بهترین اپلیکیشن های مدیریت پسورد 2023 [همراه با ویدئو]

پنج‌شنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
آیا برای یادآوری رمز عبور خود هنگام ورود به یک سایت یا یک اپلیکیشن دچار چالش بوده‌اید؟ در این مقاله قصد داریم بهترین نرم افزار ها و اپلیکیشن های مدیریت پسورد را معرفی کنیم.
تبلیغات

در روزهایی که هریک از ما در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خدماتی بسیاری عضویت داریم، یکی از مشکلات بزرگ انتخاب رمزعبور مناسب است و به توصیه محققان امنیتی، رمزهای عبور شما نباید یکسان باشند. به‌صراحت می‌توان گفت درنظرگرفتن رمزهای عبور آن‌هم با علائم و نشانه‌های مختلف و یکسان‌نبودن رمزها قطعاً کاربران را در به‌خاطر‌سپردن آن‌ها دچار مشکل خواهد کرد.

سرویس‌های مدیریت رمزعبور طراحی شده‌اند تا کاربران را از شرّ به‌خاطر‌سپردن رمزهای عبور پردردسر نجات دهند. این سرویس‌ها که چندین سال است استفاده از آن‌ها در بین افراد رایج و در گذشته نیز تعدادی از آنان معرفی ‌شده‌اند، بستر امنی را برای ذخیره‌کردن و دسترسی به تمامی رمزهای عبور شما در یک مکان فراهم می‌کنند و بهترین راهکار برای مدیریت رمزهای عبور محسوب می‌شوند.

برنامه مدیریت رمز عبور چیست؟

نحوه عملکرد ابزارهای مدیریت رمز عبور

ویژگی های یک پسورد منیجر قدرتمند

معرفی بهترین پسورد منیجرهای سال ۲۰۲۲

آیا می‌توان از مرورگر وب برای مدیریت رمزهای عبور استفاده کرد؟

برنامه مدیریت رمز عبور چیست؟

برنامه‌های مدیریت رمز عبور یا پسورد منیجرها، مخزنی برای ذخیره و نگه‌داری از رمزهای عبور شما محسوب می‌شوند،‌ بنابراین دیگر نیاز نیست که رمزهای عبور وب‌سایت‌های مختلف را در جایی یادداشت کنید یا نگرانی از فراموش کردن آن‌ها داشته باشید. این ابزارها به‌صورت اپلیکیشن یا افزونه مرورگر روی سیستم‌عامل‌های چون ویندوز، مک، اندروید و iOS نصب می‌شوند. از این طریق می‌توان در همه‌جا به این رمزها دسترسی داشت و شما برای دسترسی به رمزهای خود تنها لازم است که فقط یک رمز اصلی (Master password) را به‌خاطر بسپارید.

این ابزارها همچنین هنگام نیاز به ورود رمز در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف به‌طور خودکار فراخوانی شده و رمز ذخیره‌شده مربوط به آن سایت یا اپلیکیشن را به شما پیشنهاد می‌دهند تا نیازی به باز کردن نرم‌افزار آن‌ها نداشته باشید. از آنجاکه بیشتر کاربرد سرویس‌های پسوردمنیجر به ورود اطلاعات در وب‌سایت‌ها معطوف می‌شود، توسعه‌دهندگان این ابزارها افزونه‌هایی مخصوص مرورگرها منتشر می‌کنند تا استفاده از آن‌ها توسط کاربر راحت‌تر شود.

تماشا در یوتیوب

نحوه عملکرد ابزارهای مدیریت رمزعبور

پیش از آنکه نحوه عملکرد پسورد منیجرها را توضیح دهیم، لازم است به‌اختصار درباره قابلیت ذخیره رمزعبور در مرورگرها صحبت کنیم. مرورگرهای مختلف ازجمله گوگل کروم و مایکروسافت اج، بخشی برای ذخیره‌سازی پسوردهای شما دارند؛ به‌طوری‌که وقتی برای ورود به هر وب‌سایت رمز خود را وارد کنید، اعلان ذخیره رمز در بالای صفحه به‌نمایش درمی‌آید. اگر آن را ذخیره کنید، رمزعبور در اکانت متصل به مرورگر ثبت می‌شود و هنگام ورود مجدد به وب‌سایت لازم نیست رمزتان را دوباره وارد کنید و با یک دکمه می‌توانید رمز ذخیره‌شده را فراخوانی کنید.

معمولاً اکثر مرورگرها قابلیت همگام‌سازی دارند و می‌توانید در دستگاه‌های مختلف به رمزها دسترسی داشته باشید؛ اما اگر بخواهید علاوه‌بر مرورگر در اپلیکیشن‌ها نیز به رمزهای خود دسترسی داشته باشید، به ابزار مدیریت رمزعبور نیاز خواهید داشت. اما این دلیل اصلی استفاده از پسورد منیجرها نیست.

نحوه عملکرد پسورد منیجرها بدین‌شکل است که یک حساب کاربری با اختصاص یک مستر پسورد یا رمز اصلی برای شما ساخته می‌شود و می‌توانید اطلاعات حساب‌های خود را در آن به‌صورت دستی یا خودکار وارد کرده و در‌نهایت روی ذخیره ضربه بزنید تا برای همیشه در نرم‌افزار ذخیره شود. برای دسترسی و مشاهده این رمز و سایر رمزهای ذخیره‌شده در مواقع لزوم تنها باید رمز اصلی را برای ورود به نرم‌افزار وارد وارد کنید.

این ابزار در حالت ذخیره‌سازی خودکار رمز، هنگام ساخت حساب کاربری یا ورود در وب‌سایت‌های مختلف، به‌طور هوشمند به‌شما پیشنهاد ذخیره‌سازی رمز را داده و نیازی به وارد کردن دستی آن وجود ندارد. همچنین پس از هربار تغییر رمزعبور یا تعریف رمز جدید، می‌توانید آن را به‌روزرسانی کنید.

ویژگی های یک پسورد منیجر قدرتمند

ابزارهای مدیریت رمزعبور تنها برای ذخیره‌کردن رمز کاربرد ندارند،‌ در این صورت تفاوتی با پسورد منیجر مرورگرها نخواهند داشت. این ابزارها را می‌توان به یک گاوصندوق برای حفظ اسناد و مدارک مهم تشبیه کرد، بنابراین پارامتر امنیت در آن‌ها حرف اول را می‌زند و مهم‌ترین ویژگی آن محسوب می‌شود. یک پسورد منیجر خوب، قابل‌اعتماد و شناخته‌شده از بالاترین استانداردها دربرابر رخنه‌های امنیتی و تدابیر محافظتی در صورت نشت یا حمله‌های سایبری بهره می‌برد.

دومین ویژگی مهم در این ابزارها،‌ قابلیت تولید رمزهای پیچیده است. اکثر کاربران معمولاً رمزهایی را درنظر می‌گیرند که کوتاه یا به‌خاطر سپردن آن راحت باشد. همان‌طور که می‌دانید، یکی از دلایل اصلی هک شدن، انتخاب رمزهای ساده است. یک رمز عبور هرچقدر پیچیده‌تر باشد ریسک حدس‌زده شدن آن توسط ربات‌ها کاهش می‌یابد. بنابراین پسورد منیجرها در ساده‌ترین حالت باید بتوانند رمزهای عبور امن و پیچیده‌ای توسط پایگاه داده رمزنگاری‌شده خود ایجاد کنند و صرف ذخیره‌سازی رمزهای عبور پرریسک برای یک ابزار مدیریت رمزعبور کافی نیست.

در وهله‌ی بعد، باید در خصوص رمزهای غیراستاندارد و پرخطری که قبلا توسط کاربر ایجاد شده‌اند، به او هشدار داده و او را وادار به تغییر رمز کنند. این سه از مهم‌ترین ویژگی‌های این ابزارها به شمار می‌روند که درواقع برای حفظ بیشتر امنیت حساب‌های شما درنظرگرفته شده‌اند.

ابزارهای مختلف از این دست، قابلیت‌های دیگری برای ترغیب کاربر به استفاده از این آن‌ها فراهم می‌کنند که می‌توان به امکان استفاده در حالت آفلاین، دسته‌بندی رمزها، ورودی و خروجی گرفتن از رمزها، ورود خودکار رمز (Auto fill) با امکان احراز هویت بیومتریک، تولید رمزهای دوره‌ای یا یک‌بار‌مصرف و به‌اشتراک‌گذاری رمزعبور (برای اکانت‌های خانوادگی) برای اشاره کرد.

از دیگر تمهیدات پسورد منیجرهای مختلف برای افزایش سطح امنیتی می‌توان احراز هویت دومرحله‌ای در هنگام ورود مسترپسورد، تغییر خودکار رمزعبور، هشدارهای امنیتی خودکار و قابلیت سنجش میزان امنیت رمزهای ذخیره‌شده را مثال زد. گفتنی است که وجود برخی از این موارد ضروری نیست و خیلی از کاربران از همه این ویژگی‌ها استفاده نمی‌کنند؛ اما در‌صورت وجود هرکدام، برای آن نرم‌افزار مزیت محسوب می‌شود.

معرفی بهترین پسورد منیجرهای سال ۲۰۲۲

مدیر پسورد Nord Pass

برنامه‌ مدیریت پسورد NordPass

NordPass ساخت شرکت معروف NordVPN است که سابقه‌ی خوبی در ارائه‌ی ابزارهای امنیتی دارد. حتی نسخه‌ی رایگان این برنامه، همه‌ی قابلیت‌های اولیه‌ی مدیریت پسورد را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. این ابزار طراحی بسیار ساده‌ای دارد که پیمایش و استفاده از آن را آسان کرده است. یکی از ویژگی‌های جذاب این برنامه، پشتیبانی از ورود بیومتریک در نرم‌افزارهای دسکتاپی است.

ساخت حساب کاربری NordPass بسیار ساده است و زمان کمی نیاز دارد. اگر حساب پریمیوم این برنامه را خریداری کنید قادر خواهید بود حداکثر با ۶ دستگاه از آن استفاده کنید. شاید یکی از نکات منفی درمورد نسخه‌ی پولی این برنامه، قیمت ۶۰ دلاری آن برای هرسال استفاده باشد که نسبت به نرم‌افزارهای مشابه خیلی بیشتر است. این ابزار روی همه‌ی پلتفرم‌ها ازجمله ویندوز، مک، اندروید، لینوکس، سیستم‌عامل کروم و iOS دردسترس است و یکی از امکانات بسیار خوب آن، پشتیبانی از سیستم‌های احرازهویت دومرحله‌ای است. علاوه‌براین می‌توانید مثل اکثر برنامه‌های مدیریت پسورد، این ابزار را روی مرورگر سافاری، کروم، فایرفاکس، اج، Brave و اوپرا نصب کنید.

NordPass همچنین از قابلیت تکمیل خودکار فرم پشتیبانی می‌کند و با فیس آی‌دی، تاچ‌ آی‌دی، حسگرهای اثرانگشت دستگاه‌های اندرویدی و همچنین قابلیت ویندوز Hello سازگار است.

دانلود برای ویندوز | لینوکس | مک | اندروید | iOS

برنامه مدیریت پسورد Keeper

برنامه مدیریت پسورد Keeper

برنامه‌ی Keeper از تعداد نامحدود گذرواژه پشتیبانی می‌کند و بنابراین می‌توانید با خیالی آسوده برای نگه‌داری و مدیریت رمزهای عبور تعداد زیاد حساب‌های آنلاین خود از آن استفاده کنید. این ابزار از قابلیت کاربردی تکمیل خودکار فرم نیز پشتیبانی می‌کند تا هنگام ثبت‌نام یا نیاز به ورود به سرویس‌های آنلاین، این کار را راحت‌تر و سریع‌تر انجام دهید.

از دیگر ویژگی‌های جذاب Keeper می‌توان به امکان ایجاد گذرواژه‌های قوی و ورود با استفاده از حسگر اثرانگشت یا سیستم‌های تشخیص‌چهره اشاره کرد. این برنامه مثل اکثر ابزارهای مدیریت پسورد، از انواع سیستم‌عامل‌ها ازجمله ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و iOS پشتیبانی می‌کند و همچنین افزونه‌هایی برای مرورگرهای وب محبوب دارد و داده‌های کاربران را میان دستگاه‌های مختلف همگام‌سازی می‌کند.

شما همچنین می‌توانید فایل‌ها و تصاویر خصوصی خود را با Keeper قفل کنید تا دیگران به آن‌ها دسترسی نداشته باشند. امکان اشتراک‌گذاری امن رمزعبور و نام‌کاربری ازجمله قابلیت‌های دیگر این برنامه است. اگر تعداد حساب‌های آنلاین شما زیاد است، می‌توانید رمزهای عبورتان را براساس نوع ‌آن‌ها در پوشه‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف، سازماندهی کنید. این برنامه حتی با اپل‌واچ نیز سازگار است و می‌توان از آن برای ورود دومرحله‌ای استفاده کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های Keeper، سادگی کار با آن است. این برنامه همچنین از فناوری‌‌های AES-256 و PBKDF2 استفاده می‌کند تا امنیت داده‌های کاربران را افزایش دهد. علاوه‌براین، گواهی TRUSTe و SOC-2 به شما اطمینان می‌دهد که استفاده از این برنامه امنیت بالایی دارد.

وب‌سایت Keeper | اندروید | iOS

برنامه مدیریت پسورد KeePass

برنامه‌ متن‌باز و رایگان مدیریت پسورد KeePass

KeePaas شاید قدرتمندترین و برنامه‌ی رمزعبور نباشد و امکانات شخصی‌سازی فراوانی ارائه نمی‌دهد، اما کاملاً رایگان است. نکته‌ی مهم برای استفاده از این برنامه، این است که باید قطعات مختلفی را براساس نیاز خود کنارهم بچینید.

نسخه‌ی دسکتاپ KeePass برای سیستم‌عامل ویندوز منتشر شده است که با کمی تغییر می‌توان آن را روی لینوکس نیز اجرا کرد. علاوه‌براین کاربر باید همگام‌سازی میان چنددستگاه را ازطریق سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مثل وان‌درایو یا دراپ‌باکس انجام دهد. ازجمله ویژگی‌های مهم دیگر این برنامه، ارائه‌ی کنترل کامل روی داده‌های کاربران است.

KeePass همچنین به‌عنوان یک پروژه‌ی منبع‌باز ارائه می‌شود و به‌همین دلیل افزونه‌های بسیار زیادی برای آن نوشته شده است که هرکدام، قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه می‌کنند. به‌عنوان مثال اگر به ورود دومرحله‌ای نیاز دارید می‌توانید از چندین افزونه‌ی نرم‌افزاری رایگانی که برای این ویژگی درنظر گرفته شده‌اند استفاده کنید. شاید استفاده از این برنامه نیاز به کمی دانش فنی داشته باشد اما مسلماً برای افرادی که به چالش‌های جدید علاقه دارند، انتخابی بسیار عالی است.

وب‌سایت KeePass | افزونه‌های KeePass | اندروید | iOS | دانلود سایر نسخه‌ها برای انواع سیستم‌عامل‌ها

برنامه مدیریت پسورد enPass

برنامه مدیریت پسورد EnPass

نسخه‌های دسکتاپ EnPass امکانات بسیار قدرتمند، نامحدود و جذابی برای ویندوز، مک و لینوکس ارائه می‌دهد، اما نسخه‌ی موبایلی آن که به‌طور رایگان برای اندروید و iOS دردسترس قرار دارد، فقط به ۲۵ رمزعبور محدود شده است.

برنامه‌ی EnPass اصول اولیه‌ی ابزارهای مدیریت پسورد را به‌خوبی ارائه می‌دهد اما برای استفاده از قابلیت‌هایی مثل همگام‌سازی میان دستگاه‌های مختلف، باید این کار را با استفاده از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مثل وان‌درایو، دراپ‌باکس و غیره انجام دهید زیرا این برنامه امکان همگام‌سازی ابری داخلی ندارد که البته این ویژگی برای برخی کاربران یک مزیت امنیتی محسوب می‌شود.

ازطرف دیگر EnPass امکان همگام‌سازی با دستگاه‌هایی که به شبکه‌ی محلی شما متصل شده‌اند را ارائه می‌دهد. این برنامه رابط کاربری ساده‌ای دارد و کار با آن راحت است. نسخه‌های موبایلی این نرم‌افزار نیز طراحی مدرنی دارند و از سیستم‌های ورود بیومتریک مثل حسگر اثرانگشت و تشخیص چهره پشتیبانی می‌کنند.

این برنامه مثل اکثر نرم‌افزارهای مدیریت رمزعبور از انواع سیستم‌عامل‌ها پشتیبانی می‌کند و علاوه‌براین می‌توان آن را روی مرورگرهای مختلف نصب کرد.

دانلود برای ویندوز | مک | لینوکس | اندروید | iOS | افزونه‌ی مرورگرها

برنامه مدیریت پسورد RoboForm

برنامه‌ مدیریت پسورد RoboForm

RoboForm یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های مدیریت پسورد است که انتشار نسخه‌ی اولیه‌ی آن به سال ۱۹۹۹ میلادی برمی‌گردد. اکنون رابط تحت‌وب و برنامه‌های موبایلی این ابزار بازسازی شده‌اند و با ظاهری مدرن و بسیار روان دردسترس کاربران قرار دارند. نسخه‌ی دسکتاپ این برنامه هنوز مشکلاتی دارد اما قابلیت پرکردن خودکار فرم آن عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌دهد.

RoboForm همچنین ویژگی‌های کاربردی مثل اشتراک‌گذاری رمزعبور، احراز هویت دومرحله‌ای و تولیدکننده‌ی رمزعبور را نیز دراختیار کاربران قرار می‌دهد. علاوه‌براین سیستم امنیتی این برنامه درصورتی که تشخیص دهد کاربر درمعرض خطر نقض‌ داده‌ها قرار گرفته است، اعلانی به او نمایش خواهد داد.

نسخه‌ی رایگان RoboForm شامل اکثر ویژگی‌های اصلی نرم‌افزارهای مدیر پسورد است اما امکان همگام‌سازی با چند دستگاه را ارائه نمی‌دهد و برای استفاده از این قابلیت باید ۲۴ دلار درسال پرداخت کنید.

دانلود برای دسکتاپ | اندروید | iOS

ابزار مدیریت رمز عبور Zoho

پسورد منیجر Zoho Vault

Zoho Vault بخشی از مجموعه‌ی بزرگ‌تری از ابزارهای پولی سازمانی است که شرکت سازنده‌ی آن، ابزار مدیریت پسورد خود را به‌طور رایگان برای استفاده‌های شخصی ارائه کرده است. طرح‌های گروهی این برنامه برای خانواده‌ها با پرداخت هزینه‌ی ۱۲ دلاری درهرسال برای هر نفر دردسترس است.

با Zoho Vault، قابلیت‌های کاربرپسندی مثل پرکردن خودکار فرم داده‌های شخصی یا تغییر گروهی رمزهای عبور را دریافت نخواهید کرد، اما همه‌ی ویژگی‌های ضروری را به‌عنوان یک ابزار مدیریت گذرواژه، ارائه می‌دهد و کار با آن نیز بسیار آسان است. این برنامه، رمزهای عبور شما را با استفاده از سرورهای خود، همگام‌سازی می‌کند تا بتوانید روی همه‌ی دستگاه‌ها ازجمله لپ‌تاپ، کامپیوترهای رومیزی و موبایل به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

کاربران پس از دانلود نرم‌افزار مدیریت پسورد Zoho Vault و ثبت‌نام در آن، می‌توانند افزونه آن را نیز به مرورگر خود اضافه و پسوردهای خود را در دو یا چند دستگاه مدیریت کنند. در ویدئوی زومیت، نحوه نصب و استفاده از این ابزار آموزش داده شده است. این برنامه برای ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و iOS دردسترس است و همچنین می‌توان افزونه‌ی آن را روی اکثر مروگرهای وب مثل کروم، سافاری، فایرفاکس و اج نصب کرد.

دانلود برای ویندوز | مک | لینوکس | اندروید | iOS

ابزار مدیریت رمز عبور Bitwarden

پسورد منیجر Bitwarden

پسورد منیجر Bitwarden یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین پسورد منیجرهای حال‌حاضر است. این ابزار قابلیت‌های متعددی دراختیار کاربر قرار می‌دهد و در دو پلن رایگان و اشتراکی عرضه می‌شود. اشتراک سالانه پسورد منیجر Bitwarden از ۱۰ دلار شروع می‌شود. نسخه رایگان این اپ را می‌توانید در دستگاه‌های مختلفی اجرا کنید.

اشتراک پریمیوم Bitwarden به شما امکان می‌دهد رمزها، لاگین‌ها، عضویت‌ها و... را با خانواده و دوستان مورداعتمادتان به‌اشتراک بگذارید و از احراز هویت چند‌عاملی از‌طریق YubiKey استفاده و یک گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رمزگذاری‌شده دریافت کنید. نسخه رایگان Bitwarden ویژگی امکان ارسال پیامک یک‌به‌یک به نام Bitwarden Send را نیز ارائه می‌دهد که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات را با افراد دیگر به‌اشتراک گذاشت. برای استفاده راحت‌تر از این ابزار، می‌توانید افزونه آن را به مرورگر خود اضافه کنید.

دانلود برای ویندوز | مک | لینوکس | اندروید | iOS

ابزار مدیریت رمز عبور lastpass

پسورد منیجر LastPass

LastPass از محبوب‌ترین سرویس‌های مدیریت رمزعبور به‌شمار می‌رفت و یکه‌تاز این حوزه محسوب می‌شد. در چند سال اخیر، این ابزار جزو پسورد منیجرهای پرکاربرد در ایران بوده است؛ اما پس از تغییر امکانات نسخه رایگان آن، از محبوبیتش کاسته شد. این تغییر در نسخه رایگان باعث می‌شد تا کاربران فقط بتوانند اکانت خود را روی یک دستگاه فعال کنند؛ ازاین‌رو، کاربران ترجیح دادند به‌سمت استفاده از ابزارهای دیگر مهاجرت کنند.

روی‌هم‌رفته، پسورد منیجر لست‌پس همچنان جزو ابزارهای مدیریت رمزعبور برتر و امن‌ محسوب می‌شود. اشتراک پریمیوم این این نرم‌افزار امکانات بسیار بیشتری درمقایسه‌با نسخه رایگان دارد و می‌توان آن را به‌صورت سالانه خرید.

سایت LastPass | اندروید | iOS

پسورد منیجر 1password

پسورد منیجر 1Password

پسورد منیجر 1Password نیز در فهرست بهترین ابزارهای مدیریت رمزعبور جای دارد. این ابزار امکانات بسیار زیادی دارد و فضایی امن را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. این ابزار با سیستم‌عامل‌های مختلف کاملاً سازگار است و می‌توان آن را روی دستگاه‌های مختلف اجرا کرد.

1Passwordطراحی و رابط کاربری ساده و زیبایی دارد؛ اما متأسفانه فاقد نسخه رایگان است. گفتنی است کاربران ابتدا به‌مدت ۱۴ روز مهلت تست و استفاده از همه امکانات این سرویس را خواهند داشت؛ اما پس از گذشت دو هفته، همه امکانات غیرفعال خواهند شد.

اشتراک انفرادی این ابزار ۳۶ دلار در سال است و با یک گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اسناد و احراز هویت دو‌مرحله‌ای اختیاری از‌طریق Yubikey برای امنیت بیشتر ارائه می‌شود. وان پسورد بخشی به نام «حالت سفر» دارد که به شما امکان می‌دهد داده‌های حساستان را هنگام سفر از دستگاه خود حذف و پس از بازگشت با یک کلیک آسان آن را بازیابی کنید.

سایت 1Password | اندروید | iOS

ابزار مدیریت رمز عبور dashlane

پسورد منیجر Dashlane

ابزار مدیریت پسورد Dashlane نیز نسخه رایگان و اشتراکی دارد. نسخه رایگان این ابزار فقط روی یک دستگاه فعال می‌شود و تنها می‌توان پنج رمزعبور را روی آن ذخیره کرد. با‌این‌حال، یکی از پرکاربردترین پسورد منیجرهای حال‌حاضر است. نسخه اشتراکی نیز امکاناتی همانند ابزارهای معرفی‌شده دراختیار کاربران قرار می‌دهد. ابزار مدیریت پسورد Dashlane نسخه Family نیز دارد؛ یعنی با خرید اشتراک سالانه خانوادگی، چند فرد می‌توانند از این ابزار روی چند دستگاه و به‌صورت هم‌زمان استفاده کنند.

دانلود برای ویندوز | مک | لینوکس | اندروید | iOS

پسورد منیجر KeePassXC

پسورد منیجر KeePassXC

KeePassXC آخرین ابزار مدیریت رمزی است که قصد داریم آن را معرفی کنیم. این ابزار کاملاً رایگان است و کاربران می‌توانند با ثبت‌نام در آن، از امکانات آن بهره‌مند شوند. نکته مهم دیگر این است که KeePassXC رابط کاربری پیچیده‌تری داشته و بیشتر برای کاربران حرفه‌ای مناسب است. این نرم‌افزار در ابتدا فقط برای ویندوز در‌دسترس بود؛ اما امروزه برای سیستم‌عامل‌های مختلف نیز دردسترس است.

دانلود برای ویندوز | مک | لینوکس

پسورد منیجر Apple keychain

پسورد منیجر Apple KeyChain Access

سیستم‌عامل macOS از KeyChain برای نگه‌داری و محافظت از گذرواژه‌ها، شماره‌حساب‌ها و سایر اطلاعات محرمانه‌ای که هر روز روی مک و دستگاه‌های مجهز به iOS یا iPadOS از آن‌ها استفاده می‌کنید، بهره می‌برد.

شما می‌توانیددر مک از اپلیکیشن Keychain Access برای مشاهده و مدیریت مجموعه KeyChain‌های خود استفاده کنید. اگر از iCloud KeyChain استفاده می‌کنید، قادر خواهید بود رمزهای عبور و سایر اطلاعات مهم خود را میان دستگاه‌های اکوسیستم اپل به‌روز نگه‌دارید. یک Keychain درواقع محلی رمزنگاری‌شده برای نگه‌داری نام‌حساب و رمزعبور مک، برنامه‌ها، سرورها، وب‌سایت‌ها و اطلاعات محرمانه‌ای مثل شماره کارت‌های اعتباری یا شماره‌حساب‌های بانکی است.

هنگامی‌که بخواهید وارد حساب کاربری یک وب‌سایت، ایمیل، سرور شبکه یا موارد دیگر شوید، رمزهای عبور ذخیره‌شده در KeyChain دردسترس شما خواهد بود و می‌توانید با استفاده از ویژگی‌های این ابزار، به‌راحتی درمواقع نیاز به گذرواژه‌های مربوط به هرحساب دسترسی داشته باشید و بدین‌ترتیب نیازی نیست تعداد زیادی پسورد را برای هرحساب کاربری خود به‌خاطر بسپارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از روش استفاده از KeyChain اپل می‌توانید به صفحه‌ی پشتیبانی رسمی آن مراجعه کنید.

آیا می‌توان از مرورگر وب برای مدیریت رمزهای عبور استفاده کرد؟

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، مرورگرها نیز قابلیت مدیریت و ذخیره‌سازی رمزهای عبور را ارائه می‌دهند. حتی می‌توانید یک رمزعبور اصلی برای باز‌کردن قفل اطلاعات خود در مرورگر تنظیم کنید. استفاده از قابلیت ذخیره رمزعبور مرورگر بدون شک بهتر از استفاده‌نکردن از پسورد منیجرها است؛ اما قطعاً قابلیت‌ها و مزایای امنیتی پسورد منیجرها را نخواهند داشت. بنابراین پسورد منیجرها با قابلیت‌های متنوع خود می‌توانند نقش بسزایی در افزایش سطح امنیت کاربران و راحتی آن‌ها در مدیریت رمزهای مختلف ایفا کنند.

این مطلب ابتدا در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ توسط مهرانا عیسی‌پور نوشته شده و مجتبی بوالحسنی در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۱ آن را به‌روزرسانی کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات