پدر شدن سلامت مردان را در معرض خطری پنهان قرار می‌دهد

پنج‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
پدری کودک خردسال خود را روی شانه‌ها گذاشته و هر دو می‌خندند
سلامت مردانی که پدر هستند، در یک زمینه کمتر از مردانی است که فرزندی ندارند و این مسئله می‌تواند آن‌ها را درمعرض خطر مرگ‌ومیر بیشتر قرار دهد.
تبلیغات

بر اساس یافته‌های اولین مطالعه‌ی بلندمدت و چند‌نژادی در ایالات متحده که به بررسی پدرانگی و سلامت قلبی‌وعروقی می‌پردازد، پدران در سنین بالا در مقایسه با غیرپدرها سلامت قلبی کم‌تری دارند.

هرچند در تحقیق اخیر، سن پدر‌شدن مردان و پیشینه‌ی قومی شرکت‌کنندگان، متفاوت بود، به نظر می‌رسد که استرس و مسئولیت‌های مرتبط به والد‌بودن ممکن است حفظ عاداتی را که برای سلامت قلبی مفید است، دشوارتر کند.

محققان آمریکایی اشاره کردند که مطالعه‌ی آن‌ها همچنین بر زمینه‌هایی تاکید می‌کند که جوامع و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در آن‌ها می‌توانند پدران را بهتر حمایت کنند.

جان جیمز پارکر، پزشک متخصص داخلی و اطفال از دانشگاه نورث وسترن و نویسنده‌ی اول مطالعه می‌گوید: «تغییرات یافت‌شده در سلامت قلب، نشان می‌دهد که مسئولیت اضافی مراقبت از کودک و استرس تبدیل به‌ پدر‌شدن ممکن است حفظ سبک زندگی سالم، مانند رژیم غذایی سالم و ورزش را برای مردان دشوار کند.»

پارکر و همکارانش داده‌های جمع‌آوری شده از ۲٬۸۱۴ مرد ۴۵ تا ۸۴ ساله را که تا ۱۸ سال تحت‌نظر بودند، بررسی کردند. سلامت قلب از طریق ترکیبی از گزارش افراد در مورد رژیم غذاییشان، ورزش و عادات سیگار‌کشیدن و همچنین اندازه‌گیری شاخص توده‌ی بدن، فشار خون، کلسترول و سطح گلوکز خون سنجیده شد.

مسئولیت پدر‌شدن ممکن است حفظ عادات سالم زندگی را سخت کند.

علاوه‌ بر اینکه سلامت قلب برای پدران در مقایسه با کسانی که هرگز پدر نبوده‌اند، معمولا ضعیف‌تر است، وضعیت برای مردانی که در سن ۲۵ سالگی یا کمتر پدر شده‌اند، به‌ویژه مردان سیاه‌پوست و اسپانیایی بدتر است. این گروه همچنین نرخ مرگ‌و‌میر بالاتری داشتند.

به گفته‌ی تیم تحقیقاتی، طیفی از عوامل می‌تواند روی آمار تاثیر داشته باشد. برای مثال، پدران جوان‌تر ممکن است ثبات مالی کمتری داشته باشند و برای مرخصی گرفتن از کار، دچار مشکل شوند.

پارکر می‌گوید: «در بسیاری از اوقات ما بر سلامت مادران و کودکان تمرکز می‌کنیم و حتی به پدران فکر نمی‌کنیم، اما سلامت آنها تأثیر زیادی بر خانواده‌شان دارد.» او ادامه داد: «برای بهبود سلامت خانواده‌ها باید ارتباط چندسویه بین مادران، پدران، سایر سرپرستان و فرزندان را در نظر بگیریم.»

داده‌های تحقیقات، علت‌و‌معلول مستقیم را ثابت نمی‌کند و تفاوت‌های زیادی در سلامتی بین گروه‌ها به چشم نمی‌خورد، اما از نظر آماری قابل ملاحظه بود. با توجه به اینکه بیماری قلبی علت اصلی مرگ‌و‌میر در میان مردان ایالات متحده است، این ارتباط، ارزش بررسی را دارد.

نکته‌ی جالب اینجا است که وقتی محققان تمامی عوامل (نه فقط بیماری قلبی) را بررسی کردند، متوجه شدند میزان مرگ‌و‌میر کلی پدران کمتر از غیر پدران بود.

پس از تنظیم نتایج بر اساس سن، تنها زیرگروه قومی نژادی با میزان مرگ‌و‌میر‌ کمتر در میان پدران، مردان سیاه‌پوست بودند. این نشان می‌دهد که پدر‌شدن ممکن است مردان سیاه پوست را شاید با ترویج سبک زندگی سالم‌تر، محافظت کند.

محققان اشاره کردند، سلامت پدران نه تنها برای مردان بلکه بر خانواده‌ها نیز تأثیرگذار است. برخی از تغییرات همراه با پدر‌شدن ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشند، اما همه این‌گونه نیستند.

پارکر می‌گوید: «ما واقعاً باید پدران را به‌عنوان جمعیتی منحصربه‌فرد مطالعه کنیم و نتایج سلامت مردان را وقتی پدر می‌شوند، بررسی کنیم. سلامت قلب‌و‌عروق بسیار مهم است زیرا رفتارها و عوامل بهداشتی  [برای بهتر کردن وضعیت سلامت قلب] همگی قابل اصلاح هستند.»

یافته‌های محققان در نشریه AJPM Focus منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات