شستشوی بینی با آب لوله‌کشی می‌تواند پیامدی مرگبار داشته باشد

یک‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
شستشوی بینی
شستشوی بینی گرفتگی سینوس‌ها را برطرف می‌کند. اما استفاده از آب نامناسب می‌تواند موجب عفونت‌های مرگبار ناشی از آمیب‌های مغزخوار شود.
تبلیغات

شستشوی سینوس ها با آب لوله‌کشی استریل‌نشده می‌تواند افراد را درمعرض آمیب‌های آکانتامبا و نگلریا قرار دهد که معمولا در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و آب‌های دیگر یافت می‌شوند اما می‌توانند در آب لوله‌کشی نیز زندگی کنند. این موجودات تک‌سلولی می‌توانند موجب بیماری‌های پوستی، عفونت چشم یا ریه و عفونت‌های مغزی کشنده شوند.

به‌گزارش ساینس‌نیوز، پژوهشگران مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده ۱۳ مارس در مجله‌ی Emerging Infectious Diseases گزارش کردند که شستشوی سینوس‌ها با آب آلوده منبع احتمالی عفونت‌های نادر آکانتامبا در ده نفر در ایالات متحده است که بیشتر آن‌ها در دهه گذشته رخ داده‌اند. سه نفر جان خود را از دست دادند.

آمیب مغزخوار
آمیب‌های مغزخواری مانند نگلیریا فاولری (درون دایره نشان داده شده است) ممکن است در آب لوله‌کشی پنهان شده باشد.

در پاکستان نیز مرد ۲۲ ساله‌ای که به‌عنوان آیین مذهبی سینوس‌های خود را با آب لوله‌کشی شسته بود، به نگلیریا فاولری آلوده شده بود. پزشکان بیمارستان دانشگاه آقاخان کراچی و بیمارستان پی‌ان‌اس شفا پاکستان، ۱۳ مارس در مطالعه جداگانه‌ای در مجله‌ی Emerging Infectious Diseases گزارش کردند که عفونت‌های مغزی با این آمیب‌ها تقریبا همیشه کشنده هستند، اما مرد بیمار به خاطر تشخیص زودهنگام و درمان تهاجمی جان سالم به در برد. او یکی از فقط ۸ بازمانده شناخته‌شده از عفونت‌های مغزی ناشی از نگلیریا فاولری در سراسر جهان است.

آکانتامبا هر سال فقط ۳ تا ۱۲ نفر را در ایالات متحده تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، اما حدود ۸۲ درصد از این عفونت‌ها کشنده هستند. هر سال حدود سه مورد عفونت نگلیریا فاولری در ایالات متحده اتفاق می‌افتد.

استفاده از آب لوله‌کشی استریل‌نشده برای شستشوی بینی در موارد نادر می‌تواند موجب عفونت مغزی مرگبار شود

همه ده نفر در مطالعه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری دچار یک یا چند بیماری ازقبیل سرطان، اچ‌آی‌وی و ایدز بودند که سیستم ایمنی آن‌ها را ضعیف می‌کرد. یک نفر پس از دو هفته پس از شستشو دچار عفونت شد، درحالی‌که دیگران سال‌ها شستشوی بینی انجام می‌دادند.

چهار نفر گزارش کردند از آب لوله‌کشی استریل‌نشده استفاده می‌کردند و یک نفر گفت از آب استریل استفاده کرده است، اما پس از آن دستگاه شستشو را در آب لوله‌کشی استریل‌نشده قرار داده است. نوع آب مورد استفاده در موارد دیگر مشخص نیست.

به‌گفته‌ی پژوهشگران، گرچه موارد توصیف‌شده نادر است، نشان می‌دهد استفاده از آب لوله‌کشی استریل‌نشده می‌تواند موجب شود برخی افراد دچار عفونت ناشی از آمیب شوند. وجود این نوع آلودگی در آب آشامیدنی مناطق مختلف ایران نیز تایید شده است. مردم باید از آب استریل‌شده، آب مقطر یا آب تصفیه‌شده یا آب لوله کشی که برای پنج دقیقه جوشانده و سپس سرد شده است، برای شستشوی سینوس‌های خود استفاده کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات