کاهش سرعت گفتار می‌تواند نشانگر زوال عقل باشد

شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بیمار مسن
گروهی از پژوهشگران به کمک هوش مصنوعی نشان دادند سرعت گفتار نسبت به واژه‌فراموشی معیار دقیق‌تری از سلامت مغز سالمندان است.
تبلیغات

بسیاری از ما در زندگی روزمره واژه فراموشی یا مشکل در پیدا کردن کلمات را تجربه می‌کنیم و این وضعیت معمولا در هنگام پیری پررنگ‌تر می‌شود.

مشکل مداوم در پیدا کردن کلمه مناسب می‌تواند نشان‌دهنده تغییرات مغز باشد که با مراحل اولیه بیماری آلزایمر یعنی قبل از بروز علائم آشکارتر مطابقت دارد. اگرچه، مطالعه جدید پژوهشگران دانشگاه تورنتو نشان می‌دهد سرعت تکلم شاخص دقیق‌تری از سلامت مغز در افراد سالخورده است.

پژوهشگران از ۱۲۵ فرد بزرگسال سالم ۱۸ تا ۹۰ ساله خواستند جزئیات یک صحنه را توصیف کنند. توصیف‌ها با استفاده از نرم‌افزار هوش مصنوعی برای استخراج ویژگی‌هایی مانند سرعت حرف زدن، مدت زمان مکث بین واژه‌ها و تنوع کلمات مورد استفاده، تجزیه‌و‌تحلیل شد.

سرعت گفتار نشانگر سلامت مغز در افراد سالخورده است

شرکت‌کنندگان همچنین مجموعه‌ای از آزمون‌های استاندارد را انجام دادند که تمرکز، سرعت تفکر و توانایی برنامه‌ریزی و انجام وظایف را اندازه‌گیری می‌کند. به‌نوشته‌ی وب‌سایت کانورسیشن، زوال وابسته به سن در این توانایی‌های «اجرایی» ارتباط نزدیکی با سرعت تکلم فرد داشت.

یکی از جنبه‌های جدید مطالعه استفاده از وظایف «تداخل تصویر-کلمه» بود که برای جدا کردن دو مرحله نام‌گذاری اشیاء طراحی شده بود: پیدا کردن کلمه مناسب و فرمان دادن به دهان برای گفتن آن.

به شرکت‌کنندگان تصاویر از اشیاء روزمره نشان داده شد و در همان حین کلیپ صوتی از واژه‌ای که ازنظر معنایی با واژه موردنظر مرتبط بود یا واژه‌ای که صدای مشابهی داشت، پخش شد. مطالعه نشان داد سرعت طبیعی تکلم افراد مسن با سرعت آن‌ها در نام‌بردن تصاویر ارتباط دارد. این امر نشان می‌دهد کندی کلی در پردازش ممکن است زمینه‌ساز تغییرات شناختی و زبانی گسترده‌تر در زمان پیری باشد.

چگونه می‌توان یافته‌ها را اثربخش‌تر کرد

درحالی‌که یافته‌های مطالعه جالب است، پیدا کردن کلمات در پاسخ به سرنخ‌های مبتنی‌بر تصویر ممکن است پیچیدگی واژگان را در گفتگوهای بدون محدودیت روزمره منعکس نکند.

آزمون روانی کلامی که شرکت‌کنندگان را ملزم می‌کند بیشترین تعداد ممکن کلمات را از دسته‌بندی خاصی (برای مثال حیوانات یا میوه‌ها) تولید کنند یا از آن‌ها می‌خواهد در زمان معین واژه‌هایی با حروف اول خاص را به خاطر بیاورند، ممکن است همراه با نام‌گذاری تصاویر برای درک بهتر «پدیده نوک زبان بودن» استفاده شود.

پدیده نوک زبان بودن به ناتوانی موقت در بازیابی کلمه از حافظه، علی‌رغم یادآوری نسبی و احساس آشنا بودن کلمه اشاره دارد. این وظایف آزمون بهتری برای گفتگوهای روزمره درنظر گرفته می‌شوند، زیرا شبیه فرایند تکلم طبیعی، شامل بازیابی فعال و تولید واژه‌ها از خزانه واژگان فرد است.

در حالی‌که عملکرد روانی کلامی با افزایش سن به‌طور قابل‌توجهی کاهش نمی‌یابد، عملکرد ضعیف در وظایف یادشده می‌تواند نشانگر بیماری‌های تخریب‌کننده عصب مانند آلزایمر باشد. این آزمون‌ها تغییرات معمول در توانایی بازیابی واژه‌ها در سنین پیری را درنظر می‌گیرند و به پزشکان این امکان را می‌دهند اختلالاتی فراتر از آنچه را که در پیری طبیعی انتظار می‌رود، شناسایی کنند.

آزمون روانی کلامی نواحی مختلف مغزی را که در زبان، حافظه و عملکرد اجرایی نقش دارند، به کار می‌گیرد و می‌تواند بینش‌هایی درمورد نواحی مغز ارائه دهد که تحت تاثیر زوال شناختی قرار می‌گیرند.

مطالعه جدید درهای هیجان‌انگیزی را برای پژوهش‌های آینده می‌گشاید و نشان می‌دهد سرعت گفتار می‌تواند تغییرات شناختی را آشکار کند.

مطالعات گذشته تغییرات ظریف در زبان گفتاری و نوشتاری شخصیت‌های مشهوری مانند رونالد ریگان و آیریس مرداک را سال‌ها پیش از تشخیص زوال عقل آشکار کرده بودند و مطالعه جدید با بهره‌گیری از فناوری‌های پردازش زبان‌های طبیعی که از تکنیک‌های محاسباتی برای تجزیه‌وتحلیل و درک داده‌های زبانی انسان استفاده می‌کنند، پژوهش‌های گذشته را گامی جلوتر می‌برد.

درحالی‌که گزارش‌های پیش‌ازاین، مبتنی‌بر بررسی گذشته پس از تشخیص زوال عقل بود، مطالعه جدید رویکردی سیستماتیک، مبتنی‌بر داده و آینده‌نگرانه ارائه می‌کند. استفاده از پیشرفت‌های سریع در پردازش زبان‌های طبیعی، امکان تشخیص خودکار تغیرات زبانی مانند کاهش سرعت تکلم را فراهم می‌کند. پژوهشگران بر پتانسیل تغییر سرعت تکلم به‌عنوان نشانگر مفیدی از سلامت شناختی تاکید می‌کنند که می‌تواند به شناسایی افراد درمعرض خطر قبل از آشکار شدن علائم شدیدتر کمک کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات