برای اولین بار در جهان کلیه خوک به بیمار زنده پیوند زده شد

یک‌شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
جراحان در حال پیوند کلیه خوک به انسان
جراحان بیمارستان عمومی ماساچوست کلیه خوک ویرایش‌شده ژنتیکی را به بیمار پیوند زدند و می‌گویند بیمار به خوبی بهبود پیدا خواهد کرد.
تبلیغات

برای اولین‌بار در جهان، پزشکان بیمارستان عمومی ماساچوست با موفقیت کلیه خوک اصلاح‌شده ژنتیکی را به گیرنده انسانی زنده پیوند زدند. بیمار ۶۲ ساله که ریچارد ریک اسلیمن نام دارد، از بیماری کلیوی پیشرفته رنج می‌برد و پس از آنکه کلیه پیوندشده‌ی قبلی او دچار نارسایی شد، برای زنده ماندن به دیالیز متکی شد.

حرکت به سمت پیوند بافت‌های حیوان به انسان اقدامی عجیب و پرپیچ و خم بوده است. آزمایش‌های عجیبی مانند آزمایش‌های انجام‌شده توسط دانشمند روسی که برش‌هایی از بیضه شامپانزه‌ها را به بدن چندین مرد پیوند زد، زمینه‌ساز دستیابی به پیشرفت‌های امروزی بود.

اکنون به لطف فناوری پیچیده ویرایش ژن کریسپر، می‌توان ارگان‌ها و بافت‌ها را به شکلی تغییر داد که برای سیستم ایمنی بدن انسان قابل‌قبول‌تر باشند و احتمال رد آن‌ها کمتر شود.

مطالعات اثبات مفهوم انجام‌شده در نخستی‌ها نشان داد پیوند حیوان به انسان روزی می‌تواند تحقق پیدا کند و در سال‌های اخیر شاهد چندین مورد پیوند موفق به بیماران مرگ مغزی بوده‌ایم. اما هدف نهایی این رویه همیشه انجام پیوند روی بیماران زنده بوده است. پیوند عضو ممکن است معجزه پزشکی درنظر گرفته شود، اما تامین اعضای پیوندی همیشه مشکل بزرگ آن بوده است.

اسلیمن موردی غیرمعمول نیست. کلیه‌ها بیشتر از اعضای دیگر برای پیوند موردنیاز هستند. به‌گزارش آی‌اف‌ال ساینس، اسلیمن پس از سال‌ها زندگی با دیابت نوع دو و فشار خون بالا و درنهایت نیاز به دیالیز به خاطر بیماری کلیوی، خوش‌شانس بود که در سال ۲۰۱۸ کلیه‌ای از اهداکننده متوفی دریافت کرد. اگرچه، پس از چند سال کلیه پیوندی دچار نارسایی شد و تیم پزشکی تصمیم گرفت گزینه‌های دیگر را بررسی کند.

تیم پزشکی اسلایمن را مورد تحسین قرار می‌دهد و می‌گوید اگر شجاعت او نبود، به این پیشرفت دست پیدا نمی‌کردیم. اسلایمن گفت: «پزشک من، دکتر وینفرد و تیم مرکز پیوند به من کلیه خوک را پیشنهاد کردند و معایب و مزایای این روش را به دقت برایم توضیح دادند. متوجه شدم که این کار فقط راهی برای کمک به خودم نیست، بلکه می‌تواند امیدبخش هزاران بیماری باشد که برای زنده‌ماندن به پیوند نیاز دارند.»

کلیه توسط شرکت ای‌جنسيس (eGenesis) که در ماساچوست قرار دارد، تهیه شد. دانشمندان شرکت روشی را ابداع کردند که از فناوری ویرایش ژن کریسپر برای حذف برخی از ژن‌های خوک و افزودن برخی از ژن‌های انسانی استفاده می‌کند تا کلیه‌ها تا حد امکان با بدن انسان سازگار شوند. آن‌ها همچنین رﺗﺮووﯾﺮوس‌ﻫﺎی درون‌زاد را که در خوک اهداکننده وجود دارد، غیرفعال می‌کنند تا خطرات احتمالی ناشی از این ویروس ها برای انسان را حذف کنند.

از زمان اولین پیوند انسانی (که از قضا آن هم کلیه بود) که در سال ۱۹۵۴ در بوستون آمریکا انجام شد، راه زیادی را پیموده‌ایم.

پژوهشگران مدت‌ها امیدوار بودند اعضای حیوانات بتوانند افراد نیازمند را که در انتظار دریافت پیوند عضو انسانی هستند، برای مدت بیشتری در سلامت بهتر نگه دارند و اکنون به‌نظر می‌رسد این هدف گامی بزرگ به واقعیت نزدیک‌تر شده است. دکتر تاتسوئو کاوایی، از اعضای تیم جراحی گفت: «موفقیت این پیوند حاصل تلاش هزاران دانشمند و پزشک در طول چندین دهه است. ما مفتخریم که نقش مهمی در این نقطه عطف ایفا کرده‌ایم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات