قابلیت‌های اپلیکیشن گوگل ترنسلیت [آموزش ویدئویی]

شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
امروزه با گشت‌وگذار در دنیای اینترنت و مواجهه با مطالب متنوع، نیاز به مترجم سریع را بسیار بیشتر از قبل حس می‌کنیم. گوگل ترنسلیت ابزاری کاربردی است که برای ترجمه زبان‌های مختلف به یکدیگر استفاده می‌شود.
تبلیغات

به‌جرئت می‌توان گفت مترجم آنلاین گوگل پرطرفدارترین مترجم آنلاین دنیا محسوب می‌شود. استفاده از این مترجم کاملاً رایگان است. در‌حال‌حاضر، این ابزار ۱۰۸ زبان را ترجمه می‌کند. در سال‌های اخیر، این ابزار در زبان فارسی نیز پیشرفت‌های بسیاری کرده است. خیلی از افراد بیشتر از نسخه آنلاین و تحت‌وب گوگل ترنسلیت استفاده می‌کنند؛ در‌حالی‌که اپلیکیشن گوگل ترنسلیت قابلیت‌های بسیاری به کاربران می‌دهد.

برخی از این قابلیت‌ها در نسخه تحت‌وب، تنها با استفاده از نرم‌افزارهای تغییر IP امکان اجرا دارند. به‌همین‌دلیل، استفاده از اپلیکیشن گوگل ترنسلیت کاربردهای بیشتری برای کاربران ایرانی دارد. در این مطلب، قصد داریم امکانات کاربردی این اپلیکیشن را معرفی کنیم. با زومیت همراه باشید.

لطفا با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب در کانال یوتیوب زومیت، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

قابلیت‌های اپلیکیشن گوگل ترنسلیت

گوگل ترنسلیت ابتدا فقط به‌صورت تحت‌وب دردسترس کاربران بود؛ اما پس از آنکه محبوبیت بسیاری پیدا کرد، گوگل اپلیکیشن آن را نیز منتشر کرد. درحال‌حاضر نیز، هر دو نسخه دردسترس هستند، با این تفاوت که نرم‌افزار گوگل ترنسلیت قابلیت استفاده آفلاین را نیز دارد که یکی از ویژگی‌های مهم آن است. نسخه اپلیکیشن مترجم گوگل قابلیت‌هایی دارد که در نسخه تحت‌وب آن وجود دارد. این قابلیت‌ها شامل ترجمه آفلاین، ترجمه از روی عکس، ترجمه دست‌نوشته و ترجمه هم‌زمان اشاره کرد.

ترجمه متن

ترجمه متن

ترجمه‌ی متن اصلی‌ترین کار گوگل ترنسلیت است. کاربران می‌توانند ۱۰۸ زبان موجود در این سرویس را به یکدیگر ترجمه کنند. این ویژگی در نسخه تحت‌وب نیز وجود دارد؛ اما علاوه‌براین، ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارد که فقط در نسخه اپلیکیشن دردسترس هستند. درادامه، همه این ویژگی‌ها را بررسی خواهیم کرد.

ترجمه آفلاین اپلیکیشن گوگل ترنسلیت

ترجمه آفلاین

ترجمه آفلاین یکی از ویژگی‌های مهم اپ گوگل ترنسلیت است. کاربر پس از نصب این نرم‌افزار، می‌تواند زبان‌های موردنیاز خود را دانلود کند و زمانی که به اینترنت دسترسی ندارد، از آن استفاده کند. همه زبان‌ها نیز امکان دانلود دارند. در ویدئو پیش‌ رو، نحوه استفاده از اپلیکیشن گوگل ترنسلیت و قابلیت‌های کاربردی آن به‌طورکامل آموزش داده شده است.

ترجمه از روی عکس

ترجمه از روی عکس

ترجمه از روی عکس شاید هیجان‌انگیزترین ویژگی گوگل ترنسلیت باشد. با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند دوربین گوشی خود را روی متن مدنظر بگیرند تا به زبان دلخواهشان ترجمه شود. این قابلیت برای زبان فارسی نیز وجود دارد؛ اما هنوز به‌اندازه ترجمه متنی فارسی به‌طوردقیق کار نمی‌کند. بااین‌حال، می‌تواند برای زمان‌های ضروری مناسب باشد. برای مثال، هنگام سفر می‌توان با اسکن‌کردن نوشته‌ها ترجمه فارسی آن‌ها را مشاهده کرد.

ترجمه هم‌زمان زبان‌های مختلف

ترجمه مکالمه

قابلیت ترجمه هم‌زمان به افراد کمک می‌کند تا مکالمه‌ها را بدون تایپ‌کردن و تنها با روشن‌کردن میکروفن و شنیدن صداها ترجمه کند. این ویژگی در سفر می‌تواند به کاربران کمک کند تا ترجمه را سریع‌تر مشاهده کنند و وقت اضافی برای نوشتن جملات صرف نکنند.

ترجمه هم‌زمان به این شکل است که کاربر باید دو زبانی که نیاز است به یکدیگر ترجمه شوند، مشخص کند و سپس روی دکمه میکروفون ضربه بزند. درادامه، هم‌زمان با انجام‌شدن مکالمه ترجمه صورت می‌گیرد. سپس، زمانی که مکالمه به‌پایان رسید، نفر بعدی هم می‌تواند همین کار را انجام دهد تا صحبت‌هایش نیز به زبان مدنظر ترجمه شود.

ترجمه دست‌خط

ترجمه دست خط

ترجمه دست‌خط یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی اپلیکیشین گوگل ترنسلیت است. این ویژگی زمانی کاربرد دارد که کاربر قصد داشته باشد مواردی را ترجمه کند که روی کاغذ نوشته شده‌اند. این یعنی دیگر نیاز نیست همه عبارات را تایپ کنید. تنها با فعال‌کردن دوربین گوشی، دست‌خط درصورت خوانا‌بودن اسکن و نتیجه‌ی آن در سریع‌ترین زمان نشان داده می‌شود. این ویژگی ممکن است هنوز خیلی برای زبان فارسی بهینه نباشد؛ اما درصورت خوانابودن دست‌خط، امکان ترجمه آن به فارسی وجود دارد.

قابلیت نوشتن کلمات

قابلیت نوشتن (Write) این امکان را فراهم می‌کند که کاربر با بتواند با کشیدن یک کلمه روی صفحه‌کلید گوشی، ترجمه آن را مشاهده کند.

دسترسی به تلفظ صحیح کلمات

این ویژگی بیشتر برای کسانی مناسب است که از گوگل ترنسلیت برای یادگیری زبان جدید کمک می‌گیرند؛ زیرا با نوشتن آن کلمه یا عبارت، علاوه‌بر ترجمه آن می‌توانند با ضربه‌زدن روی بلندگو تلفظ صحیح آن را بشنوند.

استفاده از ترجمه گوگل به‌عنوان فرهنگ لغت تک‌زبانه

درصورتی‌که زبان مبدأ و مقصد گوگل ترنسلیت یکی باشد، متن ترجمه نمی‌شود و تنها معنی آن به‌صورت جمله نمایش داده می‌شود. در این حالت نیز، می‌توانید مترادف‌ها یا هم‌خانواده‌های کلمه را ببینید و با کلیک روی آن‌ها، معنی این کلمه‌ها را نیز مشاهده کنید. درصورتی‌که زبان مبدأ و مقصد یکی باشد، زبان کلمه‌ی مبدأ به‌صورت خودکار تشخیص داده نمی‌شود و برای تشخیص زبان باید گزینه‌ی Detect languages را انتخاب کنید.

استفاده از گوگل ترنسلیت به‌عنوان دیکشنری

یکی از کاربردهای گوگل ترنسلیت استفاده از آن به‌عنوان دیکشنری است؛ زیرا به‌راحتی می‌توانید هر کلمه را در آن جست‌وجو کنید و در سریع‌ترین زمان به ترجمه آن برسید. همچنین همان‌طورکه پیش‌تر اشاره کردیم، می‌توانید با ضربه‌زدن روی علامت اسپیکر تلفظ صحیح آن را بشنوید. زبان‌آموزان و کاربران دیگر با دانلود‌کردن فایل زبان مدنظر خود به‌صورت آفلاین به مترجمی همیشگی دسترسی خواهند داشت.

دسترسی ساده‌تر به مترجم

ترجمه سریع

آخرین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم، آن است که پس از نصب اپلیکیشن گوگل ترنسلیت روی گوشی، در هرجایی که امکان انتخاب‌کردن متن وجود داشته باشد، می‌توانید متن مدنظرتان را ترجمه کنید. برای این کار، باید متن را انتخاب کنید. پس از به‌نمایش‌درآمدن منو، گزینه Translate را برگزینید.

شما همراهان زومیت بیشتر از کدام قابلیت گوگل ترنسلیت استفاده می‌کنید؟ همه ویژگی‌های این نرم‌افزار برایتان کاربردی است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات