بررسی هدفون بی‌سیم سامسونگ Gear IconX 2018

پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
سامسونگ با عرضه نسخه‌ی ۲۰۱۸ هدفون بی‌سیم Gear IconX، قصد دارد به رقیبی قدرتمند در بازار رقابتی این دسته از محصولات تبدیل شود. اما آیا این شرکت در این راه موفق بوده است؟
تبلیغات

چند سال پیش و هنگامی که اپل در مراسم رونمایی از آیفون ۷، اعلام کرد که جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را از جدیدترین پرچم‌دار آن زمان خود حذف کرده است، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که کم‌کم، دیگر شرکت‌ها نیز دنباله‌رو اپل شوند و شروع به حذف این جک کنند. یکی از شرکت‌هایی که کماکان این ورودی را در گوشی‌های پرچم‌دار خود قرار می‌دهد، سامسونگ است و در گلکسی نوت ۸ و گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس، شاهد این جک هستیم. با این حال، این اقدام سازندگان گوشی‌ هوشمند باعث شد که بازار هدفون‌ بی‌سیم بلوتوث، جان تازه‌ای بگیرد و شرکت‌های مختلف، شروع به تولید هدفون‌های مختلف بلوتوث کنند.

سامسونگ گیر آیکون ایکس / Samsung gear iconx

در این میان، بازاری برای نوع تازه‌ای از هدفون‌ها به وجود آمد؛ هدفون‌ True Wireless یا همان بدون‌سیم واقعی. ویژگی منحصر‌به‌فرد این نوع هدفون‌، این است که حتی برای متصل شدن به خودش، نیازی به سیم ندارد و تنها از طریق قرار دادن هدفون‌ درون شارژر، آن‌ را شارژ می‌کنید. با اینکه سامسونگ جزو آن «نژاد کم‌یابی» است که هنوز به جک ۳.۵ میلی‌متری وفادار مانده؛ اما سعی کرد با عرضه هدفون‌ وایرلس واقعی IconX، بازار این نوع هدفون‌ را نیز به دست بیاورد. سال ۲۰۱۷، سامسونگ نسخه‌ای از IconX را عرضه کرد و امسال، با عرضه نسخه سال ۲۰۱۸ این هدفون، سعی در رفع نواقص نسخه قبلی آن داشته است. اما آیا سامسونگ که در صنعت صدا نوپا محسوب می‌شود، توانسته است با این هدفون‌، محصول درخوری ارائه کند؟ 

به‌عنوان کسی که تابه‌حال از هدفون‌های زیادی استفاده کرده است، هیچوقت طرفدار هدفون‌ درون گوشی قدیمی نبودم. دلیل اصلی آن هم کوچکی فضای داخلی گوش‌هایم بود که باعث می‌شد صرف نظر از نوع سَری که برای هدفونم انتخاب می‌کردم، آن‌ها درون گوش من قرار نگیرند و خیلی سریع از گوش من در می‌آمدند. به همین دلیل همیشه برای انتخاب هدفونی که درون گوشی باشد و بتوانم از آن، هم در شرایط عادی و هم در هنگام ورزش استفاده کنم، با چالش خیلی بزرگی روبه‌رو می‌شدم و مجبور بودم همیشه از هدفونی استفاده کنم که گیره‌ای داشته باشد و پشت گوش برود و به این ترتیب از در آمدن هدفون‌ از درون گوشم جلوگیری کنم. به همین دلیل، پس از معرفی انواع و اقسام این هدفون‌های کاملا وایرلس، نظر مثبتی به آن‌ها نداشتم و حس می‌کردم که حداقل برای من ساخته نشده‌اند. این نظر من، چندی پیش که شروع به استفاده از هدفون‌ Bose SoundSport کردم تا حدی نقض شد و هنگام آزمایش هدفون‌های کاملا وایرلس سامسونگ،‌ نظریه من به‌طور کلی نقض شد و من متقاعد شدم که کوچکی فضای داخل گوش، دیگر مشکلی برای من به وجود نخواهد آورد و بالاخره شرکت‌ها (البته به غیر اپل و ایرپاد که به هیچ‌وجه دوست ندارد درون گوش‌های کوچک بماند) به راه حلی دست پیدا کردند که افرادی مثل من نیز بتوانند به‌راحتی از این هدفون‌ها استفاده کنند؛ زیرا Gear IconX، به‌راحتی درون گوش من قرار گرفت و تحت هیچ شرایطی قصد درآمدن از گوش من نداشت! سامسونگ برای اینکه این هدفون‌ به‌راحتی درون گوش شما قرار بگیرد و با هر سایز گوشی سازگار باشد، سه سَری مختلف به همراه سه حلقه پلاستیکی با سه سایز مختلف درون جعبه Gear IconX قرار داده است. در هنگام استفاده از سَری‌هایی که به‌صورت پیش‌فرض روی خود هدفون قرار داشت، کمی گوش‌های من درد گرفتند؛ اما به‌محض اینکه آن‌ها را با سری‌های سایز کوچک‌تر تعویض کردم، این مشکل کاملا حل شد و نکته جالب این بود که حس می‌کردم هر کدام از این گوشی‌ها، بهتر درون گوش من قرار گرفته‌اند.

سامسونگ گیر آیکون ایکس / Samsung gear iconx

یکی دیگر از نکات بسیار جالب این هدفون‌، طراحی فوق‌العاده آن‌ است. برای طراحی هدفون‌ کاملا بدون‌سیم، شما باید تمام تکنولوژی‌های موجود از جمله درایورهای صدا، باتری، میکروفون و دیگر قطعات را درون فضای بسیار کوچکی قرار دهید که سامسونگ موفق شده است با یک مهندسی بی‌نظیر، تمام این قطعات را درون Gear IconX قرار دهد و در عین حال ظاهری زیبا و ساده را حفظ کند. کافی است Gear IconX را با هدفونی مانند Bose SoundSport Free از لحاظ ظاهری مقایسه کنید تا متوجه شوید سامسونگ چه کار فوق‌العاده‌ای انجام داده است. اما یکی دیگر از نکات بسیار جالب این هدفون، فضای ۴ گیگابایتی‌ است که در آن وجود دارد و شما می‌توانید با انتقال موسیقی‌های دلخواهتان به این هدفون و بدون نیاز به تلفن‌، از روی خود آن‌ موسیقی را پخش کنید که امکان بسیار خوبی است. مخصوصا اگر دوست دارید برای دویدن به بیرون بروید. نحوه کنترل آهنگ‌ها نیز از طریق این هدفون‌ها بسیار جالب است. هر کدام از گوشی‌های IconX، دارای یک تاچ‌پد است. یک بار ضربه، آهنگ را متوقف می‌کند. دو بار ضربه، به آهنگ بعدی می‌رود. سه ضربه، آهنگ قبلی و نگه داشتن انگشت روی تاچ‌پد، دستیار صوتی شما را فعال می‌کند. البته اگر در حال پخش آهنگ از روی خود حافظه داخلی آیکون ایکس هستید، می‌تواند با دوبار ضربه زدن و نگه داشتن، به لیست پخش بعدی بروید و همچنین با سوایپ رو به بالا یا پایین، صدا را تنظیم کنید. به این نکته نیز توجه کنید که تمام این اعمال، روی هر دو گوشی آیکون ایکس قابل اجرا هستند.  اولین نکته منفی‌ که هنگام کار با آیکون ایکس متوجه آن شدم، مشکل در کار با تاچ پد بود. هر چند مشکلی با تعویض ترک یا متوقف کردن آهنگ نداشتم؛ اما بزرگ‌ترین مشکل من، هنگام تنظیم صدا بود که هر گاه قصد تنظیم صدا داشتم، به اشتباه آهنگ را عوض یا پخش آهنگ را متوقف می‌کردم.

سامسونگ در Gear IconX نسخه سال ۲۰۱۸، سعی داشته است ایرادات نسخه قبلی این هدفون‌ را حل کند. ایرادات وارد به نسخه سال قبل این هدفون‌،‌ عمر باتری کوتاه و مشکلات در ارتباط با گوشی هوشمند بود. اجازه بدهید اول در مورد باتری این هدفون‌ها حرف بزنم که با در نظر گرفتن تمام جوانب و اندازه فوق‌العاده کوچک IconX، عملکردی بسیار عالی دارند. سامسونگ مدعی شده است که این هدفون‌ها تا ۷ ساعت توانایی پخش آهنگ دارند که در آزمایش‌های ما، این رقم چیزی در بین ۶ تا ۶ ساعت و نیم بود. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که اگر آهنگ را از روی گوشی پخش کنید، عمر باتری کمتر می‌شود و اگر از روی حافظه داخلی آیکون ایکس پخش کنید،‌ باتری مدت طولانی‌تری دوام می‌آورد. برای شارژ کردن هدفون‌، کافی است آن‌ را درون کیس باتری‌ که سامسونگ با IconX عرضه کرده است قرار دهید. دو چراغ در جلوی این جعبه قرار دارند که هر کدام برای یک گوشی هستند و وضعیت شارژ آن‌ها را نشان می‌دهند. قرمز به معنای این است که آن‌ها در حال شارژ شدن هستند و سبز به معنای این است که هدفون‌ها شارژ شده‌اند. کیس از طریق یک درگاه یو‌اس‌بی نوع سی شارژ می‌شود و وضعیت باتری کیس نیز از طریق چراغ دیگری که در پشت آن تعبیه شده، قابل مشاهده است.

اما دومین مشکل سامسونگ در نسخه ۲۰۱۷ این هدفون، مشکلات ارتباطاتی بین هدفون و گوشی هوشمند بود. به غیر از بار اول که مدت‌زمان نسبتا زیادی طول کشید تا هدفون‌ به گوشی هوشمند من متصل شود، از آن به بعد تنها کاری که من انجام می‌دادم، برداشتن هدفون‌ از درون شارژر و قرار دادن آن‌ درون گوشم بود. در این حالت، به‌صورت خودکار، هدفون‌ به گوشی من متصل می‌شد و به‌راحتی هر چه تمام‌تر به موسیقی مورد نظرم گوش می‌دادم. هر چند بعضی اوقات که از گوشی زیاد دور می‌شدم یا آن را جابجا می‌کردم، با توقف کوتاهی در پخش موسیقی مواجه می‌شدم که برای یک هدفون کاملا وایرلس، اتفاقی عادی است و ضربه‌ای به تجربه کاربری وارد نمی‌کند. نکته دیگری که بدنیست به آن اشاره کنیم، نحوه انتقال موسیقی به هدفون‌ است. شما با متصل کردن این هدفون‌ به گوشی هوشمند از طریق آداپتورهایی که درون جعبه آن قرار داده شده است، می‌توانید از گوشی هوشمندتان آهنگ‌های مورد علاقه‌ خود را به آیکون ایکس منتقل کنید یا با متصل کردن آن‌ از طریق کیس شارژ به رایانه شخصی‌تان و استفاده از نر‌م‌افزار مخصوص این هدفون، این کار را انجام دهید. 

سامسونگ گیر آیکون ایکس / Samsung gear iconx

شما برای انجام تنظیمات مختلف IconX، باید پس از آنکه آن را به گوشی هوشمندتان متصل کردید، از طریق برنامه Samsung Gear،‌ تنظیمات دلخواهتان را انجام دهید. در این برنامه‌، می‌توانید انتخاب کنید که کدام یک از گوشی‌ها، گوشی اصلی است، صدای آن‌ها را تنظیم کنید، انتخاب کنید که از موبایل یا از خود آیکون ایکس موسیقی پخش شود و حتی در گوشی‌های سامسونگ، با اتصال اپلیکیشن Samsung Health و یکپارچه‌سازی آن با IconX، ورزش خودتان را مانیتور کنید. این هدفون‌، می‌تواند تشخیص دهد که چه زمانی شروع به دویدن کردید و به این ترتیب،‌ می‌توانند اطلاعات جامعی را از ورزش شما در آینده به شما ارائه دهد و یکپارچه‌سازی با اپلیکیشن سامسونگ هلث، باعث می‌شود که آمار دقیق‌تری به شما ارائه شود. اما یکی از ویژگی‌های جدید و جالب IconX، ویژگی مربی آن است. این مربی در هنگام ورزش، ضمن اینکه به شما می‌گوید چه مدت‌زمانی در حال ورزش هستید، به شما پیشنهادهایی نیز ارائه می‌کند. به‌طور مثال پیشنهاد می‌کند که در حال حاضر، بهتر است سرعت خود را کم یا زیاد کنید. هنگامی که این مربی مجازی حس کند انگیزه‌تان کم شده است، با گفتن جملات امیدبخش و انگیزشی، سعی می‌کند شما را به ادامه ورزش تشویق کند. آیکون ایکس با دیگر گوشی‌های اندروید و حتی آیفون نیز سازگاری دارد؛ اما اگر دوست دارید از امکانات مخصوص ورزش این هدفون‌ استفاده کنید، باید آن را به یک گوشی سامسونگ متصل کنید. اگر بخواهم صادق باشم، اصلا انتظار نداشتم که این هدفون به‌طور کلی با دیگر گوشی‌ها کار کند و همین مسئله، ارزش خرید آن را بسیار بالاتر می‌برد.

سامسونگ گیر آیکون ایکس / Samsung gear iconx

اما مهم‌ترین ویژگی یک هدفون، صدای آن است. با اینکه سامسونگ شرکتی نیست که به‌صورت تخصصی روی صدا کار کند، باید اعتراف کنم که صدای IconX واقعا من را شگفت‌زده کرد. با اینکه این هدفون‌ بیشتر به‌نحوی طراحی شده‌ است که برای ورزش مناسب باشد، دارای صدای بسیار خوب و زنده‌ای است. درست است که صدای آن‌ به پای محصولات شرکت‌هایی که در این کار تخصص دارند، نمی‌رسد؛ اما صداهای زیر، میانه و بم، به‌خوبی در این هدفون‌ تنظیم شده‌اند و حتی بیس آهنگ‌ها نیز حس و حالی زنده دارد و باعث می‌شود که بهخصوص در هنگام ورزش، احساس خوبی به شما دست بدهد. اگر بخواهم در یک جمله در رابطه با صدای این هدفون‌ها نظر بدهم، باید بگویم که صدای آن‌، بسیار فراتر از انتظار من است. همانطور که در ابتدای بررسی اشاره کردم، این هدفون‌ دارای یک میکروفون است که به شما کمک می‌کند در هنگام ورزش و بدون نیاز به گوشی‌، به تماس‌ها پاسخ دهید که در هنگام زنگ خوردن گوشی، دستیار مجازی شما، نام شخص تماس‌گیرنده را به شما اعلام می‌کند. با اینکه فاصله این میکروفون‌ از دهان شما زیاد است؛ اما عملکرد بسیار خوبی دارد. اما این میکروفون‌ برای منظور دیگری نیز استفاده می‌شود. ویژگی‌ای در IconX وجود دارد با نام «صدای محیط» که با فعال کردن آن از طریق تنظیمات اپلیکیشن Gear، می‌توانید از طریق این میکروفون‌ در هنگام گوش دادن به موسیقی، صدای محیط را نیز بشنوید که مخصوصا برای زمانی که در حال دویدن در بیرون خانه هستید، ویژگی‌ فوق‌‌العاده‌ای محسوب می‌شود. 

سامسونگ گیر آیکون ایکس / Samsung gear iconx

به‌طور کلی، سامسونگ با نسخه سال ۲۰۱۸ هدفون‌ Gear IconX نشان داد از اشتباهاتی که در قبال مدل سال قبل این هدفون مرتکب شده بود، درس گرفته است و علاوه بر اینکه این ایرادات را برطرف کرده، به ویژگی‌های خوب و متمایزکننده Gear IconX دست نزده است. راحتی درون گوش، صدای بسیار مناسب و فراتر از حد انتظار و شارژدهی مناسب و همچنین سازگاری با تمام گوشی‌های هوشمند، این هدفون‌ را به انتخاب مناسبی به‌خصوص برای ورزشکاران تبدیل کرده است. هر چند یاد گرفتن نحوه کنترل این هدفون‌، ممکن است نیازمند تمرین و ممارست باشد!

نکات مثبت

  • طراحی فوق‌العاده
  • صدای خوب
  • عمر باتری مناسب
  • راحت

نکات منفی

  • عملکرد نه‌چندان مناسب در هنگام استفاده از تاچ‌پد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات