دوم اسکرولینگ چیست و چگونه از آن خلاص شویم

دوم اسکرولینگ چیست و چگونه از آن خلاص شویم

در این مقاله عادت مخرب «دوم اسکرولینگ» را معرفی و روش‌های مقابله با آن را بررسی می‌کنیم.

سرانجام گوشی خود را روی میز می‌گذارید، فکر می‌کنید تنها ۱۵ دقیقه در فضای مجازی بوده‌اید، اما در حقیقت بیش از دو ساعت است که در اقیانوسی از اخبار و داستان‌های منفی غرق شده‌اید. اگر شرایط گفته شده برای شما آشنا است باید بگوییم که احتمالا شما نیز مانند بسیاری دیگر قربانی عادت «دوم اسکرولینگ» (Doomscrolling) شد‌ه‌اید.

به گزارش makeuseof، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا متوجه شوید دوم اسکرولینگ چیست،‌ چرا برای شما مضر است و چگونه می‌توانید این عادت را کنار بگذارید.

دوم اسکرولینگ چیست

دوم اسکرولینگ که همچنین با نام «دوم سرفینگ» (doomsurfing) شناخته می‌شود، یک مفهوم نسبتاً جدید است. در واقع، این اصطلاح اخیراً به فرهنگ لغت اضافه شده است. این کلمه به زمان بیش از حدی که ممکن است شخصی برای گشت‌وگذار در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری صرف جذب اخبار منفی کند، مربوط می‌شود.

دوم اسکرولینگ/ Doomscrolling

درحالی‌که یک خواننده معمولی زمان خود را صرف خواندن ترکیبی از خبرهای خوب و بد می‌کند، دوم اسکرولرها تنها برای خواندن اخبار بد و افسرده‌کننده وقت می‌گذارند. اغلب دلیل چنین مسئله‌ای این است که کاربران آنقدر به اخبار منفی عادت‌کرده‌اند که تنها به دنبال آن هستند، البته ممکن است اخبار روز همه منفی بوده و فرد چاره‌ای جز خواندن آن‌ها نداشته باشد.

دوم اسکرولینگ مدتی است که وجود دارد، اما این اصطلاح به‌طور جدی در سال ۲۰۲۰ در طول همه‌گیری کرونا، زمانی که به نظر می‌رسید اخبار بد همه جا وجود دارد و نمی‌توان از آن فرار کرد، به کار گرفته شد.

چرا دوم اسکرولینگ برای شما بد است؟

انسان‌ها به دنبال اطلاعات بدیع و منفی هستند، مخصوصاً وقتی که ما را از خطر آگاه کرده و هشدار می‌دهند. با بسیاری از اخبار منفی که سرفصل خبرها قرار می‌گیرند، دوم اسکرولینگ باعث می‌شود افراد بیش از حد شاهد اطلاعات منفی باشند و در نهایت مضطرب و افسرده شوند.

دوم اسکرولینگ حتی می‌تواند باعث شود که فرد از لحاظ روانی مجبور به بررسی دائمی اخبار بد شود، که نه‌تنها یک عادت وقت تلف‌کننده است، بلکه بر سلامت روحی و روانی نیز تأثیر منفی می‌گذارد. اخبار جهان به صورت ۲۴ ساعته در حال انتشار هستند و همین مسئله باعث می‌شود فرد بتواند مداوم به آن‌ها دسترسی داشته و ساعت‌ها روی امواج اخبار منفی موج‌سواری کند.

پنج نکته که به شما کمک می‌کند دوم اسکرولینگ را متوقف کنید

شروع یک مراسم صبحگاهی

این که اول صبح با چشم‌های نیمه‌باز به دنبال گوشی خود بگردید و اولین کاری که بعد از بیداری می‌کنید بررسی اخبار باشد، کار آسانی است.

به جای اینکه اولین قدم روز خود را اشتباه گذاشته و اخبار منفی را جذب کنید، بهتر است یک مراسم صبحگاهی برای خود ایجاد کنید که در آن خبری از گوشی هوشمندتان نباشد. بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که با مدیتیشن صبحگاهی یا نرمش سریع بهتر روز خود را شروع می‌کنند.

محدود کردن زمان استفاده از گوشی هوشمند

هنگامی که چشم‌ها به نمایشگر دوخته شده‌اند،‌‌ به سختی می‌توان متوجه گذر زمان شد. ساده‌ترین راه‌ها برای محدود کردن ساعت حضور در فضای مجازی، تنظیم زنگ هشدار یا استفاده از اپلیکیشن‌های محدودکننده اسکرین تایم است. دستگاه‌های iOS دارای ابزار داخلی برای انجام چنین کاری هستند.

دوم اسکرولینگ/ Doomscrolling

دوری از شبکه‌های اجتماعی

یکی از راه‌های متوقف کردن دوم اسکرولینگ در شبکه‌های اجتماعی این است که این اپ‌ها را از دستگاه خود حذف کنید. اگر مجبور باشید برای گشت‌وگذار در رسانه‌های اجتماعی از مرورگر خود استفاده کنید، سخت‌تر می‌توانید این کار را انجام دهید، در نتیجه کمتر سراغ آن می‌روید. همچنین حذف رسانه‌های اجتماعی علاوه بر جلوگیری از دوم اسکرولینگ، فواید مثبت دیگری نیز برای سلامت روان دارد.

وقت گذاشتن برای دوستان و خانواده

برنامه‌ریزی و گذراندن وقت با دوستان و خانواده یک راه خوب برای استفاده نکردن از تلفن است. وقتی زمان خود را با افرادی می‌گذرانید که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، طبیعتاً کمتر گوشی خود را در دست می‌گیرید و از لحظه حال بیشتر لذت می‌برید.

تمرین ذهن آگاهی

ذهن آگاهی عملی است که در آن شما بر آگاهی از احساسات خود در لحظه کنونی تمرکز می‌کنید. اگر متوجه شدید که دوباره درگیر دوم اسکرولینگ شده‌اید، به احساس خود توجه کنید. وقتی متوجه می‌شوید که اخبار بد چقدر اضطراب در شما ایجاد می‌کند، باید چنین مسئله‌ای به شما انگیزه دهد تا این رفتار مضر را متوقف کنید.

عادت دوم اسکرولینگ را برای همیشه رها کنید

دوم اسکرولینگ اتلاف وقت است و به سلامت روان شما آسیب می‌رساند. وقتی صحبت از کنار گذاشتن آن می‌شود، شاید مهم‌ترین قدم این باشد که برای رفع این عادت ناخوشایند اقدام کنید. هنگامی که از عادت بد خود آگاه شوید، اولین قدم را در جهت ترمیم سلامت روانی خود و ترک این عادت برای همیشه برداشته‌اید.

آیا شما هم به عادت دوم اسکرولینگ دچار شده‌اید؟ اگر جوابتان به سؤال قبل مثبت است، لطفا روش‌هایی که برای کنار گذاشتن آن استفاده کرده‌اید در قسمت نظرات بنویسید.

منبع makeuseof

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده