دروازه‌بان‌های فوتبال دنیا را متفاوت از دیگران درک می‌کنند

جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
دروازه بان
دروازه‌بان‌های فوتبال دنیا را متفاوت از دیگران پردازش می‌کنند؛ اما آیا تفاوت‌های ذاتی وجود دارد یا این امر نتیجه‌ی سال‌ها دروازه‌بانی است؟
تبلیغات

دروازه‌بان موفق در فوتبال نه‌تنها به توانایی پرش و گرفتن نیاز دارد، بلکه باید بتواند سریع‌تر از ورزشکاران دیگر تصمیم بگیرد. پژوهشگران برای اولین بار نشان دادند دروازه‌بان‌ها دنیا را متفاوت از دیگران می‌بینند و اطلاعاتی را که دریافت می‌کنند، متفاوت از دیگران پردازش می‌کنند.

برخلاف سایر بازیکنان فوتبال، دروازه‌بان‌ها باید براساس اطلاعات حسی ناقص یا محدود هزاران تصمیم سریع بگیرند. بنابراین، پژوهشگران پیش‌بینی کردند که دروازه‌بان‌ها توانایی بالاتری برای ترکیب اطلاعات حواس مختلف دارند و این فرضیه توسط نتایج آن‌ها تایید شد.

پژوهشگران از ۶۰ شرکت‌کننده خواستند به فلاش‌های نور که گاهی با صدای بوق ضعیفی همراه می‌شد، پاسخ دهند و بگویند که آیا فلاش نور بوده یا هر دو. بیست شرکت‌کننده دروازه‌بان حرفه‌ای بودند، بیست نفر در پست‌های دیگر فوتبال بازی می‌کردند، درحالی‌که بقیه افراد غیربازیکن با سن مشابه بودند. هرچه صداها به فلاش نزدیک‌تر می‌شد، احتمال اینکه افراد بگویند دو مورد دیده‌اند، بیشتر بود که نشان می‌دهد دید و صدا با هم تلفیق شده است.

دروازه‌بان‌ها تفاوت محسوسی با دو گروه دیگر داشتند. آن‌ها فقط زمانی صداها را با نور اشتباه می‌کردند که دو مورد بسیار نزدیک هم اتفاق می‌افتند. درحالی‌که امتیاز افراد غیرفوتبالی و بازیکن‌های محوطه بیرونی مشابه بود، برای اینکه دروازه‌بان‌ها گیج شوند، صداها باید سه برابر به نور نزدیک‌تر می‌بود.

دروازه‌بان‌ها ظاهرا در تفکیک انواع مختلف ورودی‌های حسی بهتر عمل می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد هنگام رویارویی با بازیکنان پرسرعت در استادیوم شلوغ روی آنچه مهم است، تمرکز کنند. این مطالعه همچنین نشان داد که آن‌ها در پردازش ورودی‌های گیج‌کننده در تخمین زمان‌بندی رویدادها کارآمدتر هستند.

نویسندگان می‌گویند تفاوت‌ها ناشی از ماهیت ویژه موقعیت دروازه‌بانی است که در آن توانایی دروازه‌بان برای تصمیم‌گیری سریع، اغلب براساس اطلاعات حسی ناقص یا جزئی اهمیت دارد. جدا از نیاز به حذف صداهای مردم، دروازه‌بان‌ها از صداهایی مانند برخورد پا با توپ برای تصمیم‌گیری در‌این‌باره استفاده می‌کنند که چه کاری انجام دهند؛ خصوصا اگر چیزی جلوی دید آن‌ها را گرفته باشد. اگرچه ازآن‌جایی که سرعت صدا کمتر از سرعت نور است، تاخیری در رسیدن این صداها به دروازه‌بان‌ها وجود دارد. نویسندگان فکر می‌کنند که آن‌ها بهتر از دیگران نحوه برخورد با این تعامل این دو ورودی را یادگرفته‌اند.

بیشتر بخوانید

مشخص نیست که آیا توانایی بالاتر دروازه‌بان‌ها در پردازش اطلاعات حسی متعدد صرفا از ارتباطات عصبی ناشی از یک عمر بازی فوتبال ناشی است یا این تفاوت‌ها ممکن است منعکس‌کننده توانایی ذاتی یا طبیعی باشد که بازیکنان جوان را به موقعیت دروازه‌بانی می‌کشاند.

پژوهشگران قصد دارند مطالعات بیشتری دراین‌باره انجام دهند که آیا بازی کردن در موقعیت دفاع یا حمله موجب تفاوت‌های ظریفی در پردازش ذهنی بازیکنان می‌شود یا خیر. این سوال نیز وجود دارد که وقتی زمان بازنشستگی دروازه‌بان‌ها فرا می‌رسد، این مهارت‌ها در کجا می‌توانند به بهترین نحو استفاده شود.

مطالعه در مجله‌ی Current Biology منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات