نسل بعدی داروهای سرطان ممکن است در فضا ساخته شود

یک‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فضانورد
داروهای ایمنی‌درمانی تزریقی را می‌توان تولید کرد، اما گرانش مانع از کریستاله شدن مناسب آن‌ها می‌شود. شرکتی نوپا فکر می‌کند راه‌حل این مشکل در فضا است.
تبلیغات

ایمنی‌درمانی یکی از امیدبخش‌ترین روش‌های جدید برای مبارزه با سرطان است، اما خیلی طول می‌کشد. این داروها با تقلید یا فراخوانی دفاع سیستم ایمنی برای حمله و پاکسازی سلول‌های سرطان عمل می‌کنند. اما داروهایی که این کار را انجام می‌دهند، با استفاده از سوزن و طی فرایندی طولانی و تهاجمی به خون وارد می‌شوند. بیماران زمان زیادی را در بیمارستان سپری می‌کنند تا دارو به‌تدریج و به صورت قطره‌ای وارد سیاهرگ‌های آن‌ها شود. اگر بتوان این داروها را در منزل بیمار و به شکل زیرپوستی تزریق کرد، این کار خیلی ساده‌تر خواهد شد و با درد کمتری همراه خواهد بود.

اما تزریق زیرپوستی دارو به غلظت‌های بالاتر دارو نیاز دارد و به فرمولاسیون بسیار غلیظی منجر می‌شود که تزریق آن غیرممکن است. اما اگر پروتئین‌ها را درون دارو کریستاله کنید، می‌‌توانید غلظت بالایی را در حجم پایین‌تری بگنجانید و محلولی با این کریستال‌های کوچک، ویسکوزیته چندانی نخواهد داشت.

به‌نوشته‌ی وایرد، تنها مشکلی که وجود دارد این است که کریستاله کردن پروتئین‌ها روی زمین تقریبا غیرممکن است. اگر روی زمین دست به این کار بزنید، کریستال‌های حاصل پر از نقص و به اندازه‌های مختلفی ظاهر خواهند شد. بااین‌حال، در فضا بدون دخالت کشش گرانشی زمین، پروتئین‌های کریستاله‌شده بدون نقص و یکنواخت خواهند شد.

کیت کینگ، موسس شرکت بیواربیت (BioOrbit) مدرک دکتری نانوپزشکی از دانشگاه کمبریج دارد، اما همیشه به فضا علاقه‌مند بوده است.

کینگ همواره باور داشت که می‌توان از فضا برای کمک به انسان‌ها استفاده کرد و پس از گرفتن مدرک از دانشگاه کمبریج سعی کرد شغل دانشمند در بخش فضایی را پیدا کند تا این تفکر خود را به دیگران ثابت کند، اما موفق نشد. بنابراین، در سال ۲۰۲۲ او برنامه تابستانی دو ماهه‌ای را در دانشگاه فضایی بین‌المللی گذراند. طی این دوره، کینگ از اعضای تیمی بود که وظیفه‌اش شناسایی پژوهش‌هایی بود که می‌تواند در فضا انجام شود و بهترین تاثیر را برای انسان داشته باشد.

تیم کینگ روی موضوع کریستاله کردن داروها در شرایط ریزگرانش تمرکز کرد. داده‌های گرد‌آوری‌شده در ایستگاه فضایی بین‌المللی حاکی از آن بود که این روش می‌تواند درمان سرطان را متحول کند. شرکت بیواربیت که کینگ در سال ۲۰۲۳ تاسیس کرد، قصد دارد این نوع تولید دارو را در فضا تجاری‌سازی کند.

پس از تامین بودجه ازسوی آژانس فضایی اروپا، قرار است در اوایل سال آینده فرایند موردنظر در ایستگاه بین‌المللی فضایی آزمایش شود تا درمورد کارآیی آن اطمینان حاصل شود. سپس در سال ۲۰۲۵، آن‌ها پرواز دیگری را طراحی می‌کنند که در حالت ایده‌آل در همکای با یک شرکت داروسازی انجام خواهد شد.

کینگ اولین فردی نیست که برای دستیابی به مزیت‌های ریزگرانش داروها را به فضا می‌فرستد. شرکت‌هایی ازقیبل بریستول-مایرز اسکوئیب و مرک از مدت‌ها پیش پژوهش‌هایی برای تولید دارو در فضا انجام داده‌اند. وجه تمایز بیواربیت این است که قصد دارد تولید دارو در فضا را بهینه و تجاری‌سازی کند.

ساخت دارو در فضا موانعی نیز دارد. اول اینکه بردن مواد به فضا بسیار پرهزینه است. مقررات مانع دیگر است: آیا قوانین وضع‌شده برای زمین در فضا هم به کار می‌رود؟ اگر یکی از داروهای تولیدشده در فضا به بیماری صدمه بزند، به کدام حوزه قضایی مربوط می‌شود؟

ریزگرانش ممکن است مزیت‌های زیادی برای پژوهش‌های علوم زیستی، توسعه دارو، تحقیقات سرطان و موارد دیگر داشته باشد. هدف نهایی بیواربیت، داشتن مرکز دائمی در فضا برای انجام پژوهش‌های علمی است. کارخانه‌های داروسازی که در محوطه‌های دلمرده و بایر زمینی واقع شده‌اند، ممکن است به‌زودی کمی فرازمینی شوند. شاید روزی خیلی از داروهایمان برای مدتی در فضا اقامت داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات