پیدا کردن مدارک گم‌شده با کمک سایت شرکت پست

شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
مطالعه 6 دقیقه
مدارک گم‌شده
در این مقاله خواهید خواند که چطور می‌توانید به‌صورت آنلاین از طریق سایت شرکت ملی پست مدارک گم‌شده خود را پیدا کنید و تحویل بگیرید.
تبلیغات

یکی از دردسرهای همیشگی ما پیدا کردن مدارکی است که جایی جا گذاشته‌ایم، از ما دزدیده شده یا به هر دلیلی گمشان کرده‌ایم. مشکلات ناشی از مفقود شدن مدارک یک طرف، پیگیری و پیدا کردن آن‌ها هم دردسرهای بسیاری دارد. البته با کمک بعضی سامانه‌ها و امکاناتی که به‌صورت آنلاین در نظر گرفته شده، سختی‌های پیدا کردن مدارک آسان‌تر شده است.

از راه‌های مختلفی می‌توان برای پیدا کردن مدارک گم‌شده به شیوه آنلاین اقدام کرد. یکی از این راه‌ها استفاده از امکانی است که شرکت ملی پست ایران در سامانه‌ای برای کاربران فراهم کرده تا بتوانند مدارک مفقودشده خود را به کمک آن پیدا کنند. ما در این مطلب این سامانه را به شما معرفی کرده و نحوه کار با آن را برایتان توضیح داده‌ایم.

معرفی سامانه پست‌یافته

شرکت ملی پست ایران سامانه پست‌یافته را با هدف جست‌وجوی مدارک هویتی گم‌شده افراد طراحی و راه‌اندازی کرده است. با استفاده از این سامانه می‌توانید انواع مختلفی از مدارک مفقودشده خود را با ارائه مشخصات خاصی در سامانه جست‌وجو و پیدا کنید.

با توجه به این که همواره به ما آموزش داده می‌شود که بعد از پیدا کردن مدارک و اسناد هویتی آن را به یکی از دفاتر پستی تحویل دهیم، در صورت این که مدارک گم‌شده به دست شرکت پست یا دفاتر پستی برسد، در این سامانه ثبت می‌شود و شما می‌توانید با جست‌وجوی مدرک مفقودشده آن را در سامانه پیدا کنید و از پست تحویل بگیرید.

انواع مختلفی از مدارک را می‌توانید در این سامانه جست‌وجو کنید. از اسناد مالکیت و انواع کارت شناسایی تا اوراق سهام، مدارک تحصیلی، مدرک شناسایی اتباع خارجه، کارت دانشجویی، انواع پروانه‌ها (اصناف، کسب و...)، پلاک خودرو، پلاک موتور، بیمه‌نامه خودرو، بیمه‌نامه موتور، کارت موتور، تلفن همراه، کوله پشتی، دسته چک، مدارک بانکی و کارت اعتباری گم‌شده را می‌توانید در این سامانه شرکت پست جست‌وجو و پیدا کنید.

اگر سؤالتان این است که چطور می‌توانید به کمک سامانه پست‌یافته مدارک، اسناد و برخی اشیای گم‌شده خود را پیدا کنید، این مطلب را تا انتها بخوانید. ما در این مطلب از ابتدا تا انتهای مراحل جست‌وجو و پیدا کردن مدرک یا وسیله مفقودشده را به شما توضیح می‌دهیم. امیدواریم از طریق این سامانه شرکت ملی پست، گم‌شده خود را پیدا کنید.

نحوه کار با سامانه پست‌یافته

شرکت ملی پست در سامانه پست‌یافته‌ها امکانی را فراهم کرده است که کاربران بتوانند با وارد کردن اطلاعات خاصی در میان پیداشده‌ها، مدارک یا اسناد یا اشیای خود را جست‌وجو کنند. برای این کار لازم است ابتدا وارد سامانه پست‌یافته‌ها به نشانی www.postyafteh.post.ir شوید.

در صفحه اصلی این سامانه این امکان را دارید که از سه طریق مدارک، اسناد یا اشیای مفقودی خود را جست‌وجو کنید. یکی از این راه‌ها جست‌وجو با مشخصات فردی است؛ راه دیگر این است که با وارد کردن کد ملی، مورد مفقودی خود را جست‌وجو کنید. اگر مدارکی که گم کرده‌اید به خودرو مربوط است می‌توانید با وارد کردن شماره پلاک خودرو اقدام به جست‌وجو در این سامانه کنید.

ورود با مشخصات فردی:

سایت پست‌یافته
مرحله اول
سایت پست‌یافته
مرحله دوم

پس از درخواست جست‌وجو، در صورتی که مدرکی با مشخصات شما در سامانه ثبت شده باشد به شما نمایش داده می‌شود و اگر مدرک، سند یا شیء گم‌شده‌ای در سامانه موجود نباشد پیغام «مدرکی با این مشخصات پیدا نشد» به شما نمایش داده می‌شود.

ورود با کد ملی:

یک راه دیگر برای جست‌وجوی مدارک، اسناد و اشیای گم‌شده وارد کردن کد ملی است. برای این کار در صفحه اصلی سامانه پست‌یافته کد ملی را وارد کرده و نوع مدرک را هم از میان مدارک موجود انتخاب کنید و در نهایت، روی گزینه جست‌وجو کلیک کنید تا نتیجه جست‌وجو به شما نمایش داده شود.

سامانه پست‌یافته
مرحله اول
سامانه پست‌یافته
مرحله دوم

ورود با شماره پلاک خودرو یا موتور

در صورتی که می‌خواهید مدرکی مربوط به خودرو یا موتور را جست‌وجو و پیدا کنید می‌توانید در سامانه پست‌یافته ورود از طریق وارد کردن شماره پلاک خودرو یا پلاک موتور را انتخاب کنید. زمانی که این گزینه را انتخاب می‌کنید صفحه جدیدی به شما نمایش داده می‌شود که باید اعداد و حرف موجود در شماره پلاک خود را به‌درستی وارد کنید و سپس، روی گزینه جست‌وجو کلیک کنید.

سایت پست‌یافته
مرحله اول
سایت پست‌یافته
مرحله دوم

در صورتی که مدارک یا اسنادی مطابق با شماره پلاک خودرو یا موتور شما در سامانه ثبت شده باشد در صفحه جدیدی پیغام آن به شما نمایش داده می‌شود.

ثبت درخواست مفقودی در سامانه پست‌یافته

با توجه به این که ممکن است مدارک، اسناد یا اشیای گم‌شده شما در زمان جست‌وجو پیدا نشود، شما می‌توانید پس از مشاهده پیغام «مدرکی با این مشخصات پیدا نشد» روی قسمت «ثبت مفقودی» کلیک کنید.

سامانه پست‌یافته

با انتخاب این گزینه صفحه جدیدی به شما نمایش داده می‌شود که در آن می‌توانید نوع مدرک مورد نظرتان را از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنید. هر گزینه‌ای را که انتخاب کنید در صفحه بعد باید مشخصات و اطلاعات مربوط به آن را هم وارد کنید تا مدرک موردنظر در سامانه ثبت شود.

سامانه پست‌یافته

به این ترتیب، به سامانه اطلاع می‌دهید که مدرک، شیء یا سندی گم شده و در صورت پیدا شدن آن و تحویل داده شدن به پست به شما اطلاع داده می‌شود.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که جست‌وجوی مدارک، اسناد و اشیای گم‌شده در سامانه پست‌یافته هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد. همچنین، ثبت درخواست مفقودی هم رایگان است و برای انجام آن نیاز به پرداخت هزینه ندارید.

سوالات متداول زومیت

  • سامانه پیدا کردن مدارک، اسناد و اشیای گم‌شده چیست؟

    به کمک سامانه پست‌یافته به نشانی www.postyafteh.post.ir می‌توانید اسناد، مدارک و اشیای گم‌شده خود را پیدا کنید.

  • برای جست‌وجوی مدارک، اسناد و اشیای گم‌شده در سامانه پست‌یافته چه اطلاعاتی مورد نیاز است؟

    برای جست‌وجوی اشیا، مدارک و اسناد گم‌شده در سامانه پست‌یافته باید یکی از این موارد از قبیل کد ملی، مشخصات فردی و پلاک خودرو را در سامانه وارد کنید.

  • آیا برای جست‌وجوی مدارک و اسناد گم‌شده در سایت شرکت پست باید هزینه پرداخت کنیم؟

    نه. خدمات سامانه پست‌یافته رایگان است و برای جست‌وجو و پیدا کردن موارد مفقودشده لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات