هدفون واقعا بی سیم چیست و چه تفاوتی با هدفون بی سیم دارد؟

یک‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اصطلاحی که اخیرا درمقایسه‌با قبل رواج بیشتری پیدا کرده، هدفون واقعا بی‌سیم است. هدفون واقعا بی‌سیم چیست و چه تفاوت‌هایی با هدفون بی‌سیم دارد؟
تبلیغات

هدفون‌ها انواع مختلفی دارند تا پاسخ‌گوی تمام سلایق باشند. دو عبارتی که ممکن است زیاد به‌گوشتان خورده باشد، هدفون‌های واقعا بی‌سیم و هدفون‌های بی‌سیم هستند. گرچه تفاوت بین این دو بسیار ساده است، اغلب اوقات، شمار زیادی از کاربران آن‌ها را باهم اشتباه می‌گیرند و دچار سردرگمی می‌شوند. 

مدت‌ها است که با عبارت هدفون بی‌سیم آشنا هستیم. این عبارت معمولا به هدفون‌های بلوتوثی امروزی اشاره می‌کند که برای گوش‌دادن آهنگ با آن‌ها، به اتصال سیمی نیازی ندارد.

به‌عبارتِ‌دیگر، منظور از هدفون بی‌سیم آن دسته از هدفون‌هایی است که بین آن‌ها با منبع پخش صوت (معمولا گوشی موبایل) هیچ‌گونه ارتباطی ازطریق سیم وجود ندارد و این ارتباط معمولا با بلوتوث برقرار می‌شود. البته در این بین، محصولاتی مانند هدفون‌های جدید بیتس (نظیر استودیو ۳ وایرلس) هستند که اتصال آن‌ها به آیفون ‌های اپل ازطریق تراشه‌ی W1 برقرار می‌شود.

برگی دش پرو / Bragi Dash Pro

حال که فناوری به بلوغ بیشتری رسیده، محصولات متنوع‌تری وارد بازار شده‌اند. همین هدفون‌های بی‌سیم که زمانی برای خودشان حسابی طرفدار دست‌و‌پا کرده بودند، امروزه ممکن است برخی از افراد نکوهششان کنند. همین امر باعث شد شرکت‌ها به تولید نوع جدیدی از هدفون‌های بی‌سیم روی بیاورند؛ هدفون‌هایی که به‌معنای واقعی کلمه «بی‌سیم» هستند.

بسیاری از شرکت‌ها هدفون‌های بلوتوثی بی‌سیم و هدفون‌های بلوتوثی واقعا بی‌سیم خود را همان هدفون بی‌سیم نام‌گذاری می‌کنند تا کاربران کمتر سردرگم شوند. باوجوداین درهرصورت، دانستن تفاوت بین این هدفون‌ها موضوع مهمی است و علاقه‌مندان به این حوزه باید از آن مطلع باشند.

درادامه، به‌طور دقیق و خلاصه تفاوت بین هدفون‌های بی‌سیم و واقعا بی‌سیم را برایتان شرح می‌دهیم. 

هدفون بی سیم x3 و freedom جی برد Jaybird

هدفون بی‌سیم (Wireless)

بگذارید معرفی هدفون بی‌سیم را با مثالی آغاز کنیم. برای نمونه، نگاهی به هدفون جی‌برد ایکس ۳ بیندازید. در این هدفون، ارتباط سیمی فیزیکی بین گوشی و هدفون وجود ندارد و جی‌برد ایکس ۳ می‌تواند به‌راحتی ازطریق اتصال بلوتوث، آهنگ‌های دلخواهتان را پخش کند. 

درواقع در جی‌برد ایکس ۳ و هدفون‌های مشابه، صدا ازطریق بلوتوث به گیرنده‌ای ویژه در هدفون منتقل می‌شود و از آنجا به درایور آن می‌رسد. جی‌برد ایکس ۳ و هدفون‌هایی ازاین‌دست، سال‌های سال است که در بازار موجودند و از آن‌ها به‌عنوان هدفون بی‌سیم یاد می‌شود. این هدفون‌ها به‌مرور زمان محبوب‌تر از قبل هم می‌شوند؛ چرا که سازندگان گوشی‌های هوشمند نشان داده‌اند علاقه‌ای به جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون ندارند و گوشی‌های پرچم‌دارِ کمی در بازار هستند که به این جک مجهز باشند.

سامسونگ گیر آیکون ایکس / Samsung gear iconx

هدفون واقعا بی‌سیم (True Wireless)

گیر آیکون ایکس ۲۰۱۸ سامسونگ و ایرپاد اپل، احتمالا شناخته‌شده‌ترین نمونه‌های هدفون‌های واقعا بی‌سیم هستند. هر هدفون به‌طور کلی دو گوشی مجزا دارد. در هدفون‌های واقعا بی‌سیم، نه‌تنها بین خود هدفون و منبع پخش صوت هیچ‌گونه ارتباط سیمی وجود ندارد؛ بلکه در بین این گوشی‌ها نیز ارتباط فیزیکی دیده نمی‌شود. 

نحوه‌ی کارکرد هدفون‌های واقعا بی‌سیم بدین‌ترتیب است که صدا ازطریق بلوتوث به گیرنده‌ی یکی از گوشی‌ها می‌رسد و این گوشی نیز آن صدا را به گوشی دوم منتقل می‌کند تا ازاین‌طریق موسیقی را بدون مشکل بشنوید.

هدفون‌های واقعا بی‌سیم ازلحاظ بهره‌مندی از فناوری‌های جدید، به‌روز‌تر از هدفون‌های بی‌سیم هستند. البته از عمر این نوع هدفون‌ها زمان زیادی نمی‌گذرد و هنوز جای پیشرفت زیادی دارند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت در‌این‌باره چیست؟ تاکنون به عبارت «هدفون واقعا بی‌سیم» برخورده بودید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات