شناسایی ۱۵ عامل مرتبط با خطر ابتلا به زوال عقل زودرس

دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
زوال عقل
دانشمندان عوامل مرتبط با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل زودرس را شناسایی کرده‌اند که می‌توان با هدف قرار دادن آن‌ها خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد.
تبلیغات

درحالی‌که زوال عقل در میان افراد مسن بسیار شایع‌تر است، سالیانه صدها هزار فرد مبتلا به زوال عقل زودرس تشخیص داده می‌شوند. مطالعه جدیدی بینش‌هایی درباره علت این امر ارائه داده است.

بیشتر پژوهش‌های گذشته در این زمینه به نقش ژنتیک پرداخته بودند، اما در مطالعه جدید پژوهشگران موفق شدند ۱۵ عامل سلامتی و سبک زندگی مختلف را شناسایی کنند که با خطر زوال عقل زوردس ارتباط دارند. مطالعه جامع آن‌ها برای اولین بار نشان می‌دهد که ممکن است بتوانیم با هدف قرار گرفتن عوامل مختلف در راستای کاهش خطر ابتلا به این وضعیت ناتوان‌کننده اقدام کنیم.

به گزارش ساینس‌آلرت، پژوهشگران در مطالعه‌ی خود داده‌های جمع‌آوری‌شده از ۳۵۶ هزار فرد زیر ۶۵ سال را در بریتانیا تجزیه‌وتحلیل کردند. وضعیت اجتماعی‌اقتصادی پایین، انزوای اجتماعی، آسیب شنوایی، سکته، دیابت، بیماری قلبی و افسردگی با خطر بالاتر ابتلا به زوال عقل زودرس ارتباط داشتند.

همچنین، کمبود ویتامین دی و سطوح بالای پروتئین واکنشی سی (که در پاسخ به التهاب توسط کبد تولید می‌شود) نیز به معنای خطر بالاتر بود. دارا بودن دو واریانت ژنی ApoE4 ε4 نیز با افزایش خطر زوال عقل زودرس در ارتباط بود. سوءمصرف الکل موجب افزایش خطر می‌شد و سطوح بالاتر تحصیلات و ضعف جسمانی کمتر با کاهش خطر زوال عقل زودرس همراه بود.

به‌گفته‌ی پژوهشگران، علاوه بر عوامل فیزیکی، سلامت روان ازجمله اجتناب از استرس مزمن، تنهایی و افسردگی نیز در کاهش خطر ابتلا نقش مهمی ایفا می‌کند.

درحالی‌که نتایج ثابت نمی‌کند زوال عقل ناشی از عوامل یادشده است، به ایجاد تصویر دقیق‌تری از وضعیت کمک می‌کند و آگاهی از علت‌ها می‌تواند به ایجاد درمان‌ها و اقدامات پیشگیرانه بهتر بینجامد. در نهایت، بسیاری از این عوامل قابل تغییر هستند و شاید بتوان با داشتن زندگی سالم‌تر خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش داد.

یافته‌های پژوهش در مجله‌ی JAMA Neurology منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات