سرکه سیب ممکن است به کاهش وزن کمک کند

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
سرکه سیب
مطالعه جدیدی به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا مصرف سرکه سیب می‌تواند به کاهش وزن و لاغر شدن کمک کند یا خیر.
تبلیغات

سرکه سیب که از سیب تخمیرشده تهیه می‌شود و اسید استیک بالایی دارد، در سال‌های اخیر به دلیل فواید سلامتی (از خواص ضدباکتریایی گرفته تا اثرات آنتی‌اکسیدانی و پتانسیل کمک به مدیریت قند خون) محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

سابقه استفاده از سرکه سیب برای خواص مفید آن به زمان‌های بسیار دورتر برمی‌گردد؛ به‌گونه‌ای که بقراط از آن برای درمان زخم‌ها و تب استفاده می‌کرد.

مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده است، به این موضوع پرداخته که آیا سرکه سیب می‌تواند برای کاهش وزن، کاهش قند خون و کاهش چربی خون (کلسترول و تری‌گلیسیریدها) موثر باشد یا نه.

به‌گزارش کانورسیشن، گروهی از پژوهشگران در لبنان کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور را روی گروهی از افراد دارای اضافه‌وزن در محدوده‌ی سنی ۱۲ تا ۲۵ سال انجام دادند. پژوهشگران به‌طور تصادفی ۳۰ شرکت‌کننده را در یکی از چهار گروه قرار دادند. به شرکت‌کنندگان گفته شد به مدت ۱۲ هفته هر روز صبح پیش از خوردن صبحانه ۵، ۱۰ یا ۱۲ میلی‌لیتر سرکه سیب رقیق‌شده در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب مصرف کنند. گروه کنترل نوشیدنی غیرفعال (دارونما) تشکیل شده از اسید لاکتیک اضافه شده به آب را مصرف می‌کردند که طعم و ظاهری مشابه سرکه سیب داشت.

به طور معمول، این نوع مطالعات شواهد با کیفیت بالا فراهم می‌کنند، زیرا می‌توانند علت و معلول را آشکار کنند، یعنی نشان دهند مداخله (دراین‌مورد مصرف سرکه سیب) موجب پیامد خاصی می‌شود. این مطالعه همچنین دوسوکور بود، یعنی نه شرکت‌کنندگان و نه دانشمندانی که در جمع‌آوری داده‌ها شرکت داشتند، نمی‌دانستند داوطلبان در کدام گروه قرار دارند.

پژوهشگران به چه یافته‌هایی دست پیدا کردند؟

پس از دوره سه ماهه مصرف سرکه سیب با کاهش وزن بدن و شاخص توده بدنی (BMI) همراه بود. به‌طور متوسط، کسانی که در آن دوره سرکه سیب مصرف کرده بودند، ۶ تا ۸ کیلوگرم وزن کم کردند و بسته به مقدار مصرف سرکه سیب شاخص توده بدنی آن‌ها ۲٫۷ تا ۳ نمره کم شد. آن‌ها همچنین کاهش قابل‌توجهی را در دور کمر و دور باسن نشان دادند.

آنزیم‌های موجود در سرکه سیب ممکن است برای سلامتی مفید باشد

نویسندگان همچنین کاهش قابل‌توجهی در سطح گلوکز خون، تری گلیسیرید و کلسترول در گروه‌های مصرف‌کننده سرکه سیب مشاهده کردند. این نتایج در مطالعات گذشته نیز به دست آمده بود.

گروه دارونما که آب و اسید لاکتیک دریافت کردند، کاهش بسیار کمتری را در وزن و شاخص توده بدنی نشان دادند. علاوه‌بر‌این، کاهش معناداری در قند و چربی خون مشاهده نشد.

با استناد به مطالعات حیوانی تصور می‌شود اسید استیک موجود در سرکه سیب ممکن است بر بیان ژن‌هایی که در سوزاندن چربی‌ها برای انرژی نقش دارند، تاثیر بگذارد. مطالعه جدید به بررسی این مکانیسم نپرداخت.

محدودیت‌های مطالعه

درحالی‌که مطالعه امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد، محدودیت‌هایی نیز دارد. اولا شرکت‌کنندگان در این مطالعه ۱۲ تا ۲۵ ساله بودند، بنابراین نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که این یافته‌ها به کل جمعیت قابل تعمیم است.

روش‌های آماری مورد استفاده در مطالعه به ما اجازه نمی‌دهد با اطمینان بگوییم که اگر مطالعه دوباره انجام شود، همین مقدار کاهش وزن دوباره اتفاق می‌افتد.

درحالی‌که پژوهشگران سوابق رژیم غذایی و ورزش شرکت‌کنندگان را در طول مطالعه ثبت کردند، این موارد در مقاله گزارش نشده است؛ درنتیجه تعیین اینکه آیا رژیم غذایی یا ورزش ممکن است بر کاهش وزن تاثیر داشته باشد، دشوار می‌شود. همچنین از این موضوع اطلاع نداریم که آیا شرکت‌کنندگان در این مدت مقدار غذا یا سطح ورزش خود را نیز تغییر داده بودند یا خیر.

در مطالعه جدید از دارونمایی استفاده شد که سعی شده بود ازنظر ظاهر و طعم مشابه سرکه سیب باشد، اما شرکت‌کنندگان ممکن است تفاوت آن‌ها را متوجه شده باشند. در چنین مطالعاتی گاهی پژوهشگران در پایان مطالعه از شرکت‌کنندگان می‌خواهند حدس بزنند که در کدام گروه بوده‌اند تا مشخص کنند که آیا دارونما به خوبی عمل کرده است یا خیر. در این مطالعه چنین کاری انجام نشد، بنابراین مشخص نیست که آیا شرکت‌کنندگان متوجه شده بودند کدام نوشیدنی را دریافت کرده‌اند یا خیر.

درنهایت، نویسندگان گزارشی نمی‌دهند که آیا کسی از مطالعه انصراف داد یا نه. اگر برخی افراد به دلیل عدم کاهش وزن انگیزه خود را از دست داده و آن را ترک کرده باشند، این امر می‌تواند بر نتایج تاثیر داشته باشد.

مصرف سرکه سیب مضراتی دارد؟

سرکه سیب اسیدی است و این نگرانی وجود دارد که مینای دندان را فرسوده کند. این مشکل می‌تواند درنتیجه‌ی مصرف هر نوشیدنی اسیدی ازجمله نوشیدنی‌های گازدار، آب لیمو و آب پرتقال بروز کند.

برای به حداقل رساندن خطر فرسایش مینای دندان پس از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی، موارد زیر را رعایت کنید.

  • دهان خود را با آب بشویید.
  • برای تحریک تولید بزاق آدامس بدون قند بجوید.
  • از مسواک زدن بلافاصله پس از نوشیدن مواد اسیدی خودداری کنید، زیرا ممکن است به لایه رویی نرم‌شده دندان آسیب بزند.
  • برای به حداقل رساندن تماس مواد اسیدی با دندان‌ها، نوشیدنی را با نی بنوشید.

نتیجه‌گیری

مطالعه جدید شواهدی از ارتباط میان مصرف سرکه سیب و کاهش وزن ارائه می‌دهد. اما قبل از اینکه متخصصان سلامت بتوانند مصرف آن را به‌عنوان استراتژی برای کاهش وزن پیشنهاد دهند، به مطالعات بزرگ‌تر و باکیفیت‌تری نیاز است که روی گروه‌های مختلف افراد انجام شود.

چنین پژوهش‌هایی باید در کنار کنترل رژیم غذایی و ورزش در تمامی شرکت‌کنندگان انجام شود. بدین‌ترتیب، شواهد قوی‌تری به دست می‌آید که می‌تواند نشان دهد سرکه سیب برای کاهش وزن مفید است. با‌این‌حال، اگر مزه سرکه سیب برایتان مهم نیست، می‌توانید مقداری از آن را در کنار رژیم غذایی متعادل و متنوع بنوشید. این مطالعه نشان نمی‌دهد که می‌توانید هر غذایی را که دوست دارید بخورید، سپس برای کنترل وزن سرکه سیب بنوشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات