سوراخ کردن گوش، میکروبیوم پوست را به‌طرز اساسی تغییر می‌دهد

پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
سوراخ کردن گوش
سوراخ کردن گوش عملی شایع و بسیار قدیمی است. پژوهشگران نشان داده‌اند این کار میکروبیوم پوست را به شدت تغییر می‌دهد.
تبلیغات

شاید تاکنون متوجه این موضوع نشده باشید، اما تریلیون‌ها میکروارگانیسم روی پوست ما زندگی می‌کنند و سوراخ کردن پوست و وارد کردن جسمی فلزی (پیرسینگ) تغییر قابل‌توجهی در آن میکروبیوم ایجاد می‌کند.

تیمی از دانشگاه مک‌گیل کانادا، با همکاری یک سالن خالکوبی نمونه‌های پوستی ۲۸ شرکت‌کنندگان را که برای سوراخ کردن گوش به آنجا آمده بودند، جمع‌آوری کردند. به گزارش ساینس‌آلرت، نمونه‌ها قبل از سوراخ کردن گوش و همچنین دو هفته پس از آن جمع‌آوری شد. پژوهشگران می‌خواستند این موضوع را بررسی کنند که چگونه تغییر ناگهانی در میکروبیوم پوست که احتمالا عوامل متعددی از شکل پوست گرفته تا دمای آن را تغییر می‌دهد، بر زندگی میکروارگانیسم‌هایی که در آن حوالی زندگی می‌کنند، تاثیرگذار است.

از دیدگاه موجودات میکروسکوپی که پوست را خانه خود می‌دانند، سوراخ کردن رویدادی فاجعه‌آمیز و آخرالزمانی است (مانند برخورد شهاب‌سنگ یا زلزله‌ای بزرگ) و تجزیه‌وتحلیل میکروبیوم این امر را به اثبات رساند. پژوهشگران در مقاله خود می‌نویسند: «با گذشت زمان محیط سوراخ‌شده جدید با تنوع زیستی و پیچیدگی زیست‌محیطی بیشتری همراه شد.»

فرایند سوراخ کردن با استریل کردن پوست شروع می‌شود که عملا میکروب‌های آن منطقه را از بین می‌برد و فضایی برای ایجاد جامعه میکروبی جدید مهیا می‌کند.

پس از سوراخ کردن گوش، تنوع زیستی و پیچیدگی اکولوژیکی بیشتری مشاهده شد. باکتری‌هایی ازقبیل استافیلو کوکوس اپیدرمیس و کوتی‌باکتریوم آکنه در اطراف منطقه سوراخ‌شده فراوان شده بودند. هر دو باکتری می‌توانند خطرناک باشند، اما وقتی همراه هم در یک نقطه زندگی می‌کنند، معمولا همدیگر را در تعادل نگه می‌دارند.

البته فرایند سوراخ کردن گوش پدیده جدیدی نیست و هزاران سال است وجود دارد. اگرچه، این اولین باری است که دانشمندان توانسته‌اند از نزدیک بررسی کنند این عمل چگونه موجودات میکروسکوپی روی پوست را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

همچون در بسیاری از نواحی دیگر بدن ما، میکروبیوم پوست باید در توازن دقیقی بماند تا ما را سالم نگه دارد. مطالعه سوراخ کردن گوش و عواقب آن می‌تواند به ما کمک کند دانش بیشتری درمورد نحوه حفظ این تعادل به دست آوریم.

یافته‌های پژوهش در مجله‌ی Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات