وقتی عصبانی هستید تنها کافی است دست به قلم شوید

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
مرد جوان درحال پاره‌کردن یک ورق کاغذ است
برای مهار خشم در موقعیت‌های مختلف زندگی لازم نیست از تکنیک‌های پیچیده‌ استفاده کنید. به‌گفته‌ی محققان کار ساده‌ای مانند نوشتن راهکار موثری است.
تبلیغات

اگر واقعا خشمگین هستید یک لحظه وقت بگذارید احساسات خود را روی ورق کاغذ بنویسید و سپس آن کاغذ را دور بریزید. براساس مطالعه‌ای جدید این‌ کار می‌تواند برای ازبین‌بردن خشم درونی شما کافی باشد.

محققان دانشگاه ناگویا در ژاپن، دو آزمایش را با حضور ۹۸ شرکت‌کننده انجام دادند و دریافتند که نوشتن احساسات خشم روی کاغذ و سپس مهم‌تر از همه دورانداختن یا پاره‌کردن این کاغذ باعث فروکش‌کردن احساس خشم می‌شود. این تغییر احساسی زمانی که داوطلبان کاغذ را دور نینداختند مشاهده نشد.

نوبویوکی کاوای، دانشمند علوم شناختی می‌گوید: «ما انتظار داشتیم که این روش تا حدودی خشم را سرکوب کند. بااین‌حال زمانی که خشم تقریبا به‌طور کامل ازبین رفت شگفت‌زده شدیم.» هدف تحقیق به شرکت‌کنندگان حاضر در مطالعه گفته نشد؛ اما از افراد خواسته شد یک مقاله بنویسند و سپس صرف‌نظر از کیفیت واقعی مقاله‌ها، بارخوردهای انتقادی و توهین‌آمیز به آن‌ها داده شد.

پس از ارائه‌ی نقدها به داوطلبان، از آن‌ها خواسته شد تا افکار خود را درمورد احساساتی که داشتند و چگونگی برانگیخته‌شدن این احساسات یادداشت کنند. تمام شرکت‌کنندگان حاضر از افزایش خشم درونی خود گزارش دادند.

در مرحله‌ی بعد از داوطلبان خواسته شد تا نقدهای واردشده را دوباره بخوانند. در این مرحله به برخی از شرکن‌کنندگان گفته شد تا یادداشت‌های خود را در یک برگه‌ی واضح و در کنار نقدی که ارسال شده بود قرار دهند؛ درحالی که از سایر داوطلبان خواسته شد تا با پاره‌کردن برگه‌ها یا خردکردن با دستگاه خردکن کاغذ، آن‌ها را دور بریزند.

دورریختن یادداشت، عصبانیت افراد را به سطح اولیه بازگرداند

محققان با کمک پرسش‌نامه‌های خودارزیابی که توسط شرکت‌کنندگان پر شده بود توانستند مشاهده کنند که خشم یا سایر احساسات داوطلبان چگونه کاهش یافته بود. عصبانیت افرادی که برگه‌های خود را داخل سطل زباله یا خردکن قرار دادند، معمولا به سطح اولیه برگشت. بااین‌حال در هر دو کارآزمایی، خشم درونی گروهی که یادداشت خود را نگه داشته بودند بالاتر از سطح اولیه باقی ماند.

با وجود مفیدبودن خشم در برخی از سناریوها مانند ایجاد انگیزه در افراد برای مبارزه با بی‌عدالتی اجتماعی، این احساس درعین‌حال می‌تواند به خشونت، سوءاستفاده یا تصمیماتی منجر شود که به‌درستی در مورد آن‌ها فکر نشده است.

نکته‌ی مثبت در مورد روش جدید کنترل خشم، انجام سریع و آسان آن است. کاوای می‌گوید: «این تکنیک را می‌توان در لحظه و با یادداشت‌کردن منبع خشم مانند گرفتن یک یادداشت و سپس دورانداختن آن در هنگام عصبانیت در یک موقعیت کاری به‌کار برد.»

قراردادن یادداشت در یک جعبه پلاستیکی و یک دستگاه خردکن کاغذ
از برخی داوطلبان خواسته شد که یادداشت‌های خود را خرد کنند؛ درحالی‌که برخی دیگر آن‌ها را در جعبه‌های پلاستیکی نگه داشتند.

تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که مواجهه با احساسات دشوار می‌تواند به حل آن‌ها کمک کند؛ اما به‌نظر می‌رسد که اثربخشی این مواجهه به تکنیک مورد استفاده بستگی دارد؛ مثلا به‌جای فکرکردن به موضوع، آن را بنویسید.

محققان قصد دارند یافته‌های خود را در آینده بیشتر گسترش دهند و احتمالا به بررسی این موضوعات بپردازند که آیا نوشتن یادداشت‌ها به‌صورت دیجیتالی هم مانند کاغذ فیزیکی عمل می‌کند یا اینکه چقدر زمان برای بازخوانی یادداشت‌ها نیاز است. زمان لازم برای بازخوانی یادداشت‌ها در آزمایش اخیر ۳۰ ثانیه بود.

تیم تحقیق همچنین پیوندی بین روش پیشنهادی خود و تمرین سنتی ژاپنی هاکیداشیسارا در معبد هیوشی در کیوسو ترسیم می‌کند. در این رویداد سالانه، دیسک‌های کوچکی که هر یک دلایلی را برای عصبانی‌شدن به تصویر می‌کشند، شکسته می‌شوند.

نتایج مطالعه در ژورنال ساینتیفیک ریپورتز منتشر شده است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات