توانید از آن برای یافتن معنی کلمه‌ی موردنظر خود استفاده کنید. به‌عنوان مثال قصد داریم معنی Alacrity را پیدا کنیم و بدین‌منظور عبارت زیر را در گوگل وارد می‌کنیم:

define Alacrity
قابلیت تعریف کلمات در گوگل

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، گوگل به‌سرعت معنی کلمه و مثال‌هایی برای استفاده از آن در جمله‌ها را ارائه داده است.

پیدا کردن مکان‌های خاص در اطراف

اگر به‌تازگی به یک شهر جدید نقل مکان کرده‌اید و قصد دارید به کافه‌ای در نزدیکی خانه‌تان بروید، جست‌وجوگر محلی گوگل به شما کمک خواهد کرد. این ویژگی فهرستی از مرتبط‌ترین مکان‌های موردنظر شما را در نزدیکی جایی که هستید به شما نشان می‌دهد.

به‌عنوان مثال برای پیدا کردن کافه‌های مخصوص گیاه‌خواران در نزدیکی محل زندگی خود می‌توانید عبارت زیر را در گوگل جست‌وجو کنید:

vegan cafes near me

گوگل برای ارائه‌ی نتایج دقیق به درخواست‌ فوق، از داده‌های مربوط به موقعیت مکانی دستگاه شما استفاده می‌کند. شما می‌توانید از این روش برای پیدا کردن رستوران‌ها، پمپ بنزین‌ها، فروشگاه‌ها و موارد دیگر استفاده کنید.

پیدا کردن انواع فایل‌های خاص

اگر به‌دنبال فایلی با فرمت خاص هستید، می‌توانید از گوگل استفاده کنید. به‌عنوان مثال می‌توان از این موتور جست‌وجوگر برای پیدا کردن نمونه‌ی رزومه با فرمت PDF بهره گرفت. در ادامه دستور لازم برای پیدا کردن نمونه رزومه با فرمت پی دی اف را وارد نوار جست‌وجوی گوگل می‌کنیم:

Sample resume filetype:pdf
قابلیت پیدا کردن فایل با فرمت خاص در گوگل

برای پیدا کردن فایل‌هایی که فرمت دیگری دارند مثل فایل‌های doc ورد، کافی است به‌جای pdf در دستور فوق، فرمت فایل موردنظرتان را جایگزین کنید.

پیگیری مرسوله‌های پستی

بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات تحویل بسته مثل UPS، USPS و FedEx به شما اجازه می‌دهند محموله‌های خود را به‌طور مستقیم و ازطریق کادر جست‌وجوی گوگل ردیابی کنید. برای استفاده از این ویژگی فقط باید شماره‌ی رهگیری مرسوله‌ی خود را در گوگل تایپ کنید.

توجه کنید که اطلاعات ردیابی مربوط به حمل‌ونقل بسته‌های پستی ازطرف شرکت‌های پستی ارائه می‌شوند و برای دستیابی به جزئیات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت رسمی شرکت پستی موردنظر خود مراجعه کنید.

شایان‌ذکر است این ویژگی با پست داخلی ایران کار نمی‌کند و برای رهگیری مرسولات پستی در داخل کشور باید از وب‌سایت‌های رسمی شرکت پست، تیپاکس و غیره استفاده کنید.

مشاهده‌ی قمیت لحظه‌ای سهام شرکت‌ها، رمزارزها و غیره

اگر ابزار مناسبی برای نظارت بر قیمت سهام شرکت موردنظرتان دراختیار ندارید، گوگل بازهم می‌تواند به شما کمک کند. شما با استفاده از نوار جست‌وجوی این جست‌وجوگر می‌توانید قیمت‌ لحظه‌ای سهام شرکت‌ها، رمزارزها، قیمت طلا و غیره را مشاهده کنید.

برای استفاده از این قابلیت گوگل باید نماد سهام یا رمزارز موردنظر خود را در کادر جست‌وجوی گوگل وارد کنید. به‌عنوان مثال برای مشاهده‌ی قیمت زنده‌ی سهام آمازون باید دستور زیر را وارد کنید:

AMZN
مشاهده قیمت لحظه ای سهام در گوگل

مشاهده‌ی اطلاعات پرواز و پیدا کردن هتل

روزهایی که برای پیدا کردن ساعات پروازهای مختلف و هتل زمان زیادی صرف می‌کردید پایان یافته است. اکنون می‌توانید با استفاده از گوگل به‌راحتی همه‌ی گزینه‌های حمل‌ونقل اقامت خود را روی صفحه‌ی جست‌وجوی این وب‌سایت پیدا کنید.

به‌عنوان مثال برای کسب اطلاعات درمورد پروازهای سیاتل به شیکاگو می‌توانید دستور زیر را در گوگل وارد کنید:

Flights from Seattle to Chicago

به‌طور مشابه برای پیدا کردن گزینه‌های هتل در شیکاگو می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

Hotels in Chicago

گوگل دردسترس بودن پرواز و هتل و همچنین قیمت آن‌ها را به‌طور مستقیم در صفحه‌ی نتایج جست‌وجوی خود نمایش خواهد داد.

توجه داشته باشید این قابلیت برای پروازهای داخلی ایران کار نمی‌کند اما درصورتی که به کشورهای دیگر سفر می‌کنید و قصد دارید از اطلاعات پروازهای آن‌ها مطلع شوید، این ویژگی قطعا برایتان مفید خواهد بود.

مشاهده‌ی وضعیت پرواز

جست‌وجوگر گوگل به شما اجازه می‌دهد پروازهای خود را با استفاده از شماره‌ی پرواز خود به‌عنوان شماره‌ی ردیابی، تحت نظر داشته باشید. به‌عنوان مثال برای کسب اطلاعات درمورد پرواز ویرجین آتلانتیک VS 103، تنها کاری که باید انجام دهید این است که عبارت زیر را در کادر جست‌وجوی گوگل تایپ کنید:

VS 103
قابلیت مشاهده وضعیت پرواز در گوگل

پس از تایپ دستور فوق، گوگل زمان حرکت و رسیدن پرواز، مکان فعلی، اطلاعات گیت و موارد دیگر را ارائه خواهد داد.

متأسفانه امکان مشاهده‌ی وضعیت پروازها نیز مثل قابلیت قبلی برای ایران دردسترس نیست اما به‌هرحال اگر نیاز دارید وضعیت پرواز خاصی را بررسی کنید می‌توانید از آن بهره ببرید.

زمان محلی هر شهری را در جهان بررسی کنید

اگر زندگی شخصی یا حرفه‌ای شما نیاز به ارتباط با افرادی دارد که در مناطق دیگر جهان زندگی می‌کنند، می‌توانید از گوگل برای اطلاع از زمان محلی همه‌ی شهرهای جهان استفاده کنید.

به‌عنوان مثال برای اطلاع از اینکه درحال‌حاضر ساعت در لاس‌وگاس چند است، عبارت زیر را در کادر جست‌وجوی گوگل تایپ کنید:

Las Vegas time

پیدا کردن کلمه‌ی خاص در یک و‌ب‌سایت

هنگامی‌که قصد دارید عبارت خاصی را در یک وب‌سایت پیدا کنید می‌توانید از موتور جست‌وجوی گوگل بهره ببرید.

به‌عنوان مثال برای پیدا کردن عبارت ChatGPT در وب‌سایت Zoomit.ir می‌توانید عبارت زیر را در گوگل وارد کنید:

"ChatGPT" site:zoomit.ir
قابلیت پیدا کردن کلمه خاص در وب سایت‌ها ازطریق گوگل

پیدا کردن محصولات در بازه‌ی قیمتی خاص

گوگل پیدا کردن محصولات موردنظر شما را آسان‌تر می‌کند. شما می‌توانید با فیلتر قیمت، کالاهای موردنیاز خود را در محدوده‌ی قیمتی خاصی جست‌وجو کنید. این فیلتر به کاربران اجازه می‌دهد فقط محصولاتی را مشاهده کنند که در بازه‌ی قیمتی موردنظر آن‌ها قرار دارد.

به‌عنوان مثال اگر به‌دنبال شارژرهای قابل‌حمل در محدوده‌ی قیمت ۵۰ و ۱۰۰ دلار هستید می‌توانید عبارت زیر را در کادر جست‌وجوی گوگل وارد کنید:

portable chargers $50-$100

گوگل سپس در بخش نتایج جست‌وجوی خود، محصولاتی را نمایش خواهد داد که قیمت آن‌ها با آنچه اعلام کرده‌اید مطابقت خواهد داشت.

گیتار خود را کوک کنید

یکی از ویژگی‌های جالب گوگل، ابزار تیونر آن است که می‌توانید با استفاده از آن، گیتار خود را کوک کنید. بدین منظور باید در نوار جست‌وجوی گوگل دستور زیر را تایپ کنید:

Google Tuner
ابزار کوک کردن گیتار در گوگل

البته برای استفاده از ویژگی تیونر گیتار گوگل باید دسترسی به میکروفون را به این وب‌سایت بدهید تا بتواند صدای سیم‌های ساز شما را تشخیص دهد.

مشاهده‌ی نسخه‌ی کش صفحات وب

گاهی اوقات یک صفحه‌ی وب به‌دلایل مختلف حذف می‌شود یا دیگر نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. دراین سناریو می‌توانید با استفاده از گوگل همچنان به نسخه‌ی ذخیره‌شده‌ی آن دسترسی داشته باشید.

به‌عنوان مثال برای مشاهده‌ی نسخه‌ی کش صفحه‌ی اصلی زومیت، باید دستور زیر را در نوار جست‌وجوی گوگل وارد کنید:

cache:zoomit.ir

توجه داشته باشید نسخه‌ی کش‌شده‌ی وب‌سایت‌ها الزاماً اطلاعات به‌روز را نمایش نمی‌دهند.

فیلتر کردن نتایج جست‌وجو براساس تاریخ

گوگل به شما اجازه می‌دهد نتایج جست‌وجو را براساس تاریخ موردنظر خود فیلتر کنید. این ویژگی به کاربران کمک می‌کند اطلاعاتی که در یک بازه‌ی زمانی خاص منتشر شده‌اند را مشاهده کند.

برای استفاده از قابلیت فیلتر تاریخ در نتایج جست‌وجو گوگل، ابتدا عبارت موردنظر خود را در گوگل وارد کرده و در بالای صفحه‌ی نتایج روی بخش ابزارها (Tools) کلیک کنید.

فیلتر کردن نتایج جستجو براساس تاریخ در گوگل

منوی Any Time را کلیک و محدوده‌ی زمانی موردنظرتان را انتخاب کنید. اکنون نتایج جست‌وجو فقط شامل مواردی خواهد بود که در بازه‌ی زمانی تعیین‌شده ازطرف شما منتشر شده‌اند.

مشاهده‌ی آدرس IP

گاهی‌اوقات برای انجام برخی کارهای مرتبط با شبکه، به آدرس آی‌پی عمومی دستگاه خود نیاز دارید. اگر روش پیدا کردن IP را نمی‌دانید جای هیچ نگرانی نیست زیرا گوگل می‌توانید در این سناریو نیز به شما کمک کند. برای مشاهده‌ی آدرس آی‌پی کنونی دستگاه خود دستور زیر را در کادر جست‌وجوی گوگل وارد کنید:

My IP address
قابلیت مشاهده آدرس IP عمومی ازطریق گوگل

در مرحله‌ی بعد گوگل آدرس آی‌پی کنونی شما را در نتایج جست‌وجو نمایش می‌دهد.

شما از کدام قابلیت‌های گوگل استفاده می‌کنید؟

منبع: HowToGeek

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات