داستان برند ای دیتا؛ غول تایوانی صنعت حافظه

داستان برند ای دیتا؛ غول تایوانی صنعت حافظه

ای دیتا (ADATA) یکی از تولیدکننده‌های بزرگ DRAM و حافظه‌ی ذخیره‌سازی است که سال‌ها پیش در تایوان بنیان‌گذاری شد. در این مقاله، داستان شکل‌گیری و مسیر طی‌شده‌ی ای دیتا را مرور می‌کنیم.

حافظه‌های ذخیره‌سازی همواره جزو قطعات مهم کامپیوتر‌ها بوده‌اند و هرچه زمان می‌گذرد، اهمیتشان بیش‌از‌پیش حس می‌شود. در سال‌های گذشته، پیشرفت‌های شگرفی در صنعت حافظه‌های ذخیره‌سازی رخ داده است تا پردازش‌هایی که در کامپیوتر‌ها انجام می‌شوند، سرعت بیشتری پیدا کنند. پیشرفت‌های حاصل‌شده در صنعت حافظه‌های ذخیره‌سازی نتیجه‌ی سال‌ها تلاش و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ این حوزه است. ای دیتا (ADATA) یکی از شرکت‌های قدیمی است که برای بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای سخت‌افزار نامی آشنا محسوب می‌شود.

ای دیتا سال‌ها پیش فعالیتش را در تایوان آغاز کرد و امروزه، به شرکت بسیار بزرگی تبدیل شده است و به‌لطف دانش متخصصان و زیرساخت‌هایش حافظه‌هایی پرچم‌دار تولید می‌کند. شرکت تایوانی ای دیتا در دسته‌ی شرکت‌های Fabless (تولید بدون ساخت) جای می‌گیرد و سال‌ها است که حافظه‌ی DRAM و حافظه‌ی ذخیره‌سازی دردسترس مشتریان قرار می‌دهد. می ۲۰۰۱ (اردیبهشت و خرداد ۱۳۸۰)، سایمون چِن ای دیتا بنیان نهاد. این شرکت تایوانی انواع قطعات سخت‌افزاری می‌سازد که اصلی‌ترینش DRAMها، درایوهای فلش USB، هارد‌دیسک‌ها، درایوهای حالت جامد (SSDکارت حافظه (مموری کارت) و وسایل جانبی موبایلی هستند.

در سال‌های اخیر، ای دیتا در حوزه‌های جدیدی، مانند رباتیک و سیستم‌های پیشرانه‌ی الکتریکی وارد شده است و همچنان قصد دارد دامنه‌ی فعالیت‌هایش را گسترش دهد. این شرکت افزون‌بر برند اصلی خود، زیرشاخه‌ای با عنوان XPG دارد که برای فروش تجهیزات گیمینگ از آن استفاده می‌کند. طبق آمار رسمی، ای دیتا در سال ۲۰۱۷ دومین تولیدکننده‌ی برتر DRAM در دنیا بوده است. این شرکت تایوانی موفق شده به‌لطف تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی حافظه‌های DRAM، ارزشی افزون‌بر ۶۸۰ میلیون دلار کسب کند. در سال‌های اخیر، ای دیتا فعالیت‌هایش را به اروپا و آمریکا نیز گسترش داده است و همچنان به رقابت شدید با سامسونگ در آسیا ادامه می‌دهد.

روزهای آغازین، بازکردن دفتر در آمریکا و تمرکز بر تولید DRAM

درایو اس اس دی / SSD ای دیتا / ADATA از نمای جلو

ای دیتا می‌گوید به ارائه‌ی راهکارهای پیشرفته در حوزه‌ی حافظه با هدف غنی‌کردن زندگی دیجیتالی مشتریان‌ متعهد است. این شرکت خود را برترین شرکت دنیا در حوزه‌ی تولید حافظه معرفی می‌کند و جوایز متعددی برای محصولاتش برنده شده است. ای دیتا فعالیتش را در سال ۲۰۰۱ با بیست نفر کارمند آغاز کرد و در روزهای آغازین، شرکتی بسیار کوچک با رؤیاهای بسیار بزرگ بود. مدیران ای دیتا از همان زمان، برنامه‌ریزی دقیقی را آغاز کردند تا شرکتشان به رهبری جهانی در حوزه‌ی حافظه‌های DRAM و فلش تبدیل شود.

مدیرعامل و بنیان‌گذار ای دیتا می‌گوید در ابتدا صرفا قصد داشته است این شرکت را به رهبری جهانی در محصولات حوزه‌ی حافظه تبدیل کند؛ اما با گذشت زمان و شناخت ترندهای بازار، تنوع محصولات شرکتش را افزایش داد. یکی از محصولاتی که ای دیتا روی آن مانور ویژه‌ای داد، حافظه‌ی فلش بود؛ زیرا میزان تقاضا برای این نوع از حافظه‌ها به‌شدت افزایش یافته بود. 

ای دیتا مدعی است تعهدش به حرفه‌ای‌گری باعث شده کم‌کم بتواند خود را از رقبا متمایز کند. این شرکت با مدیریت سایمون چن و دیگر اعضای ارشد هیئت‌مدیره، به موفقیت‌های بسیار خوبی دست پیدا کرد. تمامی کسانی که به‌عنوان مدیران ای دیتا فعالیت می‌کنند، تجاربی درخشان در صنعت حافظه دارند. ای دیتا از همان ابتدا ارزش‌هایی برای خود تعیین کرد و همین ارزش‌ها پایه و اساس موفقیت‌هایش را تشکیل می‌دهند؛ ارزش‌هایی نظیر تمامیت، رعایت انصاف، صداقت، ثبات، ‌نبوغ، توازن، عشق و نوآوری. تمامی این ارزش‌ها باعث شده‌اند ای دیتا به‌صورت مداوم درآمد و سود فصلی و سالانه‌ی خود را افزایش دهد.

ای دیتا هشت سال پس از آغاز به ‌کار، به دومین شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی DRAM و هفتمین شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی حافظه‌ی فلش USB و دهمین شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی کارت حافظه تبدیل شد. این شرکت پس از دَه سال از آغاز فعالیت، به رکورد یک‌میلیارد دلار فروش محصول دست یافت.

ای دیتا خود را به حرفه‌ای‌گری و شناخت نیازهای مشتریان و برنامه‌ریزی دقیق متعهد می‌داند

آمار جدید نشان می‌دهد ای دیتا در‌حال‌حاضر سالانه بیش از یک‌میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند و همین باعث می‌شود یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی حافظه در دنیا باشد. بیش از نیمی از درآمد ای دیتا ‌به منطقه‌ی آسیا‌اقیانوسیه مربوط است که با نگاهی به وضعیت بازار منطقی به‌شمار می‌رود؛ زیرا ریشه‌ی اصلی ای دیتا به تایوان برمی‌گردد و بازار آسیا‌ بازاری بسیار بزرگ است.

آمریکای‌شمالی و آمریکای‌لاتین دومین مناطق پردرآمد برای ای دیتا محسوب می‌شوند و مجموعا ۱۵ درصد از درآمد کل شرکت را ازآنِ خود می‌کنند. در رتبه‌های بعدی، اروپا و مناطق کوچک‌تر جای گرفته‌اند. مدتی پیش، همسر بنیان‌گذار ای دیتا و مدیر این شرکت در گفت‌و‌گویی اعلام کرد آسیا و اروپا، به‌ویژه روسیه مناطقی هستند که ای دیتا می‌تواند در آن‌ها رشد بسیار خوبی تجربه کند؛ زیرا بازار SSD و حافظه هنوز مراحل توسعه را می‌گذارند؛ در‌حالی‌که بازار ایالات متحده بلوغ بیشتری دارد.

ای دیتا در سال ۲۰۰۲ جدی‌تر در آمریکا حاضر شد و دو دفتر در شهرهای لس‌آنجلس و میامی افتتاح کرد. در این دو دفتر، مجموعا ۴۱ نفر مشغول ‌‌کار بودند و وظیفه‌ی رسیدگی به امور فروش و پشتیبانی مشتریان را برعهده داشتند: دفتر شهر لس‌آنجلس مدیریت امور مشتریان آمریکای‌شمالی و دفتر میامی مدیریت امور مشتریان آمریکای‌لاتین. این دفاتر کاری هنوز هم پابرجا هستند. تمامی فرایند تحقیق‌و‌توسعه (R&D) در تایوان انجام می‌شود؛ درحالی‌که فرایند تولید محصولات در بین کارخانه‌های ای دیتا در چین و تایوان تقسیم شده است. 

۲۰۱۰؛ آغاز عصری جدید برای ای دیتا

با وجود دستیابی به موفقیت‌های بسیار، تیم مدیریتی ای دیتا همچنان به تلاش ادامه داد تا این شرکت بیش‌از‌پیش مسیر پیشرفت را طی کند. در سال ۲۰۱۰، ای دیتا فرایند بازسازی برند خود را آغاز کرد. از آن زمان، مرغ مگس‌خوار به نماد شرکت اضافه شد. از سال ۲۰۱۰ به‌بعد، ای دیتا مؤثرتر در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کرد و بیش‌از‌پیش رقبا را دچار دردسر کرد تا خود را برای دهه‌ی پیش رو بهتر آماده کند. لوگو جدید ای دیتا طراحی پیشرفته‌تری دارد و در تلاش است مفاهیمی نظیر ثبات را در ذهن کاربر تداعی کند و در‌عین‌حال با اتخاذ رنگ آبی، همچنان به سنت‌های اساسی شرکت پایبند باشد.

مرغ مگس‌خوار در لوگو ای دیتا مفاهیم متعددی دارد

مرغ مگس‌خوار، لوگو ای دیتا، المان‌هایی مهم در طراحی را شامل می‌شود که اگر با دقت آن‌ها را بررسی کنید، متوجه انعکاس فرهنگ غالب‌ بر ای دیتا و چشم‌انداز این شرکت برای آینده‌ می‌شوید. افزون‌براین، مرغ مگس‌خوار تعهد ای دیتا را برای تبدیل‌شدن به برندی جهانی نشان می‌دهد.

چالاکیِ مرغ مگس‌خوار بیانگر این است که ای دیتا درمقابل نیاز بازار به‌شدت واکنش‌گرا است و پاسخ‌های لازم را به شرایط مختلف می‌دهد و نیازهای مشتریان را می‌تواند تأمین کند. همچنین، سرعت مرغ مگس‌خوار نشان می‌دهد ای دیتا نوآوری‌های برتر ایجاد می‌کند و بهره‌وری صنعت را افزایش می‌دهد. به‌طور‌کلی، مرغ مگس‌خوار به اکتشاف موضوعات جدید علاقه‌ی زیادی دارد. ماهیت کاوشگر‌بودن مرغ مگس‌خوار نشان‌دهنده‌ی عزم راسخ ای دیتا برای دنبال‌کردن تمامی احتمالات ممکن است و رنگ و طراحی مدرن لوگو از پویا و مهیج‌ بودن برند ای دیتا حکایت می‌کند. ای دیتا با درک کامل از مسئولیت‌های اجتماعی‌اش، دقت بسیار زیادی در انتخاب اجزای اصلی حافظه به‌خرج می‌دهد و می‌کوشد بهترین روش‌ها را برای طراحی و ساخت محصولات در پیش بگیرد. 

تنوع چشمگیر محصول؛ یکی از رموز موفقیت ای دیتا

هدفون ای دیتا ایکس پی جی / ADATA XPG از نمای نزدیک

ای دیتا در ابتدا صرفا روی حافظه‌های DRAM و فلش تمرکز کرده بود؛ اما هرچه گذشت، با در‌نظر‌گرفتن نیاز بازار در حوزه‌های بیشتری حضور پیدا کرد. امروزه، این شرکت محصولات سخت‌افزاری متنوعی می‌سازد و دردسترس مشتریان خود در سراسر دنیا قرار می‌دهد. پس از سال‌ها، ای دیتا همچنان به فرایند تولید حافظه‌ی DRAM برای کامپیوتر‌های دسکتاپ و نوت‌بوک‌های ویندوزی ادامه می‌دهد. تصمیم ای دیتا برای آغاز با حافظه‌ی DRAM هوشمندانه بود؛ چراکه با برنامه‌ریزی درست به‌سرعت موفق شد در بازار رشد کند و حافظه‌هایی باکیفیت بسازد.

با گذشت زمان، به‌منظور درآمدزایی بیشتر و انجام تحقیقات گسترده‌تر در حوزه‌ی DRAM، نیاز به ورود به بازارهای جدید حس می‌شد؛ به‌همین‌دلیل، ای دیتا کم‌کم فرایند تولید حافظه‌های ذخیره‌سازی را نیز آغاز کرد.

ای دیتا امروزه محصولات متنوعی می‌سازد؛ از DRAM و SSD و HDD گرفته تا پاوربانک و شارژر خودرو و کابل USB

حافظه‌های اس اس دی شرکت ای دیتا امروزه بسیار باکیفیت هستند. در روزهای آغازین تولید حافظه‌ی اس اس دی، شماری از تحلیلگران آینده‌ی چندان درخشانی برای این کسب‌و‌کار ای دیتا متصور نمی‌شدند؛ اما مدیران این شرکت به هدف خود رسیدند و امروزه کسب‌و‌کار اس اس دی شرکت ای دیتا بسیار پرسود است. 

امروزه، ای دیتا علاوه‌بر DRAM و حافظه‌ی فلش و اس اس دی داخلی، حافظه‌های ذخیره‌سازی اکسترنال نیز عرضه می‌کند تا توجه علاقه‌مندان به استفاده از این نوع حافظه‌ها را جلب کند. کارت‌های حافظه نیز جزو محصولات محبوب ای دیتا هستند و این شرکت از سال‌ها پیش به تولید آن‌ها مشغول است. پاوربانک و شارژر خودرو و آداپتور و کابل‌های USB و میکرو USB جزو دیگر محصولاتی هستند که ای دیتا تولید می‌کند. همچنین، ای دیتا محصولاتی صنعتی دارد و در حوزه‌ی نورپردازی داخل خانه و نورپردازی تجاری و نورپردازی هوشمند و نورپردازی مربوط‌ به فعالیت‌های خارج از خانه فعالیت می‌کند.

حضور جدی در صنعت بازی

لوگو ایکس پی جی ای دیتا / ADATA XPG Logo

لوگو برند XPG

از سال‌ها پیش، ای دیتا قطعات موردنیاز سیستم‌های گیمینگ را تأمین می‌کرد؛ اما با گذشت زمان، حس کرد لازم است برخی از محصولات را در قالب خانواده‌ای مجزا و به‌صورت اختصاصی برای گیمرها عرضه کند. برای این منظور، ای دیتا شرکت XPG (مخفف XTREME PERFORMANCE GEAR) را با هدف ارائه‌ی محصولاتی پرقدرت به گیمرها و افراد حرفه‌ای حوزه‌ی ورزش‌های الکترونیکی و علاقه‌مندان به محصولات باکیفیت بنیان‌گذاری کرد. XPG می‌گوید خود را به تولید محصولاتی متعهد می‌داند که به کاربران برای دستیابی به قدرت فراوان و کیفیت عالی کمک می‌کنند. به‌همین‌دلیل از همان آغاز کار، رابطه‌ی نزدیکی با جامعه‌ی گیمرها و فعالان صنعت ورزش‌های الکترونیکی برقرار کرد تا بتواند نیاز واقعی آن‌ها را بفهمد و محصولاتی مطابق خواسته‌ی آن‌ها تولید کند.

تمامی محصولات برند XPG پیش از واردشدن به مرحله‌ی تولید انبوه، آزمایش‌های بسیار سخت‌گیرانه‌ی ای دیتا را پشت‌سر می‌گذرانند و برای عبور از این مرحله، حتما باید بیشترین امتیاز ممکن را کسب کنند. این موضوع باعث می‌شود محصولات برند XPG بسیار استاندارد باشند و بتوان به آن‌ها برای انجام کارهای مختلف اتکا کرد. ای دیتا تلاش می‌کند محصولات برند XPG را با طراحی ظاهری جذاب همراه کند تا نظر گیمرها بیش‌از‌پیش جلب شود. 

XPG، بازوی گیمینگ ای دیتا، رابطه‌ی نزدیکی با گیمرها و افراد حرفه‌ای صنعت ورزش‌های الکترونیکی دارد

ای دیتا لوگویی برای برند XPG طراحی کرده که هویت این برند را در ذهن کاربر تداعی می‌کند. طراحی دایره‌ای‌شکل لوگو شکل‌و‌شمایل ستاره‌ها را نشان می‌دهد؛ کره‌‌ی درخشان پلاسمایی که به‌صورت مداوم انرژی و قدرت بسیار زیادی تولید می‌کند. در همین حین، الگوی حلقه‌مانند شبیه‌ به تیغ اره همچون موتوری است که انرژی ستاره را می‌تواند مدیریت و از آن بهره‌برداری کند. ای دیتا می‌گوید این لوگو استعاره‌ای مناسب از تمامی چیزهایی است که محصولات برند XPG می‌تواند به آن‌ها دست یابد.

مدیران XPG قصد دارند به‌مرور‌زمان به اصلی‌ترین انتخاب گیمرها، چه گیمرهای کژوال و چه گیمرهای حرفه‌ای، تبدیل شوند. XPG بارها در مسابقات مختلف حوزه‌ی ورزش‌های الکترونیکی به‌عنوان حامی تیم‌های مختلف حضور پیدا کرده است. برای مثال، سال گذشته حامی تیم Vexed در بزرگ‌ترین رویداد بازی بریتانیا، یعنی EGX شد. همچنین، XPG سابقه‌ی همکاری با تیم ورزش‌های الکترونیکی یکی از ستاره‌های NBA را در کارنامه دارد. ای دیتا محصولات متنوعی مانند درایوهای SSD، حافظه، حافظه‌ی ذخیره‌سازی اکسترنال، کامپیوتر‌های دسکتاپ، لپ‌تاپ، ماوس، ماوس‌پد، صفحه‌کلید و هدست را در قالب خانواده‌ی XPG می‌فروشد.

جاه‌طلبی در صنعت خودروهای الکتریکی

طرح گرافیکی خودرو الکتریکی از نیم رخ

ای دیتا پس از بررسی دقیق‌تر بازار، واحد تجاری جدیدی با نام ADATA Powertrain راه‌اندازی کرد. به‌گفته‌ی این شرکت، در بازار آسیای‌جنوبی به‌وضوح تقاضای مناسبی برای خودروهای الکتریکی وجود دارد؛ به‌همین‌دلیل، با واحد تجاری ویژه‌‌اش قصد دارد پیشرانه برای خودروهای الکتریکی تولید کند. ای دیتا با واحد تجاری خود در رویدادهای متنوعی حضور پیدا کرده تا بتواند برند Powertrain را بیش‌از‌پیش به علاقه‌مندان این حوزه بشناساند. ناگفته نماند چندی پیش، ای دیتا از عرضه‌ی موتوری ویژه با سیستم خنک‌کننده‌ی مایع خبر داد.

ای دیتا با برند Powertrain می‌کوشد به‌طور‌مداوم راهکارهایی پیشرفته برای خودروهای الکتریکی ارائه دهد. ای دیتا می‌گوید فناوری‌های مربوط‌ به پیشرانه می‌توانند باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های کلی و کاهش مصرف انرژی ماژول‌های انرژی خودروهای خودران شوند. 

با وجود تمامی مشکلات، ای دیتا همچنان به هدف اصلی‌اش پایبند است و قصد دارد به‌مرور‌زمان فعالیت‌هایش را بیش‌از‌پیش گسترش دهد. امروزه، صنایع مختلف وضعیت دشواری تجربه می‌کنند؛ زیرا ویروس کرونا به‌صورت ناگهانی دنیا را درنوردید و صنایع مختلف را دچار مشکل کرد. ای دیتا همچون دیگر شرکت‌های فعال در صنعت تولید سخت‌افزار، با مشکلاتی جدی مواجه شد؛ زیرا دنیاگیری ویروس کرونا کارخانه‌ها را تعطیل کرد.

زمان زیادی از آغاز دنیاگیری نگذشته بود که ای دیتا اعلام کرد کرونا قرار نیست به‌سرت از میان ما برود؛ به‌همین‌دلیل، به‌سرعت با اوضاع‌واحوال جدید باید تطبیق پیدا کرد. همچنین، مدیرعامل و بنیان‌گذار ای دیتا در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرد انتظار دارد پس از مهار کرونا، قیمت حافظه‌های DRAM و NAND فلش رشد یابد و میزان تقاضا برای حافظه‌ها همچنان سیری صعودی طی کند.

در پایان سال ۲۰۱۹، درآمد سالانه‌ی ای دیتا از فروش حافظه‌ی اس اس دی بیش از دو برابر افزایش یافت و ۳۰ درصد از کل درآمد ای دیتا را از‌آنِ خود کرد. دیتاسنترها یکی از مشتریان جدی حافظه‌های ذخیره‌سازی ای دیتا هستند و کامپیوتر‌های شخصی نیز همواره به بخش مهمی از حافظه‌های بازار نیاز پیدا می‌کنند. 


از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید